|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و سوم اردیبهشت

رهبری در خطبه‌های نماز جمعه به وحدت ملی و مشخص‌کردن مرز بین خودی و غیرخودی دعوت کردند/ فائزه در مصاحبه‌ای گفته وضع زنان عقبگرد کرده

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی در روز بیست و سوم اردیبهشت از خطبه‌های نماز جمعه رهبری نوشته‌است. او همچنین به برخی خبرهای بین‌المللی اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

رهبری در خطبه‌های نماز جمعه به وحدت ملی و مشخص‌کردن مرز بین خودی و غیرخودی دعوت کردند/ فائزه در مصاحبه‌ای گفته وضع زنان عقبگرد کرده

در نیومکزیکوی آمریکا، اولین و مهم‌ترین مرکز هسته‌ای آمریکا، در خطر آتش‌سوزی قرار گرفته است. جنگل‌های اطراف، به طور وسیع دچار آتش‌سوزی شده و مرکز هسته‌ای و ساختمان‌های مسکونی تعطیل شده و انسان‌ها منتقل شده‌اند، اما دولت آمریکا اعلان کرده که خطری مواد هسته‌ای را تهدید نمی‌کند. اولین بمب هسته‌ای آمریکا که ژاپن را بمباران کرد، در اینجا ساخته شد و مهم‌ترین انبار پلوتونیوم آمریکاست.

در خانه بودم. نمازجمعه را رهبری اقامه کردند. ایراد خطبه‌ها دو ساعت طول کشید، با اینکه توصیه به کوتاه شدن خطبه‌ها می‌کنند. دعوت به وحدت ملی و مشخص‌کردن مرز بین خودی و غیرخودی کردند. متنی دربارۀ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله نوشتم؛ برای کتابی که می‌خواهند در آن باره منتشر کنند.

ظهر بچه‌ها جمع بودند. فائزه گفت در سفر اُردن، در مصاحبه‌ای گفته است که در سال‌های اخیر وضع زنان در حکومت دولت جدید، عقبگرد کرده و یکی از روزنامه‌های اُردن آن را تیترکرده و باعث ناراحتی سفیرمان، آقای [نصرت‌الله] تاجیک -که از [جناح] چپ‌ است- شده است.

آمریکا و فرانسه، نسبت به محاکمه یهودیان جاسوس در ایران، اظهارات تهدیدآمیز کرده‌اند. جنگ بین اریتره و اتیوپی، امروز مجدداً شعله‌ور شده است؛ با این همه فقر و قحطی، جنگ هم می‌کنند و وضعیت‌شان، بدتر می‌شود.

رسانه‌های غربی و امارات [متحده عربی]، سروصدای زیادی در مورد اختلاف ایران با کویت بر سر منطقه «الدوره»، در نقطه مرزی بین دو کشور با مشارکت عربستان [سعودی] و به راه انداخته‌اند و اینکه ایران، بدون جلب موافقت همسایه، اقدام به حفاری اکتشافی برای کشف گاز کرده است؛ به اختلاف دامن می‌زنند. امارات و عراق هم برای اهداف خودشان، به وسعت وارد این موضوع شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها