|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیستم اردیبهشت

ولایتی از کسانی که قصد ترورش را داشتند، گفت/رهبری گفتند خارجی‌ها حملات بی‌منطقی علیه من دارند/ خاتمی دچار شوک عصبی شده‌است

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی در روز بیستم اردیبهشت از فشارها بر دولت وقت نوشته و روایت کرده که سید محمد خاتمی دچار شوک عصبی شده‌است. او همچنین از مکالمه خود با رهبری در مورد دولت و همچنین طرح تبدیل وزارت اطلاعات به سازمان نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

ولایتی از کسانی که قصد ترورش را داشتند، گفت/رهبری گفتند خارجی‌ها حملات بی‌منطقی علیه من دارند/ خاتمی دچار شوک عصبی شده‌است

آقای دکتر [علی‌اکبر] ولایتی [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] آمد و راجع به انتخابات تهران و دستگیری منافقانی که قصد ترور او را داشته‌اند، صحبت شد. مدیران بنیاد بیماری‌های خاص، همراه با خانواده‌هایی [اهدای عضو] که اعضای افراد خانواده‌هایشان را که به مرگ مغزی مبتلا شده بودند، به نیازمندان داده‌اند، آمدند. دکتر [سیدمحمود] طباطبایی [معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد بیماری‌های خاص]، گزارش کار را داد و هدایایی به خانواده‌های اهداکنندگان عضو دادم و برایشان دربارۀ عظمت‌ کار بنیاد و ارزش کار اهداکنندگان اعضای بدن، سخنرانی‌کردم.

آقای [رضا] امراللهی [رئیس دانشگاه خواجه نصیر] آمد. برای افتتاح کنگره هماهنگی دانشگاه و صنعت دعوت‌ کرد و گفت، وضع روحی آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور] خراب است و از من خواست که احوال‌پرسی‌ کنم. عصر آقای [مصطفی] پورمحمدی [از دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی] آمد. از خطبه‌های جمعه من و اقدام قوه قضائیه در توقیف نشریات مضر، تمجید کرد و گزارشی از جریان دادگاه آقای [عمادالدین] باقی [نویسنده و روزنامه‌نگار] داد که خود و آقای [علی] فلاحیان [وزیر اسبق اطلاعات] هم شکایت کرده‌اند.

شب میهمان رهبری بودم. قرار است نمازجمعه آینده را اقامه کنند و در ادامه و تحکیم صحبت‌های گذشته، حرف بزنند. از خطبه‌های جمعه اخیر من تعریف کردند و گفتند، ضدانقلاب و خارجی‌های مخالف، عصبانی‌اند و دست و پا می‌زنند و حملات بی‌منطقی علیه تو دارند. گفتند، آقای [سیدمحمد] خاتمی، دچار شوک عصبی شده و تحمل ناراحتی‌ها و بحران‌ها را نمی‌تواند داشته باشد. دربارۀ انتخابات تهران گفتند که شورای نگهبان، باید مطابق قانون عمل کند. از کار قوه قضائیه در مورد مطبوعات، اظهار رضایت‌کردند. شش ماه اول [کتاب کارنامه و] خاطرات سال ۱۳۶۱ [پس‌ از بحران] من را خوانده‌اند؛ فقط سه تذکر کوچک دادند؛ پسندیده‌اند. اظهار ناراحتی‌ کردند، از بازجویی‌های خشن از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای‌که اخیراً آزاد شده‌اند.

آقای [مصطفی] پورمحمدی گفت، امروز در مجلس، دو فوریت طرحی در مورد تأسیس سازمان حفاظت وزارت اطلاعات که زیر نظر رهبری باشد، تصویب شده و [آقای علی یونسی] وزیر اطلاعات گفته، اگر تصویب شود، استعفا می‌دهد. رهبری هم امشب به من گفتند، با این طرح موافق نیستم. در زمان دولت من هم مطرح بود که وزارت اطلاعات سازمان شود و به رهبری منتقل شود، یا به رئیس‌جمهور، من هم مخالفت کردم. خارجی‌ها و ضدانقلاب هم سروصدا راه انداخته‌اند که محافظه‌کاران می‌خواهند حاکمیت بر وزارت اطلاعات را از دولت آقای خاتمی بگیرند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها