|

زلنسکی: هند و برزیل باید بدانند وسط‌بازی معنی ندارد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به جای این که به صورت آنلاین در نشست سران گروه هفت شرکت کند، ترجیح داد راهی ژاپن شود و حضوری با روسای دولت‌های صنعتی دیدار و گفت و گو کند.

زلنسکی: هند و برزیل باید بدانند وسط‌بازی معنی ندارد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

نگاه اغلب رسانه‌ها در جهان معطوف به سفر رئیس‌جمهور اوکراین به هیروشیما و شرکت در نشست سران گروه هفت است. این موضوع در صفحه اول اغلب روزنامه‌ها از آمریکا تا خاورمیانه به چشم می‌خورد. 

روزنامه‌‌های آمریکایی علاوه بر این به چالش‌های اقتصادی در ایالات متحده، سرگردانی برخی خانواده‌های افغان مهاجر در مناطق جنگلی در ایالت‌های آمریکا و البته جنگ اوکراین در جبهه باخموت توجه کرده اند. 

برای روزنامه‌های چاپ بریتانیا هزینه بالای شهروندان در استفاده از خدمات پزشکی خصوصی و وداع هریسون فورد بازیگر شهیر از پروژه سینمایی ایندیانا جونز، ماجراهای سودان و گروه هفت و … اهمیت دارد.

در روزنامه‌های خاورمیانه‌ای سودان دوباره به صدر اخبار بازگشته است. از آن گذشته سفر فضایی نخستین زن جهان عرب به ایستگاه بین‌المللی فضایی و نشست گروه هفت در ژاپن و … بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه است.

 

نیویورک تایمز

زلنسکی: هند و برزیل باید بدانند وسط‌بازی معنی ندارد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به جای این که به صورت آنلاین در نشست سران گروه هفت شرکت کند، ترجیح داد راهی ژاپن شود و حضوری با روسای دولت‌های صنعتی دیدار و گفت و گو کند. او سر راه ژاپن سری هم به نشست جده در عربستان زد تا نگاه اتحادیه عرب را بیش از پیش به سمت اوکراین بچرخاند.

رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار با رهبران گروه هفت از آنها خواسته تجهیزات و حمایت‌های نظامی بیشتری در اختیار کشورش قرار بدهند تا با حملات روسیه مقابله کند.

زلنسکی همچنین در هیروشیمای ژاپن به عنوان میزان گروه هفت، با برخی سران کشورهای غیر متعهد مثل برزیل و هند هم دیدار کرده است. او در این دیدار از نخست‌وزیر هند درخواست کرده است وسط‌بازی را کنار بگذارد و حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند. او گفته آقای مودی برای صلح در اوکراین تلاش می‌کند، اما روسیه را که به خاک اوکراین تجاوز کرده، محکوم نمی‌کند.

زلنسکی در ادامه اظهارات منتقدانه خود، نیشی هم به رئیس‌‌جمهور برزیل زده است؛ آقای داسیلوا تنها غرب را محکوم می‌کند که حامی و مشوق جنگ‌افروزی است! او حتی تایید نمی‌کند که می‌خواهد با من به عنوان رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کند.

جنگ اوکراین و حملات روسیه به این کشور همچنان مهم‌ترین موضوع نشست سران گروه هفت در هیروشیماست. حضور زلنسکی در این نشست اهمیت موضوع را دو چندان کرده است.

 

عرب نیوز

بمب‌باران ساختمان تلویزیونی در سودان

پس از چند روز آتش‌بس و آرامش نسبی در خارطوم پایتخت سودان یک بار دیگر درگیری‌های گسترده میان دو گروه نظامی و مسلح این کشور آغاز شده است. حملات هوایی و تبادل آتش توپخانه‌ای در خارطوم و دیگر شهرها از جمله ام دُرمان ساکنان را به وحشت انداخته است. 

در ام درمان ساختمان دولتی تلویزیون در اثر بمبم‌باران تخریب شده است. در خارطوم همچنین حملاتی به سفارت قطر در این شهر صورت گرفته است که اعتراضات بین المللی را در پی داشته است. عربستان این حمله را محکوم کرده است. 

درگیری‌های اخیر سودان از روز پانزدهم ‌آوریل میان ارتش این کشور به فرماندهی ژنرال برهان و همتایش در گروه نیروهای پشتیبان سریع به فرماندهی محمد داگلو آغاز شده است. بسیاری از کشورهای خارجی سفارت خود را در خارطوم تخلیه کرده و کارمندان و اتباع خود را بیرون برده اند. در اثر این درگیری‌ها شهروندان سودانی به کشورهای همسایه پناه برده اند. 

بارها عربستان و آمریکا و دیگر دولت‌های خارجی برای برقراری آتش‌بس و مذاکره میان دو گروه درگیر پادرمیانی کرده اند، اما جز برقراری چند روز آتش‌بس موقت به نتیجه‌ای نرسیده اند. 

ژنرال برهان به تازگی یکی از فرماندهان سابق شورشی به نام مالک اگر را به معاونت خود برگزیده است. اگر می‌گوید برای پایان نزاع و درگیری میان نظامیان تلاش خواهد کرد. او خطاب به داگلو گفته سودان تنها به یک شکل ثبات و آرامش خود را باز می‌یابد؛ تشکیل نیروهای مسلح یک‌پارچه. اگر تلاش می‌کند آتش‌بسی یک هفته‌‌ای در سودان برقرار شود.

 

گاردین

ناتوانی سازمان بهداشت و هزینه گزاف بیماران

ناتوانی سازمان بهداشت بریتانیا برای تامین کمبود پزشک خانوادگی باعث شده است تا شهروندان برای هر ساعت استفاده از پزشک خصوصی ۵۵۰ پوند هزینه کنند. این هزینه‌ای گزاف در نظام درمان بریتانیا به حساب می‌آید.

این اتفاق برای بیمارانی که به رسیدگی و مراقبت فوری نیازمندند بیش از پیش به چشم می‌آید. در واقع طولانی شدن صف انتظار برای پزشکان خانوادگی در سیستم دولتی باعث روی آوردن شهروندان به پزشکان خصوصی شده است. 

گزارشی از انواع و اقسام کلینیک‌ها و مطب‌ها در سراسر لندن با هزینه و خدمات منتشر شده است که نشان می‌دهد برخی از این مراکز درمانی برای نیم ساعت ملاقات با پزشک خانواده ۲۷۵ پوند و برای یک ساعت ۵۵۰ پوند هزینه دریافت می‌کنند. 

به طور کلی استفاده از پزشک خانوادگی خصوصی در بریتانیا به نسبت خدمات‌گرفتن از بخش دولتی کمتر است، اما مطالعات نشان می‌دهد این تمایل در حال رشد است. وقتی خدمات دولتی در دسترس نیست شهروندان به اجبار به سمت خدمات خصوصی میل می‌کنند.

 

خلیج تایمز

نخستین زن عرب به سفر فضایی می‌رود

امروز یکشنبه خانم ریحانه برناوی و آقای علی القرنی فضانوردان سعودی همراه با دو خدمه دیگر ماموریت آکسیوم ۲ از مرکز فضایی فلوریدا به سمت ایستگاه بین‌المللی پرواز می‌کنند. این پرواز و ماموریت هم‌سو با چشم‌انداز فضایی عربستان برای سال ۲۰۳۰ است. 

خانم ریحانه برناوی نخستین زن جهان عرب است که وارد ماموریت فضایی می‌شود. او و همتای دیگرش آقای القرنی به سلطان از النیادی فضانورد اماراتی که چندی پیش به ماموریت فضایی اعزام شد، می‌پیوندند. چندین آزمایش و ماموریت فضایی در انتظار آنهاست. 

سفر فضایی خانم برناوی و آقای القرنی با شلیک موشک فالکون اسپیس ۹ و از مرکز فضانوردی کندی در فلوریدای آمریکا صورت می‌گیرد. این سفر ۱۶ ساعت طول می‌کشد تا فضاپیمای دراگون به منطقه مورد نظر در فضا برسد. فرماندهی عملیات به عهده خانم پگی واتسون و خلبانی فضاپیما به عهده آقای جان شافنر است.

خانم برناوی از تکنسین‌های محقق در زمینه سلول‌های بنیادی و همچنین سرطان پستان است. او دانش‌آموخته زیست پزشکی در مقطع فوق‌لیسانس است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها