|

حفاری نفت و گاز در لبنان از سپتامبر آغاز می‌شود

النهار در گزارشی به حفاری نفت و گاز در لبنان از سپتامبر آغاز می‌شود پرداخته است.

حفاری نفت و گاز در لبنان از سپتامبر آغاز می‌شود
خبرنگار: الهام یوسفی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،النهار،الصباح،روسیا الیوم، وخبرگزاری رسمی سوریه.

در این میان النهار،در گزارشی به حفاری نفت و گاز در لبنان از سپتامبر آغاز می‌شود پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) : 

گفت‌وگوهای عراق و سوریه در زمینه منابع آبی

عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق و تمام رعد، همتای سوری اش، در بغداد راه های تقویت همکاری های دوجانبه در زمینه منابع آبی و توسعه آن به نفع دو کشور را بررسی کردند.

وزیر منابع آبی عراق در این دیدار بر اهمیت اتحاد مواضع و دیدگاه ها به منظور تضمین حقوق آبی دو کشور و لزوم ادامه همکاری مشترک و دیدارهای متقابل و تبادل اطلاعات و تجارب تأکید کرد.

در این دیدار همچنین به دستاوردهای کنفرانس بین المللی آب بغداد که در 6 و 7 مه جاری برگزار شد، پرداخته شد.

ذیاب از هیئت سوری شرکت کننده در این دیدار قدردانی کرد و پیرامون چالش هایی که بخش منابع آبی عراق با آن مواجه است، توضیح داد.

وی همچنین به تغییرات آب و هوایی و کمبود آب در سراسر عراق و دستورات دولتی با تکیه بر فناوری های نوین آبیاری و اقدامات وزارت کشور و امور خارجه برای مقابله با این چالش ها اشاره کرد.

وزیر منابع آبی سوریه نیز ضمن قدردانی از حسن میزبانی و استقبال گرم طرف عراقی، اهتمام وزیر عراقی به انجام گفتگو ها میان طرفین برای افزایش تجارب ونیز فعالسازی کمیته های مشترک ایستگاه های اندازه گیری را ستود.

 

روسیا الیوم: 

سفر وزیر خارجه عربستان به الجزایر

 وزیر خارجه عربستان شامگاه دوشنبه در سفری رسمی وارد الجزایر شد.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان حامل پیامی از ولیعهد عربستان به رئیس جمهور الجزایر با مضمون دعوت از وی برای مشارکت در نشست سران اتحادیه عرب در 19 مه است.

او همچنین در دیدار با همتای الجزایری خود «احمد عطاف» روابط دوجانبه و مسائل مربوط به دستور کار نشست آتی سران اتحادیه عرب را بررسی خواهد کرد.

این دومین سفر یک مقام بلندپایه عربستانی به الجزایر طی یک هفته گذشته است.

الجزایر دو روز پیش میزبان «عبدالله بن محمد آل الشیخ» رئیس مجلس شورای عربستان، بود.

این دیدار سفر پس از برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره و تصمیم آنان به پایان تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب انجام شده است.

 

النهار: 

فیاض: حفاری نفت و گاز در لبنان از سپتامبر آغاز می‌شود

ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان نسبت به آغاز حفاری برای اکتشاف و استخراج گاز و نفت در لبنان ابراز خوش‌بینی کرد.

وی گفت که پس از ابراز خوش‌بینی مدیران عامل شرکت های توتال و انی درخصوص منطقه امتیاز شماره 9 لبنان، نسبت به حفاری گاز و نفت لبنان خوش‌بینی وجود دارد.

وی اشاره کرد که قرار است حفاری نفت و گاز در سواحل لبنان از ماه سپتامبر آغاز شود.

وزیر انرژی لبنان گفت که تا اواخر سال جاری مشخص می شود که آیا اکتشافاتی وجود دارد یا نه.

ماه نوامبر گذشته، شرکت توتال و شریک ایتالیایی آن «انی» قراردادی با اسرائیل برای اجرای توافق ترسیم مرزهای آبی لبنان و اسرائیل امضا کردند.

به موجب این توافق، شرکت توتال در بلوک 9 آب‌های لبنان برای استخراج گاز حفاری را آغاز می‌کند. 60 درصد این پروژه متعلق به توتال و 40 درصد متعلق به انی است.

در اواخر ژانویه، وزارت انرژی لبنان خبر داد که شرکت انرژی قطر به کنسرسیوم توتال فرانسه و انی ایتالیا برای حفاری جهت استخراج نفت و گاز در آب‌های ساحلی لبنان پیوسته است.

 

الصباح:

 کاهش قابل توجه تورم ماهانه در عراق

وزارت برنامه ریزی عراق از کاهش قابل توجه تورم ماهانه در برخی از بخش ها از جمله مواد غذایی، حمل و نقل و انرژی طی دو ماه گذشته خبر داد.

تورم ماهانه طی دو ماه گذشته در مقایسه با ماه قبل شاهد کاهش 0.7 درصدی بود اما نرخ تورم سالانه در مقایسه با مدت مشابه سال کذشته 5.3 درصد افزایش داشت.

عبدالزهره الهنداوی، سخنگوی رسمی وزارت برنامه ریزی عراق توضیح داد که نرخ تورم سالانه در ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 5.3 درصدی بود.

وی افزود که شاخص های تورم در ماه مارس با کاهش 0.7 درصدی در برخی بخش ها از جمله مسکن مواجه شد و این کاهش در تامین آب و برق نیز مشهود بود.

الهنداوی اشاره کرد که در مقابل بخش های دیگری شاهد افزایش تورم بود اما تاثیر آن در شاخص کل، ضعیف تر از تاثیر بخش هایی بود که کاهش یافته و از جمله آن می توان به مواد غذایی و آشامیدنی ها، رستوران ها، لباس، تجملات و سایر شاخص های تفریحی اشاره کرد.

به گفته این شاخص ها نشان دهنده بهبود وضعیت معیشتی شهروندان است اما نرخ تورم سالانه طی مدت مارس 2022 تا مارس 2023، 5.3 درصد بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها