|

پلیس از راننده خواب‌آلود تست خون می‌گیرد

تحقیقات نشان می‌دهد رانندگی راننده‌ای که کمتر از ۵ ساعت خوابیده است، شباهت بسیاری با رانندگی در حالت مستی دارد. اداره ایمنی جاده‌ای دولتی در استرالیا این تحقیقات را برای جلوگیری از آسیب‌های جاده‌ای و تصادف انجام داده است.

پلیس از راننده خواب‌آلود تست خون می‌گیرد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

کشتار دالاس یک بار دیگر موضوع قانون حمل اسلحه و مخالفت و موافقت با آن را به صفحه اول رسانه‌های آمریکایی آورده است. این بار تیراندازی و کشتار دسته‌جمعی در تگزاس که از قضا ایالتی مخالف قانون محدود کردن حمل اسلحه است، رخ داده است. آنها در سال ۲۰۱۹ هم تجربه‌ای مشابه داشته اند. اما این بار شهروندان تگزاسی دو دسته شده و علیه این وقایع موضع گرفته اند و از قانون‌‌گذاران درخواست کرده اند کاری برای محدود کردن حمل اسلحه انجام دهند. آنها به مسائل نژادپرستانه هم اشاره کرده اند. روزنامه‌های آمریکایی همچنان حواشی جشن تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا را هم پوشش می‌دهند. 

برای روزنامه‌های چاپ بریتانیا ماجراهای تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم هنوز تمام نشده است. هزینه‌ها، رفتار شرکت‌کننده‌ها و … هنوز سوژه مطبوعات است. از آن گذشته صف انتظار طولانی بیماران سرطانی در سازمان بهداشت انگلیس و همچنین تصمیم پلیس برای استفاده از نمونه خون راننده در پرونده‌های تصادف موضوعات مورد توجه این روزنامه‌هاست. 

سودان و سوریه هنوز سوژه‌های داغ رسانه‌های خاورمیانه‌ای هستند. جشن‌های خیابانی پس از مراسم تاج‌گذاری در بریتانیا هم حضور پررنگی در صفحه اول این رسانه‌ها دارد. آن‌ها پیشتر به هنگام درگذشت ملکه و همچنین روز گذشته هم به طور مفصل به مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم پرداخته بودند.

 

گاردین

پلیس از راننده خواب‌آلود تست خون می‌گیرد

تحقیقات نشان می‌دهد رانندگی راننده‌ای که کمتر از ۵ ساعت خوابیده است، شباهت بسیاری با رانندگی در حالت مستی دارد. اداره ایمنی جاده‌ای دولتی در استرالیا این تحقیقات را برای جلوگیری از آسیب‌های جاده‌ای و تصادف انجام داده است. 

حالا چگونه تشخیص دهیم راننده مورد نظر ما خواب کافی داشته یا نه؟ متاسفانه در حال حاضر پروتکلی مثل پروتکل الکل وجود ندارد که متوجه شود راننده در اثر کم‌خوابی بد رانندگی می‌کند یا نه. 

تیمی از محققان شاخصی خونی را یافته اند که با دقت به نسبت خوبی نشان می‌دهد فرد ۲۴ ساعت یا بیشتر بیدار بوده است. دقت این شاخص خونی ۹۹ درصد است. آمارها نشان می‌دهد تصادفات در اثر خستگی و خواب‌آلودگی در بریتانیا ۲۰ درصد حوادث رانندگی و وسایل نقلیه را تشکیل می‌دهند. 

با توجه به این داده‌ها پلیس تصمیم گرفته است در کنار تست الکل، از راننده‌ای که در صحنه تصادف حاضر بوده است، تست خون هم بگیرد. این تست به مدت دو سال به پلیس اجازه پیگرد می‌دهد. 

 

نشنال

بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب

پس از یک دهه انزوا و دوری سوریه از اتحادیه عرب، این کشور به جمع دیگر کشورهای عربی بازگشت. این خبر در نشست اخیر اعضای سازمان در قاهره به عنوان مقر اصلی اتحادیه عرب اعلام شد. 

در بیانیه اتحادیه عرب آمده است « با هدف پایان دادن به رنج شهروندان سوری و همچنین تحقق آرزوهای مشروع آنها بازگشت سوریه را به اتحادیه عرب اعلام می‌کنیم. البته از کشورهای عرب عضو درخواست می‌شود برای رفع بحران انسانی در این کشور و تثبیت امنیت همکاری کنند». 

علت مشروط بودن بازگشت سوریه به اتحادیه بحران پناهجویان و گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر به دست برخی گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه است که از سوی برخی کشورها حمایت می‌شوند. 

اگر سوریه این موارد را رعایت کند و طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل که برای صلح در سوریه صادر شده است، عمل کند حضور این کشور در اتحادیه عرب پذیرفته است. کمیته‌ای برای بررسی این موضوع با حضور نمایندگان عربستان، مصر، اردن، عراق و لبنان تشکیل می‌شود تا با دولت سوریه در ارتباط مستقیم باشد و بر این روند نظارت کند.

 

واشنگتن پست

ایده‌های نژادپرستانه در کشتار دالاس؟

بعد از دو روز که از کشتار و تیراندازی در یکی از فروشگاه‌های حومه دالاس در ایالت تگزاس می‌گذرد، ماجرا رنگ و بوی نژادپرستانه پیدا کرده است. فرد تیرانداز مردی ۳۳ ساله به نام مائوریسیو گارسیا نام دارد.

او با اسلحه‌ای در دست در مرکز خریدی در حومه دالاس رو به شهروندان تیراندازی کرده است. در این ماجرا ۸ نفر جان خود را از دست داده است. ضارب نیز در اثر تیراندازی پلیس کشته شده است. چند قبضه اسلحه دیگر در خودروی گارسیا کشف شده است.

پلیس از اظهار نظر جزیی درباره انگیزه‌های فرد ضارب در تیراندازی در مرکز خرید دالاس خودداری کرده، اما بررسی برخی شبکه های اجتماعی متعلق به گارسیا نشان می‌دهد او به ایده‌های افراطی سفیدپوستان و نئونازی‌ها علاقمند بوده و آنها را پیگیری می‌کرده است. 

تیراندازی در تگزاس باعث بروز شکاف ملموس‌تری میان شهروندان این ایالت که اغلب حامی قانون حمل اسلحه و مخالف محدودیت آن بوده اند، شده است. اما این شکاف هنوز نتوانسته نمایندگان و سیاستمداران تگزاسی را مجاب کند تا برای ممنوعیت حمل اسلحه قدمی بردارند.

 

عرب نیوز

سودان؛ فرستاده ویژه سازمان ملل در جده

در حالی که فرماندهان گروه‌های درگیر در سودان در جده عربستان مشغول مذاکره و گفت و گو هستند، فرستاده ویژه سازمان ملل هم به آنها پیوسته است. مارتین گریفیث با هدف دنبال کردن پروژه آتش‌بس و برقراری آرامشی نسبی در خارطوم وارد جده شده است.

کف مطالبات جهانی از نشست جده با میانجی‌گری عربستان و آمریکا این است که طرفین درگیر در سودان آتش‌بس کنند و به بحران انسانی فراگیر در کشورشان پایان دهند. واقعیت این است که درگیری‌های اخیر در سودان باعث کمبود محسوس‌تر مواد غذایی در این کشور شده است. 

مارتین گریفیث هفته گذشته اعلام کرد تعدادی کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه در راه خارطوم بوده است که به دست برخی گروه‌ها غارت شده است. سازمان ملل می‌گوید پیش از درگیری‌های اخیر هم یک سوم سودانی‌ها دچار کمبود مواد غذایی بوده و کمک دریافت می‌کرده اند. 

آرامش و آتش‌بس در خارطوم به گروه‌های فعال در زمینه خدمات بشردوستانه اجازه می‌دهد به مردم آسیب‌دیده و غارت‌شده سودان کمک کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها