|

رقیب اردوغان برای دموکراسی می‌جنگد

رقیب مهم و سرسخت اردوغان رئیس‌جمهور حال حاضر ترکیه، یک سیاستمدار با سابقه حسابداری است. کمال قلیچ‌دار اوغلو ۷۴ ساله است و با صدای بلند از دموکراسی حرف می‌زند. تکلیف او و اردوغان تا ۵ روز دیگر روشن می‌شود.

رقیب اردوغان برای دموکراسی می‌جنگد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

اوکراین دوباره به صدر اخبار سایت‌ها و روزنامه‌های آمریکایی بازگشته است. برگزاری جشن‌های هشتاد و هفتمین سالگرد پیروزی بر نازی‌ها و متحدان و پایان جنگ جهانی دوم و البته حمله پهپادی روس‌ها در این روز به اوکراینی‌ها باعث شده اغلب روزنامه‌‌ها در صفحه اول خود به این موضوع توجه کنند. برخی روزنامه‌‌ها چالش آوارگان و پناه‌جویان سودانی را هم بازتاب داده اند. 

برای بریتانیایی‌ها علاوه بر اوکراین، ترکیه و انتخابات چند روز آینده‌اش هم اهمیت دارد. گزارش و تحلیلی از رقیب اردوغان در این رسانه‌ها به چشم می‌آید. برخی همچنان به حواشی جشن تاج‌گذاری می‌پردازند. تلاش اروپا برای حفظ برخی مراودات و ارتباطات با بریتانیای پس از برگزیت هم سوژه برخی رسانه‌های دیگر بریتانیاست. ماجراهای سودان در این روزنامه‌ها کم‌رنگ شده است. 

سودان حتی در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم جایگاه خود را از دست داده است. نشست جده برای آشتی میان طرفین درگیر باعث شده از شدت درگیری‌ها کاسته شود. هر چند که جنگ ادامه دارد. در عوض رسانه‌های خاورمیانه‌ای به اوکراین توجه کرده اند. همچنین به درگیری‌های شدید در کرانه باختری و رام‌الله هم پرداخته اند. اسرائیل مصرانه به ساخت و سازهای غیر قانونی در این منطقه ادامه می‌دهد.

 

گاردین

رقیب اردوغان برای دموکراسی می‌جنگد

رقیب مهم و سرسخت اردوغان رئیس‌جمهور حال حاضر ترکیه، یک سیاستمدار با سابقه حسابداری است. کمال قلیچ‌دار اوغلو ۷۴ ساله است و با صدای بلند از دموکراسی حرف می‌زند. تکلیف او و اردوغان تا ۵ روز دیگر روشن می‌شود. 

ترکیه برای برگزاری مهم‌ترین رویداد سیاسی خود در سال‌های اخیر آماده می‌شود. این انتخابات برای روشن شدن آینده سیاسی ترکیه بسیار اهمیت دارد. چشم مخالفان حاکمیت فعلی ترکیه به این انتخابات است. آنها با رهبری کمال قلیچ‌دار اوغلو می‌خواهند نسخه حزب عدالت و توسعه و اردوغان را با هم بپیچند و برای دموکراسی تلاش کنند. 

قلیچ‌دار اوغلو می‌گوید انتخابات در شرایط مناسب برگزار نمی‌شود، اما با وجود همه این موانع ما پیروز خواهیم بود. مردم دموکراسی می‌خواهند. او خطاب به جمعیت فراوانی که در استانبول دور هم جمع شده اند می‌گوید: «من هم مثل شما زندگی جمع و جور و ساده‌ای دارم. قرار نیست بعد از پیروزی راهی کاخ شوم و از آن جا برای شما تصمیم بگیرم. من در اقامتگاه آتاتورک ساکن می‌شوم و …»

قلیچ‌دار اوغلو نامزد مورد اعتماد شش حزب مخالف حاکمیت ترکیه است و نه تنها برخاسته از اقلیت مذهبی علویان این کشور است که از سوی جمعیت کرد ترکیه هم حمایت می‌شود. او برای این که بتواند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه شود سال‌ها صبر و تلاش کرده است. او می‌خواهد پارلمان و قوه قضاییه ترکیه را از وضعیت فعلی که در خدمت اردوغان و حزبش هستند، خارج و مستقل کند. 

 

نشنال

تلاش ابوظبی برای گسترش رونق مناطق آزاد

پروژه بازار جهانی ابوظبی در پی آن است تا پایتخت امارات را به مرکز مالی برتر و پیشروی جهان تبدیل کند. برای تحقق این هدف دو جزیره المریه و ریم که جزیی از پروژه بازار جهانی ابوظبی هستند، گسترش و وسعت پیدا خواهند کرد. 

در این پروژه جزیره المریه که جزیره‌ای ۱۱۶ هکتاری است، باید ۱۰ برابر وسعت پیدا کند، تا بازار جهانی ابوظبی به اهداف جاه‌طلبانه خود دست پیدا کند. از سوی دیگر جزیره ریم هم به حوزه المریه اضافه خواهد تا منطقه آزادی درخور شکل بگیرد. 

توسعه این بازار با نام مناطق آزاد در حوزه ابوظبی باعث جذب سرمایه‌های بین‌المللی و رونق دوچندان آن خواهد شد. اماراتی‌ها می‌گویند اغلب شرکت‌های معتبر جهانی خواهان سرمایه‌گذاری و حضور در این بازار هستند. 

از سوی دیگر اماراتی‌ها هم با اعطای تسهیلات و اقامت‌های ۱۰ ساله می‌خواهند این همکاری را بیش از پیش با جامعه جهانی گسترش دهند و بازار ابوظبی را به یکی از مهم‌ترین مرکزهای مالی جهان تبدیل کنند.

 

واشنگتن پست

مسیر مبهم و نامعلوم آوارگان سودانی 

در حالی که نمایندگان گروه‌های درگیر در سودان در عربستان در حال مذاکره و گفت و گو هستند و جنگ و تنش در خارطوم ادامه دارد، شهروندان سودانی به هر شکل ممکن در تلاش هستند کشور را ترک کنند و به منطقه‌ای دور از هیاهو پناه ببرند. تا به امروز بیش از ۱۰۰ هزار سودانی کشور خود را ترک کرده اند.

اغلب سودانی‌های آواره راه چاد و مصر را در پیش گرفته اند. آنها که توانایی بیشتر دارند به مصر می‌روند، و آنها که تمکن مالی ندارند، مسیر چاد را بر می‌گزینند. این پناه‌جویان چندان به نتایج مذاکرات اعتماد و اطمینان ندارند و می‌دانند از هر فرصتی برای خروج باید استفاده کرد. این در حالی است که اتباع خارجی در همان هفته اول بروز تنش میان ارتش و شبه‌نظامیان پشتیبان سریع سودان را ترک کردند.

در واقع خروج اتباع خارجی باعث شد اتباع داخلی سودان دریابند آینده خارطوم نه تنها مبهم که تاریک است. سه هفته تنش و درگیری باعث بروز بحران انسانی در سودان شده است؛ مراکز درمانی با کمبود تجهیزات و دارو روبه‌رو هستند، مواد غذایی به اندازه کافی در دسترس نیست و از همه این ها مهم‌تر این که امنیتی وجود ندارد. سودان پیش از درگیری هم با چالش کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کرد. اوضاع این روزها بدتر از قبل شده است. 

امید به بازگشت؟ واقعیت این است که بسیاری از شهروندان سودانی سرمایه خود را حراج کرده اند تا از کشور خارج شوند. مسیر خروج آنها آنقدر روشن نیست که به بازگشت فکر کنند. آنها که به چاد گریخته اند و در مرزهای این منطقه ساکن شده اند شاید به بازگشت فکر می‌کنند.

 

عرب نیوز

حمله پهپادی روسیه به اوکراین در «روز پیروزی»

ارتش روسیه در روزی که مهم‌ترین تعطیلی تقویم این کشور است و جهان نیز هفتاد و هشتمین سال پایان جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد، حمله‌ای گسترده را به پایتخت اوکراین طراحی کرد. آسمان کیف ۶۰ پهپاد را به خود دید که ۳۶ فروند از آنها سرنگون شدند. 

اهداف این پهپادها در کیف اغلب آپارتمان‌های مسکونی بوده است. در گزارش‌ها آمده حملات موشکی روسیه هم در آسمان کیف ردیابی و خنثی شده است. روسیه در سالگرد روز پیروزی بر نازی‌ها ۲۵ موشک به سمت کیف شلیک کرده است. اوکراینی‌ها و اغلب کشورهای دیگر روز پیش را جشن گرفته بودند. 

علاوه بر اینها انبار مواد غذایی اوکراین در دریای سیاه هم با شلیک این موشک‌ها منفجر شده است. در اودسا هم چند نفری زخمی و مصدوم شده اند. حمله شب گذشته روسیه بیش از ۱۸ کشته به جا گذاشته است. به زعم اوکراینی‌ها روس‌ها تمام قدرت و زورشان را به کار گرفته اند تا بلکه بتوانند باخموت را به تصرف خود درآورند. 

پوتین در بیش از یک سال که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، بیش از هر چیزی دنبال پیروزی نمادین است. آنها هرگز موفق نشدند کیف را تصرف کنند و از بسیاری از مناطقی که در شرق و شمال اوکراین صاحب شدند، عقب نشینی کردند. روس‌ها می‌خواهند هر طور که شده چیزی به جز داشته قبلی خود ( کریمه ) در اوکراین به‌دست بیاورند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها