|

پشت پرده توافق فاکس نیوز و دومینیون؛ ریشی‌سفیدی ۱۱ ساعته!

توافق بدون محاکمه خبرگزاری فاکس نیوز و شرکت شمارش آرای الکترونیک مینیون در پرونده موسوم به افترا در نخستین روزهای هفته اخیر یکی از مهم‌ترین سوژه‌های خبری بود.

پشت پرده توافق فاکس نیوز و دومینیون؛ ریشی‌سفیدی ۱۱ ساعته!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

موضوع سودان و اوکراین سر جای خودش، آن چیزی که این روزها در صفحه اول رسانه‌های آمریکایی پررنگ است، پرونده افترا علیه شرکت شمارش آرای‌ الکترونیک دومینیون است. برخی رسانه‌ها از توافق به جای محاکمه شگفت زده شده اند و از پشت پرده این اتفاق گزارش داده اند. 

احتمال از دست رفتن آینده سیاسی دومینیک راب وزیر دادگستری و معاون نخست‌وزیر بریتانیا در ماجرای رفتارهای توهین آمیز و بررسی این موضوع در دفتر نخست‌وزیری و همچنین برآورد ارزش دارایی پادشاه چارلز سوم و شکست پروژه پرتاب موشک استارشیپ از جمله موضوعاتی هستند که در رسانه‌های بریتانیایی مورد توجه هستند. آنها همچنان به سودان و اوکراین هم به صورت موضوعاتی در صدر اخبار می پردازند. 

آغاز تعطیلات عید فطر و جشن‌های پایان ماه رمضان مفصل‌تر و پررنگ‌تر از هر موضوعی در صفحه اول روزنامه‌‌‌ها و رسانه‌های خاورمیانه‌ای بازتاب دارد. در کنار این موضوع، شکست پروژه پرتاب موشک کمپانی ایلان ماسک و حادثه تلخ ومرگ‌بار بی‌احتیاطی حوثی‌ها در یمن و ماجراهای سودان سوژه‌های این رسانه‌هاست.

 

گاردین

وزیر دادگستری نگران آینده سیاسی خود است 

گزارش سوء رفتار و ادبیات آزار دهنده وزیر دادگستری و معاون نخست‌وزیر به دست ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا رسیده است. این گزارش شرح روایت کارمندان زیر دست آقای دومینیک راب در وزارت خارجه و دادگستری است و در صورت تایید می‌تواند منجر به برکناری او از وزارت دادگستری و معاونت نخست‌وزیری شود. 

در این گزارش‌ها آمده است که آقای راب با کارمندان زیر دست خود لحنی بسیار قلدرمابانه دارد و با ادبیاتی آزار دهنده و توهین‌آمیز با آنها صحبت می‌کند. حدود پنج ماه است که راب و کابینه سوناک درگیر این ماجرا هستند. 

احزاب مخالف مثل حزب کارگر و لیبرال دموکرات معتقدند سوناک به هر شکل ممکن می‌خواهد در این پرونده دخالت کند و مانع از خروج راب از کابینه شود. در واقع سوناک دنبال راهی است تا ثابت کند معنی این گزارش‌ها این نیست که راب باید استعفا بدهد. 

سوناک از روز پنجشنبه به این گزارش‌ها دست پیدا کرده است. منابع خبری وابسته به دفتر نخست‌وزیری می‌گویند آقای نخست‌وزیر در حال حاضر اسناد و مدارک را مطالعه می‌کند و اجازه نمی‌دهد پرونده از روند قانونی خارج شود. او به ریاست دولتی شفاف و صادق متعهد است.

 

نشنال

شکست ماسک در پرتاب استارشیپ

روز گذشته قرار بود کمپانی فضانوردی اسپیس ایکس گل سر سبد راکت‌های فضاپیما بر خود را در پروازی آزمایشی امتحان کند و فضاپیمایی بدون سرنشین را به مدار بفرستد.

این عملیات با حضور ایلان ماسک یکی از مدیران این کمپانی آغاز شد، اما دقایقی پس از شلیک موشک، انفجاری رخ داد و راکت استارشیپ منهدم شد. این عملیات در تگزاس انجام شد. استارشیپ قدرتمندترین و بزرگترین راکتی است که تا به حال ساخته شده و قرار است روزگاری پای انسان را به مریخ باز کند. 

عملیات پرتاب استارشیپ یک بار در روز‌های ابتدایی هفته لغو شده بود. اما روز گذشته تنها چهار دقیقه پس از اینکه موشک شلیک شد و سرعت گرفت، ناگهان شروع به چرخش کرد و منفجر شد. اظهارات اولیه درباره نقص فنی استارشیپ این بوده است که تقویت کننده و کروز متصل پس از پرتاب به درستی از هم جدا نشده اند.

فرمانده‌هان و مسئولان این پروژه اعلام کرده اند از این شکست برای ادامه فعالیت درس می‌گیرند و با جمع‌آوری داده‌های بیشتر در مدت زمانی کوتاه بر می‌گردند.

 

واشنگتن پست

پشت پرده توافق فاکس نیوز و دومینیون؛ ریشی‌سفیدی ۱۱ ساعته!

توافق بدون محاکمه خبرگزاری فاکس نیوز و شرکت شمارش آرای الکترونیک مینیون در پرونده موسوم به افترا در نخستین روزهای هفته اخیر یکی از مهم‌ترین سوژه‌های خبری بود. فاکس نیوز در این تواق پذیرفت ۷۸۷ میلیون دلار غرامت بدهد و از ادعایش درباره تقلب دومینیون در انتخابات ۲۰۲۰ به نفع بایدن عقب بنشیند.

اما چرا کار به دادگاه نکشید و طرفین دعوا پذیرفتند به جای محاکمه، توافق کنند؟ پای یک میانجی در میان است. در واقع قاضی دادگاه و همچنین وکلای طرفین به این نتیجه رسیده اند برگزاری دادگاه ممکن است بیش از پیش به وجهه و اعتبار فاکس نیوز آسیب برساند و شاهدان حرف‌هایی بزنند که نباید. پس بهتر است موضوع پیش از دادگاه حل و فصل شود.

میانجیگری میان فاکس نیوز و دومینیون چندان راحت هم نبوده است. از طرفی وکیل فاکس معتقد بوده است که ممکن است در دادگاه تجدید نظر رای برگردد و در نهایت آنها برنده باشند و از طرفی هم دومینیون اظهار کرده ادعاهای نادرست فاکس نیوز و همراهانش باعث ایجاد شک و شبه و افترا شده و ضرر مالی هنگفتی به این شرکت وارد آمده است.

اگر یک درصد فاکس نیوز در تجدید نظر برنده می‌شد، دست دومینیون از غرامت خالی می‌مانده و اگر این بنگاه خبری شکست می‌خورد، هم اعتبار را می‌باخت و هم غرامت هنگفت را. 

با این حساب شخصی به نام روسکو وظیفه ریش‌سفیدی را به عهده می‌گیرد. او می‌گوید بالغ بر ۵۰ تماس چه به صورت مکالمه معمولی و اینترنتی ( در مجموع ۱۱ ساعت ) با وکلا و نماینده‌های طرفین دعوا داشته تا در نهایت موفق شده است آنها را راضی کند بدون برگزاری جلسات دادگاه غائله را فیصله دهند. با این همه در روز موعود وکلای طرفین راهی دادگاه می‌شوند، اما پیش از برگزاری جلسه اصلی خبر توافق را به گوش قاضی می‌رسانند. 

در نهایت این که فاکس نیوز می‌پذیرد به شرکت دومینیون افترا بسته و سندی برای اثبات ادعا نداشته است و مبلغ بیش از ۷۸۷ میلیون دلار کمتر از نیمی از مبلغ مورد ادعای دومینیون را به عنوان غرامت بپردازد. این پرونده بدون برگزاری دادگاه مختومه شد.

 

عرب نیوز

سودانی‌‌های فراری از جنگ در راه چاد

تعداد کشته‌های درگیری‌های داخلی در سودان از ۳۰۰ نفر فراتر رفته و باعث نگرانی مجامع بین المللی خاصه سازمان ملل شده است. دبیر کل سازمان ملل از طرفین درگیری خواسته در آستانه عید فطر به مدت سه روز آتش‌بس اعلام شود.

این درخواست از سوی گروه شبه‌نظامیان شورشی سودان پذیرفته شده است، اما به نظر می‌رسد طرف دیگر تنش یعنی ارتش با کراهت این پیشنهاد را بپذیرد. این میان برآورد شده است که کمبود مواد غذایی، آب آشامیدنی و همچنین پناه‌گاه‌های امن بیش از پیش باعث می‌شود سودانی‌‌ها خانه‌هایشان را ترک کنند به کشورهای همسایه پناه ببرند. 

تا امروز حدود ۲۰ هزار سودانی آواره و وحشت‌زده خانه‌های خود را ترک کرده و به چاد پناه برده اند. این آماری است که آژانس پناه‌جویان سازمان ملل اعلام کرده است. آنها در بیانیه خود گفته اند تامین امنیت جان شهروندان سودانی خاصه کودکان و زنان و دوری آنها از خشونت‌های جنسی و غیر جنسی و همچنین تامین نیازهای اولیه مثل آب و خوراک و بهداشت مهم‌ترین موضوع مورد توجه در بحران سودان است. 

برهان فرمانده ارتش می‌گوید وقایع رخ داده اجازه نمی‌دهد او با داگلو، فرمانده نیروهای پشتیبان سریع یا همان شبه‌نظامیان شورشی سر یک میز بنشیند و مذاکره کند. برهان و داگلو در فرآیند کودتای پیشین در سودان کنار هم بودند. کارشناسان می‌گویند بحران اخیر می‌تواند باعث فروپاشی کامل سیاسی سودان شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها