|

فاکس نیوز ۷۸۷ میلیون دلار غرامتِ افترا می‌دهد

با این که فاکس نیوز رسانه نزدیک به جمهوریخواهان از ادعاهای خود درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ عقب کشیده بودند، اما دادگاه ادامه پیدا کرد و در نهایت این خبرگزاری با پرداخت ۷۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به شرکت دومینیون پرونده را بست.

فاکس نیوز ۷۸۷ میلیون دلار غرامتِ افترا می‌دهد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

توافق فاکس نیوز و شرکت دومینیون بر سر پرداخت غرامت ۷۸۷ میلیون دلاری مهم‌ترین خبری است که رسانه‌های آمریکایی و حتی اروپایی به آن توجه کرده اند. آنها می‌گویند مسئله حقیقت است و همین که فاکس نیوز بابت افترایی که بسته محکوم شده خوب است. در کنار آن خبرهایی از ادامه بازداشت خبرنگار آمریکایی در روسیه نیز در این رسانه‌ها دیده می‌شود. 

روزنامه‌های بریتانیایی هم در ادامه محکومیت فاکس نیوز و همچنین ادامه بازداشت خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در روسیه بخش بزرگی از صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده اند. برخی از آنها مثل گاردین مطلبی اختصاصی درباره روابط بریتانیا و چین هم دارند. مطلبی که از قول وزیر خارجه نقل شده است و می‌گوید بریتانیا نمی‌تواند روابط صفر و یکی با چین داشته باشد. این کشور بر اساس منافعش تصمیم می‌گیرد با چه کشوری و چگونه و تا کجا روابطش را ادامه دهد یا متوقف کند. چین می‌تواند سرمایه‌گذار مهمی در بریتانیا باشد. 

سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه و دیدار با اسد پس از سالها که از قطع روابط دو کشور و همچنین بروز جنگ داخلی و پایان آن در سوریه می‌گذرد، در کنار خبرهای سودان و شکست آتش بس موقت در این کشور مهم‌ترین خبرهای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هستند. از آن گذشته آمادگی برای برگزاری جشن‌های عید فطر و دیدار رئیس امارات با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و خبر خروج احتمالی سازمان ملل از افغانستان طالبان هم خبرهایی هستند که مورد توجه قرار گرفته است.

 

گاردین

رد درخواست تجدیدنظر روزنامه‌نگار آمریکایی در روسیه

دادگاهی در روسیه درخواست تجدید نظر حکم بازداشت روزنامه‌نگار آمریکایی را رد کرد. به این ترتیب آقای ایوان گرشکویچ با اتهام جاسوسی تا پایان ماه می در زندان می‌ماند.

ایوان گرشکویچ ۳۱ ساله، گزارشگر روزنامه وال استریت ژورنال است. او نخستین روزنامه‌نگار آمریکایی است که سالها پس از پایان جنگ سرد در روسیه به اتهام جاسوسی دستگیر و بازداشت می‌شود. اگر دادگاه اتهام جاسوسی گرشکویچ برگزار شود، ممکن است این روزنامه‌نگار به ۲۰ سال حبس محکوم شود.

این روزنامه‌نگار آمریکایی از قاضی دادگاه خواسته بود در حکم بازداشتش پیش از آن که دادگاهش برگزار شود، تجدید نظر و او آزاد شود. اما قاضی روسی با درخواست او موافقت نکرد و همچنان حکم به ادامه بازداشت داد. 

در ماه مارس ۲۰۲۳ آقای گرشکویچ به اتهام جمع‌آوری اطلاعات محرمانه درباره نظامیان روسیه برای نهادهای امنیتی اطلاعاتی آمریکا در شهر یکاترینبورگ روسیه و به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. 

شنیده‌ها در پرونده این روزنامه‌نگار آمریکایی این است که جلسات دادگاه او به دلیل نوع اتهامش غیر علنی برگزار می‌شود. اما دوربین‌های خبری برای مدت کوتاهی اجازه ورود و روشن شدن در این جلسات را خواهند داشت.

 

نشنال

تصمیم احتمالی سازمان ملل؛ افغانستان را ترک می‌کنیم

سازمان ملل اعلام کرد آماده است افغانستان را ترک کند. در بیانیه این نهاد بین المللی از عبارت « تصمیم دلخراش » برای توصیف این اقدام استفاده شده است. 

سازمان ملل می‌گوید در واکنش به اقدامات طالبان برای محدود کردن فعالیت‌های این نهاد تصمیم گرفته است دفترهای خود را در افغانستان تعطیل و نیروهای خود را از این کشور خارج کند. 

طالبان فعالیت نیروها و کارمندان زن سازمان ملل را در افغانستان ممنوع کرده است. آنها می‌گوید این اقدام یک مسئله داخلی است! و ربطی به سازمان ملل و دیگر نهادها ندارد. 

در واکنش به این رفتارها، سازمان ملل در حال بررسی شرایط کار و ادامه حضور در افغانستان است، اما خانم امینه محمد که معاون آقای دبیر کل سازمان ملل است به صراحت اعلام کرده است که دست کشیدن از حقوق زنان در افغانستان و تن دادن به خواست طالبان گزینه ما نیست. 

طالبان از ماه اوت ۲۰۲۱ وارد افغانستان شده و بر کشور مسلط شده اند. آنها در نخستین اقدام مدارس دخترانه را در مقاطع بالاتر تعطیل کردند، در دانشگاه‌ها محدودیت‌هایی به وجود آوردند و حالا هم به دنبال خروج زنان کارمند سازمان ملل از افغانستان هستند.

 

نیویورک تایمز

فاکس نیوز ۷۸۷ میلیون دلار غرامتِ افترا می‌دهد 

با این که فاکس نیوز رسانه نزدیک به جمهوریخواهان از ادعاهای خود درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ عقب کشیده بودند، اما دادگاه ادامه پیدا کرد و در نهایت این خبرگزاری با پرداخت ۷۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به شرکت دومینیون پرونده را بست. 

ترامپ و هوادارانش و البته رسانه‌های نزدیک به آنها از جمله فاکس نیوز پس از شکست به بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ادعا کردند در برخی ایالت‌ها دستگاه‌های شمارش آرای الکترونیک آراء را به نفع بایدن جا به جا کرده است. 

این اظهارات باعث شد در ایالت‌های نام‌برده آراء به صورت دستی بازشماری شود و در نهایت ادعای ترامپ و فاکس نیوز و همراهان به صورت مستند تکذیب شود. اما کار به اینجا ختم نشد. شرکت دومینیون وتینگ سیستم که تهیه کننده ماشین‌های شمارش الکترونیک آراء بود شکایت کرد و کار را به دادگاه کشاند. 

قضات دادگاه و وکیل شرکت به منظور روشن شدن حقیقت کوتاه نیامدند و در نهایت این که فاکس نیوز پذیرفت کمتر از مبلغ درخواستی شرکت دومینیون را بپردازد و پرونده را فیصله دهد و بیش از این گرفتار رسوایی و بدنامی در پرونده موسوم به پرونده افترا نشود. 

 

عرب نیوز

تنش و درگیری در سودان ادامه دارد

عمر آتش‌بس ۲۴ ساعته و کوتاه دو طرف دعوا در سودان به سر آمد و نظامیان دوباره خشونت و درگیری را از سر گرفته اند. چهار روز درگیری و تنش میان ارتش سودان به فرماندهی برهان و شبه‌نظامیان به فرماندهی محمد داگلو نزدیک به ۲۰ کشته به جا گذاشته است.

پرواز هواپیماهای نظامی در آسمان خارطوم و شلیک به مواضع شبه نظامیان آرامش کوتاه مدت ساکنان شهر را به هم زد و زد و خورد شروع شد. ساکنان خارطوم می‌گویند چند شب است نتوانسته اند بخوابند و استراحت کنند. وقت و بی‌وقت صدای حملات و پرواز هواپیماها به گوش می‌رسد و آنها را مضطرب می‌کند. 

ساکنان خارطوم می‌گویند دسترسی آنها به اخبار قابل اعتماد و درست مسدود شده و سردرگم شده اند. این میان برخی شبکه‌های اجتماعی هم خبرهای نادرست از وضعیت آنها منتشر می‌کنند و بیشتر باعث سرگیجه و آشفتگی شهروندان شده اند. از اینها گذشته 

بیمارستان‌ها و مرکزهای بهداشتی در سودان با کمبود ذخایر خونی، نیروی متخصص و دارو مواجه هستند. برخی از آنها در اثر ناامنی تخلیه شده اند. برخی دیگر مورد حملات هوایی واقع شده اند!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها