|

و سرانجام آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین

پس از ۵ روز درگیری و تنش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌‌ها در غزه، پادرمیانی مصر جواب داد و طرفین آتش‌بس اعلام کردند. این اتفاق در حالی رخ داده است که در این ۵ روز، ۳۳ شهروند فلسطینی جان خود را در غزه از دست داده اند.

و سرانجام آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در حالی که ترکیه امروز انتخابات تاریخی خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و البته آینده سیاسی خود برگزار می‌کند، اغلب رسانه‌ها در جهان به ماجرای اوکراین و البته آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین با پادرمیانی مصر پرداخته اند. 

روزنامه‌های آمریکایی به عقب‌نشینی روسها در باخموت اوکراین پرداخته اند. موضوعی که روحیه مقاومت را در سربازان اوکراینی‌ بالا برده و رئیس‌جمهور این کشور را در جایگاهی بهتر و بالاتر راهی سفرهای اروپایی خود کرده تا بیش از پیش حمایت رهبران اروپا را جلب کند. همچنین به دیدار پاپ و زلنسکی اشاره کرده اند.

برای روزنامه‌های بریتانیایی برگزاری مسابقه یورو ویژن به میزبانی انگلیس و پیروزی خواننده‌ای سوئدی به نام لورین بیش از موضوعات دیگر اهمیت دارد. آنها البته به ماجراهای اوکراین، ترکیه و سرزمین‌های مقدس هم توجه نشان داده اند. 

خاورمیانه‌ای‌ها مدتی است از ماجراهای سودان فارغ شده اند. آنها بیش از پیش جزییات تنش میان اسرائیل و فلسطین را پوشش داده اند. این روزنامه‌ها کمترین اشاره را به برگزاری انتخابات در ترکیه دارند و بیشتر به مناقشات همیشگی خاورمیانه یعنی دعوای فلسطین و اسرائیل مشغول هستند. 

 

واشنگتن پست

نفوذ سربازان اوکراینی‌ به باخموت

سربازان اوکراینی پس از مدت‌ها درگیری و تلاش برای نفوذ به شهر باخموت، بالاخره موفق شدند چند کیلومتری به درون این شهر وارد شوند. آنها از تمرکز سربازان روسی بر خیابان‌های پرتنش سود بردند و از مسیری غافلگیرکننده وارد باخموت شدند. 

نبرد ۱۰ ماهه سربازان اوکراینی برای بازپس‌گیری شهر شرقی باخموت سانت به سانت ادامه پیدا کرده است. روس‌ها به فرماندهی پریگوژین فرمانده نیروهای خارجی واگنر قول داده بودند تا روز نهم ماه می جشن پیروزی بگیرند و تصرف کامل باخموت را اعلام کنند. آنها در پایان ماه آوریل مدعی شدند باخموت در کنترل کامل آنهاست. 

اما در مراسم سخنرانی روز پیروزی و سالگرد جنگ جهانی دوم در حالی که انتظار داشتیم پوتین به این موضوع اشاره کند، سربازان اوکراینی مقاومتی از خود نشان دادند و موفق شدند مسیرهایی برای نفوذ باز کنند و رویای تصرف کامل باخموت را برای روس‌ها نقش بر آب کنند. 

گزارش‌های جدید از باخموت می‌گوید سربازان روس این روزها در مواضع دفاعی خود قرار گرفته اند و در واقع عقب‌نشینی کرده اند. این گزارش‌ها با بیانیه مسکو که مواضع دفاعی سربازان روس را شرح می‌دهد، تایید می‌شود. 

باخموت شهری شرقی در اوکراین با ۷۰ هزار جمعیت است. از ۱۰ ماه پیش تا امروز روسیه برای تصرف کامل این شهر عملیات متعددی انجام داده، اما موفق نشده است. 

 

عرب نیوز

استونی به اصلاحات سعودی کمک می‌کند

رئیس‌جمهور استونی می‌گوید کشورش از نزدیک تحولات عربستان را دنبال می‌کند و در حال رصد اصلاحات و تغییرات این کشور است. آقای آلار کاریس رئیس‌جمهور استونی در شهر تالین پایتخت استونی مقابل سردبیر روزنامه عرب نیوز عربستان نشسته و به پرسش‌های او پاسخ داده است. 

مواردی که بیش از هر موضوعی برای کاریس و دولت استونی در رصد تحولات عربستان حائز اهمیت است، اصلاحات دولت سعودی در زمینه حقوق زنان و فعالیت‌ها و مسائل اجتماعی است. کاریس می‌گوید استونی هم ۳۰ سال پیش چنین اصلاحاتی را پشت سر گذاشته است و تجربیاتی مشابه دارد. 

آقای کاریس از اشتیاق کشورش برای تحکیم روابط تجاری با عربستان گفته و خبر داده هیاتی در این زمینه آماده اعزام است. او همچنین از تبادل دانش دیجیتال با عربستان حرف زده و تحولات تکنولوژیک این کشور را ملموس توصیف کرده است. کاریس پیش‌بینی کرده عربستان در زمینه دیجیتال رتبه یک خاورمیانه خواهد بود. او تضمین داده کشورش در این مسیر دولت سعودی را کمک خواهد کرد. 

دولت استونی تحولاتی عظیم در زمینه دولت الکترونیک پشت سر گذاشته و دستاوردهای قابل قبولی داشته است. کاریس می‌گوید استونی تجربیات و دانش و دستاوردهای خود را می‌تواند با عربستان به اشتراک بگذارد. همچنین این که استونی هم مثل عربستان تلاش می‌کند به سمت انرژی‌های پاک حرکت کند و از نفت و گاز خلاص شود. همکاری دو کشور در این زمینه هم می‌تواند یکی دیگر از موارد تحکیم روابط باشد.

 

نیویورک تایمز

دیدار زلنسکی و پاپ در واتیکان

در حالی که نیروهای روسیه کم‌کم از باخموت عقب‌نشینی می‌کنند، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین سفرهایی در اروپا برای خود تدارک دیده است. زلنسکی به تازگی در ایتالیا و واتیکان با پاپ فرانسیس دیدار کرده است. 

محور اصلی گفت و گوی زلنسکی و پاپ درباره صلح در اوکراین بوده است. در این دیدار رئیس‌جمهور اوکراین از پاپ خواسته از طرح صلح کیف حمایت کند و از سوی دیگر پاپ هم برای بازگرداندن کودکان اوکراینی به وطن که به روسیه انتقال داده شده اند، پادرمیانی خواهد کرد. چیزی حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ کودک اوکراینی به روسیه منتقل شده اند. 

رئیس‌جمهور اوکراین در توییتی پس از دیدار با پاپ نوشت که در این دیدار از رهبر کاتولیک‌‌ها خواستم جنایات روسیه را در اوکراین محکوم کند. چرا که میان قربانی و متجاوز هیچ برابری وجود ندارد.

زلنسکی در سفر به ایتالیا نه تنها با پاپ دیدار کرده، که به دیدار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور هم رفته است. زلنسکی پس از سفر به ایتالیا به آلمان سفر کرده است. 

 

گلف نیوز

و سرانجام آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین

پس از ۵ روز درگیری و تنش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌‌ها در غزه، پادرمیانی مصر جواب داد و طرفین آتش‌بس اعلام کردند. این اتفاق در حالی رخ داده است که در این ۵ روز، ۳۳ شهروند فلسطینی جان خود را در غزه از دست داده اند. 

مصر به عنوان میانجی قدیمی و باسابقه فلسطینی‌‌‌ها و اسرائیلی‌ها باز هم وارد میدان شد و از هر دو طرف دعوا خواست شلیک موشک و حملات هوایی را قطع کنند. تلاش‌های مصر در نهایت در آخرین ساعات شب شنبه نتیجه داد، اما تا نیم ساعت پیش از برقراری آتش‌بس، فلسطینی‌ها از سمت غزه چندین راکت به سمت مناطق اسرائیلی‌ نشین شلیک کردند. 

منابع خبری می‌گویند اغلب راکت‌ها ره‌گیری شده و خساراتی به بار نیاورده است. فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌‌ها از ساعت ۱۰ مقررات آتش‌بس را اجرا کرده و آرامشی نسبی در مناطق طرفین برقار شده است.

اسرائیل در واکنش به فراخوان آتش‌بس مصر می‌گوید « سکوت با سکوت پاسخ داده خواهد شد. اگر حمله‌ای به مناطق اسرائیلی‌نشین صورت بگیرد، با قاطعیت پاسخ داده خواهد شد». گروه جهاد اسلامی در غزه هم از پادرمیانی مصر تشکر کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها