|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست‌ و یکم اردیبهشت

یکی از انتقادات به خاتمی این است که در مسائل فرهنگی وارد حیاط خلوت رهبری شده/صحبت از کنار رفتن مهاجرانی جدی شده‌است

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی در روز بیست و یکم اردیبهشت به انتقادات غلامرضا فروزش، عضو شورای شهر تهران نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت اصلاحات اشاره کرده‌است. همچنین ملاقاتی با عباس آخوندی داشته و تلفنی با سید محمد خاتمی مکالمه کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

یکی از انتقادات به خاتمی این است که در مسائل فرهنگی وارد حیاط خلوت رهبری شده/صحبت از کنار رفتن مهاجرانی جدی شده‌است

آقای [غلامرضا] فروزش [عضو شورای اسلامی شهر تهران] آمد. گزارش ملاقات و مذاکره با [آقای سیدمحمد خاتمی] رئیس‌جمهور را داد. گفت، از عملکرد ایشان انتقاد کرده و ایشان گفته ۹۹/۵ درصد انتقادات را قبول دارد؛ از قبیل اینکه چرا به سازندگی و مسائل اقتصادی کشور توجه نمی‌کنند؟ چرا در مسائل فرهنگی، وارد حیاط خلوت رهبری شده که این مشکلات به وجود آید؟ چرا شعار اصلاح اداری و ادغام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را داده و عمل نکرده و آنها را متزلزل ساخته است؟ چرا دوستانش با رفتار ناشایست در مقابل آقای هاشمی، دوست استراتژیک را از دست داده‌اند؟ چرا به مطبوعات مضر، این همه میدان داده است؟ و ... سرانجام ایشان گفته که تمام تلاشش را کرده است و بیش از این‌، کاری نمی‌تواند بکند.

آقای علی لاریجانی [رئیس سازمان صداوسیما] آمد. در مورد مطبوعات و انتخابات تهران مطالبی داشت. اخوی محمد [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. در خصوص آمایش سرزمینی که امروز در جلسه هیئت دولت مطرح بوده، گزارشی داد. آقای لاریجانی احتمال می‌دهد که ادعای کسالت عصبی آقای خاتمی، تمارض [خود را به بیماری‌زدن] باشد و گفت، بعد از این جلسه متشنج دولت، صحبت از کنار رفتن آقای [عطاءالله] مهاجرانی [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، جدی شده و معتقد است، آقای خاتمی، توان مدیریت کلان ندارد.

آقای عباس آخوندی [قائم‌مقام سابق سازمان صداوسیما] آمد. گفت، بعضی از محافل سیاسی در خارج معتقدند، ایران ظرفیت الگو شدن برای جوامع اسلامی از لحاظ تطابق دین و دموکراسی را دارد. پیشنهاد داد که حزبی با اهداف اقتصادی، برای سامان دادن به امور اقتصادی کشور تشکیل شود که کمتر وارد مسائل مشکل فرهنگی و سیاسی بشود.

تلفنی از آقای خاتمی [رئیس‌جمهور] احوال‌پرسی کردم. گفت، دچار ناراحتی عصبی شده و قرار است امروز آزمایش قلبی هم بشوند. فاطی [رئیس بنیاد بیماری‌های خاص] آمد. در مورد امضای توافق‌نامه با ایتالیایی‌ها برای معالجه بعضی از بیماران مشورت‌ کرد؛ گفتم، با مشاور حقوقی مشورت کنند؛ عازم ایتالیا است. در مصر بر سر یک کتاب به اسم «حیدر حیدر»، دانشجویان اسلامی تظاهرات کرده‌اند که آن را موهن به اسلام می‌دانند و با پلیس درگیر شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها