|

ابراز تأسف بعد از یک سال از به قتل رساندن «شیرین ابوعاقله»

الحره در گزارشی به ابراز تأسف بعد از یک سال از به قتل رساندن «شیرین ابوعاقله» پرداخته است.

ابراز تأسف  بعد از یک سال از به قتل رساندن «شیرین ابوعاقله»

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الجزیره،الحره،الشرق الاوسط، وخبرگزاری رسمی عراق.

در این میان الحره،در گزارشی به ابراز تأسف  بعد از یک سال از به قتل رساندن «شیرین ابوعاقله» پرداخته است

 

الجزیره: 

امضای «اعلامیه جده» توسط طرف‌های درگیر در سودان بدون تعهد به آتش‌بس

نمایندگان نیروهای مسلح سودان و نیروهای حمایت سریع پس از مذاکراتی با حضور امریکا و عربستان «اعلامیه جده» را درباره پایبندی به حفاظت از جان غیر نظامیان و حفظ حاکمیت و یکپارچگی سودان امضا کردند.

در این اعلامیه طرفین منافع سودان و ملت این کشور را در رأس اولویت‌ها دانستند و بر پایبندی به حفاظت از غیر نظامیان و تسهیل تردد امن آنان از مناطق درگیری و خودداری از هرگونه حمله‌ای که موجب آسیب دیدن غیر نظامیان و اموالشان شود تأکید کردند.

همچنین «بیانیه جده» شامل پایبندی به حفاظت از تأسیسات غیر نظامی خصوصی و دولتی از جمله بیمارستان‌ها و تأسیسات آبی و برقی و خودداری از هرگونه آدم‌ربایی یا بازداشت غیر نظامی و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی است.

یک مقام بلندپایه امریکایی تأکید کرد که این توافق به معنای آتش‌بس نیست اما گامی در این مسیر است.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

مذاکرات وزیر بازرگانی عراق با شورای غلات امریکا درباره خرید گندم

وزیر بازرگانی عراق در دیدار با اعضای شورای غلات امریکا افزایش خرید گندم امریکایی و تسهیل مراودات دو کشور در این عرصه را بررسی کرد.

 «اثیر الغریری» وزیر بازرگانی عراق که در رأس هیئتی به دعوت شورای غلات امریکا به واشنگتن سفر کرده، در دیدار با اعضای این شورا همکاری در تأمین گندم امریکایی از بهترین نوع با بهترین قیمت برای عراق را بررسی کرد.

او در این سفر در دیدار با شرکت‌های تأمین گندم در امریکا در جریان انواع گندم تولیدی در امریکا و میزان ترکیب آن با گندم محلی برای بهبود کیفیت نان در عراق دریافت کرد و شرکت‌های امریکایی برای همکاری بیشتر با عراق در این باره و تسهیل فروش گندم به عراق اعلام آمادگی کردند.

همچنین وضعیت آسیاب‌های عراقی برای تولید آرد و تقویت آنها برای بهبود تولید آرد صفر بررسی شد.

وزیر بازرگانی عراق ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های دو کشور در بخش غلات افزایش یابد و امریکا بر حمایت خود در بخش‌های فنی و استاندارد بیفزاید.

طرف امریکایی نیز تأکید کرد که آماده تأمین بهترین نوع گندم برای عراق است.

 

الحرة:

 ابراز تأسف سخنگوی ارتش اسرائیل از به قتل رساندن «شیرین ابوعاقله» بعد از یک سال

پس از گذشت یک سال از شهادت «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار شبکه «الجزیره»، ارتش اسرائیل بابت به قتل رساندن او ابراز تأسف کرد.

این نخستین باری است که ارتش اسرائیل بابت شهادت این خبرنگار فلسطینی ـ امریکایی ابراز تأسف می کند.

دریادار «دانیل هاگاری»، سخنگوی ارتش اسرائیل در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که فکر می کنم در این فرصت می توان اظهار کرد که از شهادت شیرین ابوعاقله بسیار متاسف هستیم.

وی گفت: «ابوعاقله بسیار معروف بود و ما می خواهیم روزنامه نگاران در اسرائیل احساس امنیت کنند و ما بر اساس اصول دموکراسی برای خبرنگاران ارزش زیادی قائل هستیم».

نوامبر سال گذشته پیش، اسرائیل از بازجویی سربازان خود توسط دفتر تحقیقات فدرال امریکا خودداری کرده بود.

ابوعاقله که از ۲۵ سال پیش کارمند شبکه الجزیره بود در ۱۱ می ۲۰۲۲ با شلیک مستقیم گلوله توسط نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید.

اسرائیل در تحقیقات خود تأکید کرد که تعیین دقیق عامل قتل وی ممکن نیست و این احتمال را مطرح کرد که او با گلوله سرگردان فلسطینیان جان باخته باشد.

 

الشرق الاوسط: 

مبادلات تجاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به 100 میلیارد دلار رسید

 دبیر کل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری کشورهای شورای همکاری به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

جاسم البدیوی، دبیر کل کشورهای شورای همکاری در یک کنفرانس اقتصادی در عمان ضمن اعلام این خبر خواستار تسریع روند اتمام پروژه‌های اقتصادی و امور مربوط به توسعه شد تا کشورهای شورای همکاری جایگاه خود را به عنوان یک مرکز بزرگ سرمایه گذاری و اقتصادی در سطح جهان تحکیم کنند.

وی گفت که هم اکنون شاهد نتیجه فعالیت‌های بازرگانی مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس  هستیم.

همچنین البدیوی در راه اندازی نسخه اولیه پلتفرم کارآفرینان که در حاشیه شصت و چهارمین نشست کمیسیون همکاری بازرگانی و وزرای صنعت و معدن و تجارت برگزار شد شرکت کرد.

دبیر کل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس  گفت که این پلتفرم قصد آسان‌سازی ارتباط و فراهم سازی داده‌های لازم برای کار آفرینان این منطقه را دارد تا با فرصت های سرمایه گذاری آشنا شوند و بتوانند فعالیت‌ها و دایره همکاری خود را گسترش دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها