|

اردوغان در «جمهورباشکانلیغی» می‌ماند؟

پس از بازی سینان اوغان در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به نظر می‌رسد بخت اردوغان برای ماندن در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه یا همان جمهورباشکانلیغی بیشتر شده باشد.

اردوغان در «جمهورباشکانلیغی» می‌ماند؟

پراکنده‌ترین و متفاوت‌ترین صفحات اول روزنامه‌ها امروز به چشم می‌خورد. هر قاره و هر کشور و هر منطقه مشغول بررسی و بازتاب خبرهای خاص خود است. آمریکایی‌ها بیش از هر موضوعی درگیر موضوع نکول وزارت خزانه‌داری هستند. دولت در پرداخت هزینه‌ها ناتوان است و دنبال افزایش سقف بدهی و از طرفی هم مجلس نمایندگان حاضر به تایید هر سقف بدهی نیست. چالش بزرگی در ایالات متحده درست شده است. 

روزنامه‌های بریتانیایی درگیر وزیر کشور و تلاش برای سوء استفاده از قانون و همچنین جشنواره کن و البته گزارش مهم و عجیب ثبت شکایت کادر درمان از تجاوز و تعرض و رفتارهای توهین‌آمیز بیماران هستند.

سفر فضانوردان سعودی به فضا همچنان مهم‌ترین سوژه در صفحه اول روزنامه‌های انگلیسی زبان جهان عرب در خاورمیانه است. علاوه بر آن ائتلاف اردوغان و اوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و البته آتش‌بس بسیار شکننده در سودان موضوعات مورد توجه این رسانه‌هاست. 

 

گاردین

شکایت کادر درمان از تعرض و تجاوز بیماران!

تحقیقات نشان می‌دهد تعداد زیادی از کارمندان بیمارستان اعم از کادر درمان و غیره از تعرض و تجاوز و خشونت جنسی بیماران در مرکز‌های درمانی شکایت کرده اند. به عبارت دقیق‌تر این که در طول ۵ سال اخیر حدود ۲۰ هزار شکایت در این زمینه ثبت شده است!

در این پرونده‌ها کارکنان بیمارستان‌ها از سازمان بهداشت بریتانیا درخواست کرده اند فکری به حال امنیت کادر درمان در تقابل با تهدید‌های روزانه و سوء استفاده‌های جنسی برخی بیماران شود. 

برخی کارشناسان هم هشدار می‌دهند به احتمال زیاد تعداد شکایت‌های واقعی باید بیشتر از این عدد باشد. آنها پیش‌بینی می‌کنند کادر درمان در بسیاری از موارد از شکایت صرف‌ نظر کرده است. 

یک افسر حقوقی می‌گوید علت صرف نظر کادر درمان از شکایت گاهی درخواست‌های مصلحت‌آمیز بوده است. آنهایی هم که شکایت کرده اند گاه از بخش خود به بخشی دیگر منتقل شده اند. این در حالی است که مشکل همچنان پا برجاست و رفتارهای توهین‌آمیز و خشونت جنسی بیمار در تقابل با کادر درمان ادامه دارد.

 

نشنال

اردوغان در «جمهورباشکانلیغی» می‌ماند؟

پس از بازی سینان اوغان در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به نظر می‌رسد بخت اردوغان برای ماندن در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه یا همان جمهورباشکانلیغی بیشتر شده باشد. 

سینان اوغان که تنها پنج درصد آراء دور اول ریاست‌جمهوری را به خود اختصاص داده بود، حالا با اردوغان دست داده و از رئیس‌جمهور فعلی ترکیه حمایت کرده است. اتفاقی که گام بزرگی برای تثبیت ریاست‌جمهوری اردوغان به حساب می‌آید.

آقای اوغان نماینده بخش ملی‌گرایان ترکیه است و حالا هوادارانش را به کلیدی‌ترین مهره رقابت ریاست‌جمهوری تبدیل کرده است. آراء ملی‌گرایان ترکیه به سبد هر کدام از نامزدها یعنی اردوغان و یا قلیچداراوغلو که ریخته شود، گویی کلید کاخ جمهورباشکانلیغی را به یکی از آنها داده اند. 

نکته عجیب این که آقای سینان اوغان با توجه به ایده‌های افراطی و ملی‌گرایی مخالف مهاجران و پناه‌جویان است و انتظار می‌رفت در کنار قلیچ‌داراوغلو که گفته بود در صورت پیروزی آوارگان و پناه‌جویان سوری باید ترکیه را ترک کنند، بایستد. اما حالا کنار اردوغان ایستاده است!

 

عرب نیوز

فضانوردان سعودی: ما رویا را زندگی می‌کنیم

ریانه برناوی و علی القرنی دو فضانورد سعودی در ایستگاه بین المللی فضایی مستقر شده و از ۴۰۰ کیلومتری زمین برای هموطنان‌شان پیغام فرستاده اند. آنها می‌گویند رویایشان را زندگی می‌کنند. رویایی که خیلی انتظار نداشته اند به واقعیت تبدیل شود، اما حالا شده است.

علی القرنی هم که خلبان جنگنده است می‌گوید ما فقط برای هموطنان‌ سعودی خود به این سفر نرفته ایم. ما برای همه بشریت رفته ایم. ما برای انجام تحقیقاتی که نتایجش برای انسان‌ها امیدبخش و مفید است راهی این سفر فضایی شده ایم. 

ریانه برناوی هفتاد و دومین زنی است که در سفر فضایی مدار زمین را طی کرده است. فضانوردان سعودی همراه با دو همراه آمریکایی خود در ایستگاه فضایی بین المللی از سوی هفت فضانورد دیگر از جمله سلطان النیادی اماراتی مورد استقبال قرار گرفته اند. 

به نظر می‌رسد سفر فضانوردان سعودی تا هفته دیگر به پایان برسد و آنها پس از انجام تحقیقات پزشکی، روانشناسی و علوم ارتباطات و … به زمین بازگردند.

 

نیویورک تایمز

دیدار بایدن- مک‌کارتی؛ خوب اما بدون توافق!

ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار در معرض نکول قرار گرفته و به همین دلیل رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نمایندگان با هم دیدار کرده اند. 

دو طرف می‌گویند این دیدار بسیار مفید و موثر بوده است، اما در نهایت به توافق بر سر سقف بدهی‌ها نرسیده اند. آقای کوین مک‌کارتی پس از خروج از جلسه به خبرنگاران گفته گرچه به توافق نرسیدیم، اما لحن آقای بایدن به نسبت همیشه بهتر و امیدوار کننده بود. بحث خوبی داشتیم. 

آقای بایدن از اظهارنظر علنی پس از دیدار با مک‌کارتی خودداری کرده است، اما یکی از مقامات کاخ سفید پس از این ملاقات همان حرف‌های رئیس مجلس نمایندگان را تکرار کرده و گفت و گوها را موثر و البته جلسه را بدون توافق توصیف کرده است.

چند روز بیشتر تا ضرب الاجل اول ژوئن باقی نمانده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید شاید نتواند صورت‌حساب‌ها را پرداخت کند و به قراردهایش به طور کامل متعهد باشد. به این ترتیب دولت آمریکا در شرایط نکول قرار گرفته است. دولت به دنبال افزایش سقف بدهی است، اما مجلس به هر سقفی راضی نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها