|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هشتم اردیبهشت

وزارت اطلاعات با محدود کردن اختیارات رهبری مخالف است/اژه‌ای از کمبود نیروی لازم برای بازجویی در جریان بازداشت‌ها گفت/حکم ضاربان حجاریان اعلام شد

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی در روز بیست و هشتم اردیبهشت از توقیف‌ها و شمارش آرای انتخابات نوشته‌‌است. همچنین او به حکم ضاربان سعید حجاریان نیز اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

وزارت اطلاعات با محدود کردن اختیارات رهبری مخالف است/اژه‌ای از کمبود نیروی لازم برای بازجویی در جریان بازداشت‌ها گفت/حکم ضاربان حجاریان اعلام شد

دکتر علی لاریجانی [رئیس سازمان صداوسیما] آمد. گزارشی از وضع نهایی صندوق‌های بازشماری‌شده آرای تهران گفت و سناریوهای متفاوتی که برای تصمیم مطرح است و تعداد آرا در شورای نگهبان. آقای [امیر] تهرانی [معاون پارلمانی] از وزارت اطلاعات آمد. گفت، دولت پیش‌نویس طرحی برای ایجاد شورای عالی جهت هماهنگی اُرگان‌ها تهیه کرده که بسیاری از اختیارات رهبری را محدود می‌کنند؛ وزارت اطلاعات مخالفت دارد.

اخوی محمد [رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] آمد. گفت، آقای [غلامحسین] کرباسچی، معلوم نیست که از تعطیلی روزنامه‌اش ناراضی باشد؛ چون مشی او این بوده که او را در جریان تند دوم خرداد ببینند و با تعطیل‌شدن روزنامه‌اش، به این هدف رسیده است. آقای [حسن] صانعی [رئیس بنیاد پانزده خرداد] آمد و از مذاکراتش با حاج‌آقا مجتبی تهرانی و آقای [حبیب‌الله] عسگراولادی دربارۀ انتخابات تهران و از اقدامات آنها گفت. عصر آقای [منصور] غفوری، از اعضای گروه بازرسی انتخابات تهران آمد؛ نمونه‌های بدی از تخلفات و از عصبانی‌شدن وزارت‌ کشور و فشارهایی‌که به او وارد می‌کنند، گفت. آقای [عباس واعظ] طبسی آمد و مذاکرات با رهبری در مورد انتخابات تهران را گفت.

سلمانی برای اصلاح آمد. آقای [علی] آقامحمدی [قائم‌مقام سازمان صداوسیما] آمد. مذاکراتش با آقایان [مهدی] کروبی و بهزاد نبوی را تعریف کرد و اختلافاتی که مشارکتی‌ها با آقای کروبی دارند و در جلسه اخیرشان، در بحث و رأی‌گیری برای ریاست مجلس، آقای کروبی رأی‌ کمی‌ آورده. در مورد انتخابات تهران گفت و از لزوم حمایت از رئیس قوه قضائیه که اقدام به کنترل مطبوعات مزاحم کرده است.

شب آقای [غلامحسین] محسنی‌اژه‌ای [دادستان دادگاه ویژه روحانیت] آمد. توضیحاتی در مورد جریان توقیف مطبوعات و بازداشت‌ها و کمبود نیروی لازم برای بازجویی و تهیه مطالب توضیحی و عدم همکاری وزارت اطلاعات داد. گفت، آقای اکبر گنجی در زندان گریه می‌کند. ضمنا از برخورد ناشایسته جناح‌های چپ و راست با من و خوشحالی خارجی‌ها از تضعیف من و ریشه‌دار بودن این توطئه علیه انقلاب، اظهار ناراحتی‌ کرد. آقای محسنی، از اینکه در پرونده قتل‌ها[ی زنجیره‌ای]، ممکن است شیطنت‌هایی بشود که به نحوی مسئله به خود او و رهبری و افراد دیگر مربوط شود گفت، می‌خواسته روزنامه بیان را توقیف‌ کند و آقای [سیدعلی‌اکبر] محتشمی را احضار کرده، ولی آنها تلاش‌ کرده‌اند که رضایت شاکیان را جلب کنند و قول داده‌اند که در آینده مراقبت کنند.

آقای محسنی گفت، در ایام انتخابات، یک نفر به نام آقای سعید وفاییان که مورد سوءظن همکاری با انگلستان است، به ایشان مراجعه کرده و گفته، اگر سیاست بر تضعیف آقای رفسنجانی است، او می‌تواند افشاگری‌هایی علیه مهدی، فرزند ایشان تهیه کند که جواب شنیده، نظام خواستار حفظ حرمت آقای رفسنجانی است و گفت، علائمی از فعال‌بودن انگلیس در این زمینه وجود دارد؛ [وزارت] اطلاعات هم چنین چیزی می‌گوید.

حکم ضاربان ترور آقای [سعید] حجاریان اعلان شد؛ [سعید] عسگر، ۱۵ سال زندان و سه نفر بعدی، ۱۰ سال و کمتر و سه نفر هم تبرئه، ولی رضایت دوم خردادی‌ها را جلب نکرده و آنها کیفر شدیدتر می‌خواهند. هنوز شکایتی از آقای حجاریان هم نرسیده و این کیفر عمومی بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها