|

گروه هفت؛ تحریم‌های بیشتر در کمین روسیه

سران قدرت‌های صنعتی جهان موسوم به گروه هفت در هیروشیمای ژاپن گرد هم آمده اند. در اقدامی غافلگیرکننده زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هم به این جمع اضافه خواهد شد.

گروه هفت؛ تحریم‌های بیشتر در کمین روسیه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با برگزاری نشست گروه هفت در ژاپن با محوریت موضوع اوکراین نام این کشور و اخبار مربوط به آن دوباره در صفحه اول رسانه‌ها و روزنامه‌‌ها در سراسر جهان به چشم می‌خورد. روزنامه‌های آمریکایی علاوه بر نشست گروه هفت، یک موضوع مهم دیگر هم پیش رو دارند؛ ارسال یا عدم ارسال جت‌های F-16  به اوکراین. دیگر این که خط و نشان‌های دی‌سانتوس جمهوریخواه برای ترامپ و دموکرات‌ها هم موضوع داغی در این رسانه‌هاست. 

برای بریتانیایی‌ها خبرهای گروه هفت و نقش هوش مصنوعی در کاهش نیروی کار و همچنین گزارش‌ وزارت خزانه‌داری درباره هزینه مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم موضوعات بسیار مهم است. آنها همچنین به سیلاب ایتالیا و خسارات آن پرداخته اند. 

سفر اسد به عربستان و حضور سوریه پس از ۱۲ سال در نشست اتحادیه عرب بشی از هر موضوع دیگر روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را به خود مشغول کرده است. از این گذشته خبر می‌رسد پاکستان دوباره شلوغ شده و هواداران عمران خان به خیابان آمده اند. خبر از دست رفتن تور رولان‌ گاروس امسال برای نادال و احتمال بازنشستگی او برای سال ۲۰۲۴ نیز در این روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

 

گاردین

گروه هفت؛ تحریم‌های بیشتر در کمین روسیه 

سران قدرت‌های صنعتی جهان موسوم به گروه هفت در هیروشیمای ژاپن گرد هم آمده اند. در اقدامی غافلگیرکننده زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هم به این جمع اضافه خواهد شد. پیشتر دولت ژاپن به عنوان میزبان اعلام کرده بود آقای زلنسکی به صورت ویدئویی در نشست شرکت خواهد کرد.

اعضای گروه هفت در صدد هستند تحریم‌های بزرگتر و بیشتری برای روسیه تدارک ببینند. حمله روسیه به اوکراین و تجاوز به خاک این کشور وارد سال دوم شده است. همین موضوع عاملی برای اعمال تحریم‌های بیشتر است.

بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پیش از برگزاری نشست گروه هفت در هیروشیمای ژاپن، تحریم‌های فردی و گروهی و بانکی شدید را علیه روسیه آغاز کرده است. این تحریم‌ها بیشتر با هدف مسدود کردن دسترسی روسیه به تجهیزات نظامی و غیر نظامی در حمله به اوکراین است.

به گزارش رسانه‌های ژاپنی نه تنها آمریکا که دیگر اعضای گروه هفت هم به دنبال محدودیت بیشتر دولت روسیه و کرملین در روند حمله به اوکراین هستند. انتظار می‌رود در انتهای نشست گروه هفت بیانیه‌ای نظیر بیانیه چندی پیش وزرای خارجه این گروه صادر شود. در آن بیانیه‌ از کشورها خواسته شده بود محصولاتی که روسیه می‌تواند در امور نظامی از آنها بهره ببرد، به این کشور صادر نشود؛ در غیر این صورت جریمه‌های سنگین را بپذیرند.

 

نشنال

اسد برای نشست اتحادیه عرب وارد جده شد

امروز جمعه مهم‌ترین نشست اتحادیه عرب در سال‌های اخیر به میزبانی عربستان در جده برگزار می‌شود. دعوت شدن سوریه و شخص اسد برای شرکت در این نشست پس از ۱۲ سال غیبت یکی از مهم‌ترین وقایع جده است.

معاون حاکم مکه، شاهزاده بدر بن سلطان به همراه احمد ابوالغیط،‌ دبیر کل اتحادیه عرب برای استقبال از بشار اسد عضر روز پنجشنبه راهی فرودگاه شدند و به رئیس‌جمهور سوریه خوش‌آمد گفتند. پیش از سفر اسد به عربستان، وزیر خارجه این کشور راهی این سفر شده و مورد استقبال وزیر خارجه عربستان قرار گرفته بود.

به نظر می‌رسد بشار اسد در نشست امروز جده سخنرانی کند. این خبر در صفحه شخصی آقای اسد در توییتر تایید شده است. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حالی اتفاق می‌افتد که در یمن و خاصه در سودان درگیری و تنش برپاست. این موضوع در کنار موارد دیگر در منطقه و جهان در نشست جده مورد بحث و بررسی اعضا قرار خواهد گرفت.

نشست جده یکی از مهم‌ترین نشست‌های اتحادیه عرب در سال‌های اخیر است. شهر بندری جده در بالاترین وضعیت امنیتی خود قرار گرفته تا گردهمایی اعضای اتحادیه در هتل ریتز کارلتون در امن‌ترین و آرام‌ترین وضعیت انجام پذیرد.

 

نیویورک تایمز

جت‌های F-16 آمریکا به اوکراین می‌رسد؟ 

پاسخ دادن به این پرسش یکی از سخت‌ترین کارهایی است که دولت بایدن پیش رو دارد. مهم‌ترین دوراهی آمریکایی فرستادن یا نفرستان جت‌های گران‌قیمت F-16  است. از سوی هلند و بریتانیا برای ارسال این جت‌ها پافشاری می‌کنند و از سوی دیگر آمریکایی‌ها برای نفرستادن دلایل خود را دارند. 

واقعیت این است که خلبانان اوکراینی هنوز اجازه تمرین و آموزش و استفاده از جت‌هایی که اروپایی‌ها در اختیارشان گذاشته اند، ندارند. استفاده از F-16 نیازمند آموزش طولانی‌مدت است.

این مسئله و البته دلایلی دیگر مثل بالا بودن قیمت F-16‌ها ( چند میلیون دلاری ) که باعث می‌شود بخش عمده هزینه‌ها بابت آن خرج شود و دیگر این که ارسال آنها ماه‌ها طول می‌کشد، از مواردی هستند که آمریکا را در فرستادن این جت‌ها به اوکراین دو دل و مردد کرده است. 

آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند به جای F-16 تجهیزات پیشرفته‌ دیگری در اختیار اوکراینی‌ها قرار بدهند که استفاده از آنها راحت‌تر باشد و سریع‌تر به دستشان برسد. 

 

ایندیپندنت

هزینه سنگین خاکسپاری ملکه روی دست بریتانیایی‌ها

وزارت خزانه‌داری بریتانیا اعلام کرده است که برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری و حواشی آن ۱۶۲ میلیون پوند هزینه داشته و این مبلغ به عهده دولت بریتانیا و البته مالیات‌دهندگان است. 

 پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم، ۱۰ روز عزای ملی برقرار بود که در این مدت بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند. همچنین این که جسد ملکه از اسکاتلند به وست‌مینستر منتقل و پس از چهار روز تشییع شد و … هزینه همه این وقایع از جیب دولت بوده است.

این هزینه به تفکیک بر دوش وزارت کشور، وزارت فرهنگ و رسانه و ورزش، وزارت حمل و نقل،‌ وزارت خارجه و وزارت دفاع گذاشته شده است. ماندن جسد ملکه به مدت یک روز در اسکاتلند هم بیش از ۱۸ میلیون پوند هزینه داشته است که البته بازپرداخت شده است. 

بریتانیایی‌ها باید منتظر گزارش وزارت خزانه‌داری از مراسم چندی پیش تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم نیز باشند. برآوردهای صورت گرفته می‌گوید این مراسم از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون پوند هزینه داشته است. هنوز گزارش رسمی درباره این موضوع منتشر نشده است. این هزینه هم از جیب مالیات‌دهندگان و دولت بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها