|

پیروزی اردوغان؟ بحران اقتصادی در راه است

روز بیست و هشتم ماه می‌ شهروندان ترکیه یک بار دیگر پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند تا تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری را در دور دوم روشن کنند.

پیروزی اردوغان؟ بحران اقتصادی در راه است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

حمله هوایی روسیه به کیف یکی از فراگیرترین خبرهای حاضر در صفحه اول رسانه‌ها حتی روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. روزنامه‌های آمریکایی در کنار این خبر به چالش کاخ سفید و وزارت خزانه‌داری و مسئله تمام شدن پول برای پرداخت صورت‌حساب‌ها و همچنین مسائل دیگری داخلی ایالات متحده پرداخته اند. 

برای بریتانیایی‌ها همچنان موضوع پناه‌جویان و مهاجران غیر قانونی و تصمیمات دولت در این زمینه در صدر مسائل مهم است. از این گذشته عدم تمایل بریتانیایی‌ها به ورزش و زندگی سالم و حمله هوایی به اوکراین و موفقیت این کشور در دفع موشک‌‌های فراصوت صفحه اول رسانه‌های بریتانیایی را به خود مشغول کرده است. 

آوازه دفع موشک‌های فراصوت روسی در آسمان کیف به صفحه اول روزنامه‌‌های چاپ خاورمیانه هم رسیده است. هر چند که آنها درگیر مسائل منطقه مثل انتخابات ترکیه، تشییع جنازه تعدادی از شهروندان عراقی محبوس در زندان که به دست داعشی‌ها کشته شده بودند و حالا به کمک آزمایش DNA شناسایی شده اند و سفر هیات‌های اماراتی به اروپا و خبرهایی از این دست هستند. 

 

گاردین

زندگی سالم‌تر؟ بریتانیایی‌ها انگیزه ندارند!

چرا غذای بهتری نمی‌خوریم؟ چرا بیشتر نرمش و ورزش نمی‌کنیم؟ چرا سبک زندگی سالم‌تری را دنبال نمی‌کنیم؟ این سوالات را اغلب از خودمان می‌پرسیم. اما جواب؟ 

نتایج یک نظرسنجی با همین پرسش‌ها جواب را مشخص کرده است؛ ما انگیزه نداریم و یا به عبارت بهتر این که خسته هستیم. یکی از معتبرترین موسسات نظرسنجی با ۲۰۸۹ شهروند بزرگسال بریتانیایی این پرسش‌ها در میان گذاشت تا به صندوق جهانی سرطان کمک کند. 

جواب‌ها جالب بودند؛ ۲۹ درصد مردان و ۴۰ درصد زنان حاضر در این نظرسنجی گفتند بیش از حد خسته هستند و توان ورزش کردن ندارند. برخی از آنها حتی از انگیزه و حوصله برای این کار حرف زده اند. تنها یک چهارم جمعیت مورد مطالعه با جدیت تمام گفتند به هر شکل حاضر نیستند زندگی سالم را رها کنند و از ورزش دست بکشند و به تغذیه ناسالم رو بیاورند. 

کارشناسان می‌گویند این یک واقعیت است که افراد این روزها زندگی شلوغی دارند و باید مدت زمان زیادی کار کنند و دیگر وقت فکر کردن به خیلی مسائل را از جمله نوع تغذیه ندارند. اما تغذیه سالم و ورزش راه مهم مقابله با سرطان است. 

این کارشناسان می‌گویند اگر افراد کمی بیشتر به زندگی خودشان اهمیت بدهند، سعی کنند غذای سالم‌‌تری بخورند، کمی ورزش کنند، سیگار نکشند، کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند، افزایش وزن را کنترل کنند، حدود ۴۰ درصد از احتمال ابتلا به انواع سرطان کم می‌شود. 

 

عرب نیوز

پیروزی اردوغان؟ بحران اقتصادی در راه است

روز بیست و هشتم ماه می‌ شهروندان ترکیه یک بار دیگر پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند تا تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری را در دور دوم روشن کنند. اردوغان کهنه‌کار نتوانست در همان دور اول پیروز شود و قلیچ‌داراوغلو را شکست دهد.

اما تحلیلگران اقتصادی ترکیه هشدار می‌دهند اگر اردوغان برنده نهایی این انتخابات شود، چه بسا اقتصاد ترکیه اوضاع وخیم‌تری را تجربه کند. آنها به وقایعی که این روزها گریبان اقتصاد ترکیه را گرفته، اشاره می‌کنند؛ انتشار اوراق قرضه از سوی دولت تا شهروندان بخرند، به کمک بشتابند و کسری بودجه را جبران کنند. 

این ماجرا به وضوح نشان می‌دهد اوضاع اقتصادی ترکیه خوب نیست و نیازمند تغییرات و تحولات اساسی است. اگر اردوغان همچنان در راس قدرت بماند، نه تنها تغییر و تحولی صورت نمی‌گیرد که بحران عمیق‌تری حاصل خواهد شد. 

واقعیت این است که شهروندان ترکیه چندان به آینده اقتصادی خود مطمئن نیستند. ۴۰ درصد آنها سپرده‌های بانکی خود را به صورت دلار و طلا نگهداری می‌کنند. همین یک قلم نشان می‌دهد اعتماد شهروندان به اقتصاد کشور خود در چه وضعیتی است.

 

نیویورک تایمز

اوکراین موشک‌های فراصوت روسی را ردیابی کرده است؟ 

اوکراینی‌ها ادعا می‌کنند موفق شده اند همه موشک‌های فراصوت موسوم به هایپرسونیک را در کیف خنثی کنند. آنها می‌گویند کیف شب سختی را پشت سرگذاشته، اما در مواجهه با موشک‌های فراصوت و دیگر حملات موفق بیرون آمده است. 

اوکراینی‌ها گزارش کرده اند ۶ موشک فراصوت روسی کینژال به سمت کیف شلیک شده است. علاوه بر آن ۹ موشک‌ کالیبر به همراه ۳ موشک بالستیک، ۶ پهپاد تهاجمی و ۳ پهپاد شناسایی هم پایتخت اوکراین را هدف گرفته است. 

اوکراینی‌ها با سیستم دفاع موشکی پاتریوت حملات هوایی روسیه را دفع کرده اند که البته در آخرین گزارش‌ها مشخص شده برخی تجهیزات آن شامل باتری آسیب دیده است. اوکراین دو پدافند هوایی پاتریوت خارجی دارد که یکی اهدایی ایالات متحده و دیگری اهدایی از آلمان است. آسیب دیدن هر کدام از این‌ها خسارت سنگینی به دفاع هوایی اوکراین حساب می‌آید.

حملات هوایی روسیه برای بمب‌باران کیف ساعت ۲:۳۰ صبح آغاز شده که باعث شروع به کار پدافند هوایی پایتخت شده است. این حملات یک بار دیگر از ساعت ۴ صبح از سر گرفته شده است. عقب‌نشینی روسیه در جبهه باخموت در شرق اوکراین آنها را وادار به واکنش کرده است. اوکراینی‌ها پیش از حملات هوایی صبح زود کیف انتظار داشتند و پیش‌بینی کرده بودند روسیه حملاتی انتقامی را تدارک ببیند. 

 

نشنال

گفت و گوهای استراتژیک امارات و بریتانیا در لندن

مقامات ارشد امارات و بریتانیا نخستین دور از گفت و گوهای استراتژیک میان دو کشور را در لندن آغاز کرده اند. وزیر خارجه امارات به همراه هیاتی از همکاران راهی بریتانیا شده و با جیمز کلورلی وزیر خارجه این کشور دیدار کرده اند. 

صلح و ثبات در منطقه و امنیت و رشد اقتصادی از مهم‌ترین محورهای گفت و گو میان طرفین است. همچنین این که بریتانیا و امارات پذیرفته اند در زمینه انرژی، علم و فناوری، تغییرات اقلیمی و … همکاری کنند و تجربیات‌شان را در اختیار یکدیگر بگذارند. آنها متعهد شده اند روابط دو کشور را بیش از پیش تقویت کنند و ارتقا دهند. 

با توجه به این که امارات تا چند ماه دیگر از شرکت‌کنندگان اجلاس COP28 میزبانی می‌کند، گفت و گو در این زمینه و انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین موارد همکاری میان دو کشور محسوب می‌شود. 

پیش از گفت و گوهای لندن، اماراتی‌ها دیدارهای آلمان و فرانسه را در دستور کار خود قرار داده و در بخش انرژی‌های پاک و همچنین تجدیدپذیر با آلمانی‌ها به تبادل نظر و تجربه نشسته بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها