|

تصرف باخموت؛ از پوتین اصرار، از زلنسکی انکار

ادعای تصرف باخموت که از سوی روس‌ها بیان و یا تکذیب آن که از سوی اوکراینی‌ها اظهار می‌شود، قابل تایید نیست. اما این وضعیت باعث شده است تحلیلگران امور نظامی نگاه ویژه‌ای به ماجرا داشته باشند.

تصرف باخموت؛ از پوتین اصرار، از زلنسکی انکار

نشست گروه هفت و حواشی آن و همچنین ادعای روسیه بر کامل شدن عملیات تصرف باخموت مهم‌ترین خبرهایی است که در صفحه اول رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به چشم می‌خورد. هر کدام از این روزنامه‌‌ها البته مسائل داخلی و مبتلا به کشورها و دولت‌ها را هم پوشش داده اند. مثل روزنامه‌های آمریکایی که علاوه بر اوکراین سرگرم استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی هستند که در بخش نظامی سعی می‌کنند ایده‌های جدید را در اختیار وزارت دفاع قرار دهند خاصه در موضوع اوکراین اما خب چالش‌هایی هم دارند؛ از جمله این که پنتاگون چندان ریسک‌پذیر نیست. 

برای روزنامه‌های بریتانیایی دسته‌گل‌هایی که خانم بریورمن به آب می‌دهد همچنان موضوع داغ است. این بار پرونده رعایت نکردن سرعت مجاز باز برای وزیر کشور باز شده است. از آن گذشته انکار اوکراین در تصرف باخموت به دست روس‌ها هم موضوع مهمی در این روزنامه‌هاست. خبر و عکس‌های قهرمانی منچسترسیتی در لیگ برتر بریتانیا هم در صفحه اول این روزنامه‌ها به چشم می‌خورد. 

آغاز سفر فضایی فضانوردان عربستانی همراه با فضا‌پیمای دراگون و شروع تحقیقات در این ماموریت در کنار مسائل سودان و نشست گروه هفت و همچین دستاورد نویسنده عمانی در کسب جایزه بهترین رمان عربی از جمله موضوعات مورد توجه برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. 

 

نیویورک تایمز

تصرف باخموت؛ از پوتین اصرار، از زلنسکی انکار

ادعای تصرف باخموت که از سوی روس‌ها بیان و یا تکذیب آن که از سوی اوکراینی‌ها اظهار می‌شود، قابل تایید نیست. اما این وضعیت باعث شده است تحلیلگران امور نظامی نگاه ویژه‌ای به ماجرا داشته باشند. 

آنها معتقدند اگر باخموت به تصرف روسیه درآمده است، ارتش این کشور باید برای حفظ این شهر و وضعیت خود نیروهای بیشتری به کار بگیرد. این اتفاق یعنی تضعیف جایگاه آنها در نقاط دیگر منطقه دونباس در شرق اوکراین. 

حضور روس‌ها مدت‌هاست معطوف به منطقه دونباس شده است. آنها از دیگر جبهه‌ها عقب‌نشینی کرده و تنها در شرق اوکراین مستقر شده اند. روس‌ها بیش از ۱۰ ماه برای تصرف باخموت در مرز دونتسک و لوهانسک جنگیده اند. 

گرچه زلنسکی عکسی را که گروه واگنر ( مزدوران خارجی که برای ارتش روسیه می‌جنگند ) به فرماندهی پریگوژین در لاشه هواپیمایی در باخموت به معنای تصرف شهر ثبت کرده اند، قبول ندارد، اما پوتین این اتفاق را پیروزی توصیف کرده و آن تبریک گفته است. 

اوکراینی‌ها می‌گویند پیشروی آنها در مرکز باخموت همچنان ادامه دارد و برای بیرون راندن نیروهای روسیه از شهری که مدعی است تصرفش کرده است، تلاش می‌کنند. زلنسکی می‌گوید از باخموت جز خرابه‌ای باقی نمانده است. تقریبا همه زیرساخت‌ها ویران شده است. امروز باخموت نامی در قلب ماست. 

پوتین هم با نام « آرتیوموفسک » و به یاد دوران اتحاد جماهیر شوروی از شهر باخموت یاد کرده و عملیات تصرف کامل شهر را تبریک گفته است. 

 

عرب نیوز

ماموریت فضایی آکسیوم ۲ آغاز شد 

روز گذشته فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا آتش و به سمت ایستگاه بین المللی پرواز کرد. این سفر ۱۶ ساعت طول می‌کشد. 

این سفر فضایی برای دولت سعودی از اهمیت بالایی برخوردار است. دو فضانورد عربستانی به نام‌های ریحانه برناوی و علی القرنی همراه با پگی ویتسون و جان شافنر راهی فضا می‌شوند تا در ماموریتی هشت روزه تعدادی از آزمایش‌ها و تحقیقات انسانی را به سرانجام برسانند. 

برخی از این تحقیقات در زمینه پزشکی، روانشناسی، زیست‌شناسی سلولی، ارتباطات و … است. دولت سعودی از این که دو فضانورد خود را در این مجموعه تحقیقات اعزام کرده بسیار به خود می‌بالد. 

سفیر عربستان در آمریکا شاهد این پرواز و سفر بوده است. خانم ریما بنت بندر در واکنش به این اتفاق در توییتی نوشته است: این اتفاق نه فقط به دلیل سفر فضایی نخستین زن جهان عرب و دومین مرد عرب مورد توجه است که این ماموریت برای آینده بشر و اهداف علمی عربستان در چشم‌انداز ۲۰۳۰ بسیار مهم است.

 

گاردین

سرعت غیر مجاز وزیر کشور کار دست سوناک می‌دهد

اظهارات و برخی رفتارهای خانم سوئلا بریورمن، وزیر کشور بریتانیا باعث شده نخست‌وزیر زیر فشار قرار بگیرد. آقای سوناک به تازگی در نشست سران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن شرکت کرده است و در برگشت باید پرونده خانم بریورمن را بررسی کند. 

به نظر می‌رسد علاوه بر اظهارات عجیب و غریب و گاه نژادپرستانه، این بار پرونده رانندگی خانم بریورمن کار دستش داده و او و نخست‌وزیر را به دردسر انداخته است. با این حساب ریشی سوناک زیر فشار است تا تحقیقاتی در زمینه تخلفات رانندگی از وزیر کشور صورت بگیرد.

سوناک برای آغاز این روند، باید با مشاور اخلاقی کابینه یعنی سر لوری مگنوس مشورت کند. از طرفی فشارهایی هم از سوی احزاب مخالف و البته برخی اعضای همکار در کابینه برای انجام گرفتن چنین تحقیقاتی وجود دارد.

سوناک می‌گوید خانم بریورمن اشتباه خود را پذیرفته و جریمه را هم پرداخت کرده است. پرونده عدم رعایت حد مجاز سرعت مربوط می‌شود به تابستان گذشته که خانم بریورمن در قامت دادستان کل کشور، قانون را زیر پا گذاشته و به جای این که در کلاس‌های توجیهی جمعی شرکت کند، درخواست کرده کلاس خصوصی سک نفره برگزار شود تا کسی او را شناسایی نکند! 

 

نشنال

آتش‌بس در سودان از پی نشست جده

با اینکه شدت تنش در خارطوم و ام درمان در سودان بالا گرفته، اما در مذاکرات جده توافقاتی صورت گرفته که طرفین دعوا برای آتش‌بسی هفت روزه مهیا شوند. ساکنان خارطوم و دیگر شهرها می‌گویند وضعیتی سخت و هولناک حاکم است. 

حملات هوایی و آتش توپخانه‌ای در خارطوم مشغول ویرانی است و جز تولید بحران و ترس کار دیگری نمی‌کند. همه این وقایع باعث شده تا نمایندگان آمریکا و عربستان و طرفین دعوا در جده به این نتیجه برسند آتش‌بسی یک هفته‌ای با مکانیسم نظارتی برقرار شود. 

در این یک هفته باید فضا برای کمک‌رسانی بین‌المللی آماده شود. میلیون‌ها نفر در سودان در معرض کمبود غذا، آب و بهداشت و امنیت قرار گرفته اند. تحلیلگران می‌گویند چشم امیدشان به آتش‌بس جده است. تا به حال چندین آتش‌بس در سودان صورت گرفته که چند ساعتی نپاییده و نقض شده است. اما به نظر می‌رسد به آتش‌بس جده امید بیشتری باشد. 

با همه این تلاش‌ها گزارش‌هایی که از سودان منتشر می‌شود راوی بالا بودن شدت درگیری و خشونت در خیابان‌های خارطوم و بحری و ام درمان است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها