|

خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خارجی از سودان

ارتش سودان می‌گوید در تلاش است تا شهروندان چینی، بریتانیایی، آمریکایی و فرانسوی را با هواپیماهای نظامی از این کشور خارج کند. شهروندان سعودی روز شنبه سودان را ترک کردند.

خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خارجی از سودان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با شروع تخلیه سفارت‌ها در خارطوم و همچنین خروج شهروندان خارجی اعم از دیپلمات و غیره سودان دوباره به صدر اخبار جهان بازگشته است. رسانه‌های آمریکایی از تخلیه کامل سفارت این کشور در خارطوم و گزارش عملیات این اقدام نوشته اند. در کنار آن تحلیل‌هایی درباره حکم دیوان عالی در رد ممنوعیت فروش قرص سقط جنین آمده است. 

روزنامه‌های چاپ بریتانیا از یک سو درگیر استعفای معاون نخست‌وزیر زیر فشار گزارش رفتارهای قلدرمابانه و توهین‌آمیز با کارمندان هستند و از سویی به تعلیق فعالیت‌های بزرگترین شرکت لابی‌کننده فعالیت‌های تجاری صنعتی بریتانیا به دلیل گزارش سوء رفتار با زنان پرداخته اند. ماجرای سودان و تنگه تایوان هم موضوعات دیگر در صفحه اول این رسانه‌هاست. 

برگزاری جشن‌های عید فطر و درگیری اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، ماجراهای سودان و خروج دیپلمات‌‌ها از این کشور و افزایش تعداد کشته‌ها به بیش از ۴۰۰ نفر هم از سوژه‌های مهم رسانه‌های خاورمیانه‌ای هستند.

 

گاردین

تعلیق فعالیت‌های CBI در واکنش به گزارش سوء رفتار

کنفدراسیون صنعتی بریتانیا اعلام کرده است هرگونه فعالیت استخدامی و غیره را تا ماه ژوئن به حالت تعلیق در خواهد آورد. این اقدام در واکنش به خروج شرکت‌های تجاری عضو در کنفدراسیون صورت گرفته است. شرکت‌های عضو پس از گزارش کارمندان زن از سوء رفتار کارمندان مرد شاغل در نهاد تصمیم گرفتن کنفدراسیون صنعتی را ترک کنند.

چندی پیش روزنامه گاردین گزارشی از کارمندان زن شاغل در کنفدراسیون صنعتی بریتانیا منتشر کرد که از سوء رفتار بالادستی‌های خود و خاصه کارمندان مرد شاکی بودند. این زنان مدعی شده بودند مردان به صورت کلامی و غیر کلامی آنها را آزار داده اند. 

حالا این گزارش‌ها ابعاد جدیدتری به خود گرفته و بر تعداد زنانی که از این وقایع شکایت کرده اند، افزوده شده است. CBI پس از خروج اعضا، با هدف بررسی موضوع فعالیت‌های خود را متوقف کرده است تا تصمیم‌گیران و مسئولان در ماه ژوئن دور هم جمع شوند و چاره‌‌ای بیاندیشند. 

کنفدراسیون صنعتی بریتانیا مجمعی با سابقه بسیار طولانی و شاید بزرگترین گروه لابی‌کننده در زمینه تجارت صنعتی در بریتانیا است. آنها فعالیت خود را از سال ۱۹۶۵ آغاز کرده اند و تا امروز با بحران شکایت کارمندان از سوء رفتار و آزار جنسی و تجاوز مواجه نشده اند. 

در نخستین گزارش‌های رسیده به دست گاردین برخی از کارمندان زن CBI از تجاوز و خشونت جنسی تعدادی از کارمندان شکایت کرده بودند.

 

گلف نیوز

خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خارجی از سودان

سطح درگیری‌ها و تنش در سودان بالا گرفته است. این اتفاق زنگ خطر را برای دیپلمات‌ها و شهروندان خارجی بیش از پیش به صدا درآورده و آنها را وادار به خروج از این کشور کرده است. ارتش سودان می‌گوید در تلاش است تا شهروندان چینی، بریتانیایی، آمریکایی و فرانسوی را با هواپیماهای نظامی از این کشور خارج کند. شهروندان سعودی روز شنبه سودان را ترک کردند.

اوضاع فرودگا‌های غیر نظامی سودان بسیار بد و ناامن است و امکان پروازهای غیر نظامی وجود ندارد. فرودگاه‌ها به میدان جنگ تبدیل شده اند. به همین دلیل ارتش تضمین داده با پروازهای نظامی دیپلمات‌ها و دیگر شهروندان خارجی را از سودان خارج کند.

درگیری‌های خونین و مرگ‌بار سودان از هفته گذشته و میان ارتش و نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع آغاز شد. پادرمیانی و درخواست سازمان ملل و دیگر نهاد‌ها و کشورهای جهان برای پایان درگیری‌ها و توافق آتش‌بس نتیجه نداد تا این که کشورهای خارجی تصمیم بگیرند دیپلمات‌ها و شهروندان خود را از سودان خارج کنند. 

بیش از ۲۰ هزار شهروند سودانی ساکن خارطوم هم در اثر ناامنی و کمبود مواد غذایی و آب و بهداشت راهی چاد شده اند. به گزارش آژانس پناه‌جویان سازمان ملل بیش از ۴۰۰ نفر جان خود را در این چند روز درگیری از دست داده اند.

 

نیویورک تایمز

سفارت آمریکا در خارطوم تخلیه شد

وقایع مرگ‌بار و تنش‌های داخلی در سودان باعث شده تا اغلب کشورها تصمیم بگیرند سفارت خود را تخلیه و کارمندان و اتباع خود را از این کشور خارج کنند. ایالات متحده با کمک ارتش این کشور موفق شده است سفارت خود را تخلیه کند. 

بسیاری از شهروندان خارجی حاضر در خارطوم بیش از یک هفته است که گرفتار تنش و درگیری‌های داخلی این کشور شده اند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تا پیش از اقدام اخیر اظهارنظری درباره برنامه خروج شهروندان آمریکایی نکرده بود. او تنها از طرفین درگیر درخواست کرده بود آتش‌بس کنند و با برقراری آرامش فضا را برای مذاکره و تصمیم‌گیری بهتر مهیا سازند. 

اما ادامه درگیری‌ها سطح امنیت را در سودان به خطر انداخت و باعث خروج شهروندان سودانی و غیر سودانی شد. بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرده است با دستور او ارتش اقدام به نجات جان آمریکایی‌ها در سودان کرده و آنها را از این کشور خارج کرده است.

عملیات تخلیه سفارت آمریکا در خارطوم در کمتر از یک ساعت حضور نظامیان آمریکایی در خاک پایتخت صورت گرفته است. آنها حدود صد نفر از کارمندان را با هلی‌کوپتر‌ حمل کرده و از خاک سودان بیرون برده اند. این هلی‌کوپترها از خاک جیبوتی بلند شده بودند.

 

عرب نیوز

بازداشت فلسطینی‌ها در روزهای عید فطر

در روزهایی که مسلمانان در فلسطین مشغول برگزاری جشنهای عید فطر هستند، تنش و درگیری میان آنها و نیروهای اسرائیلی ادامه دارد. اغلب تنش‌ها در کرانه باختری و قدس - اورشلیم شرقی در جریان است. 

نیروهای اسرائیلی با شلیک گلوله‌های فلزی با پوشش پلاستیکی و همچنین گاز اشک آور قصد داشته اند تجمعات فلسطینی را در کمپ شعفات به هم بزنند. این درگیری‌ها منجر به کشته یا زخمی شدن فلسطینی‌ها نشده است، اما تعدادی از جوانان دستگیر شده اند.

درگیری‌ها اغلب به دلیل اصرار نیروهای اسرائیلی در ایستگا‌‌ه‌های بازرسی و چک کارت هویتی فلسطینی‌ها رخ داده است. در رام‌الله هم دستگیری یک جوان ۲۲ ساله باعث افزایش تنش در منطقه شده است. در رام‌الله هم کشته و زخمی گزارش نشده است.

کارشناسان فلسطینی می‌گویند علت این وقایع تلاش دولت اسرائیل برای غلبه بر بحران داخلی خود است. در واقع اسرائیلی‌ها با راه انداختن تنش،‌ دعوا را به زمین فلسطینی‌ها می‌آورند تا از زیر فشار تنش‌های داخلی خود خلاص شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها