|

آغاز تحقیقات پارلمانی از نخست‌وزیر بریتانیا

ناظر پارلمان بریتانیا پرونده‌ای را در زمینه سرمایه‌گذاری‌های همسر نخست‌وزیر بریتانیا گشوده است. پارلمان در این پرونده روابط مالی میان همسر ریشی سوناک و شرکتی را که در زمینه نگهداری و مراقبت از کودکان فعالیت می‌کند، بررسی می‌کند.

آغاز تحقیقات پارلمانی از نخست‌وزیر بریتانیا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

شلیک به نوجوانی رنگین پوست در میزوری آمریکا و مجروحیت او باعث دستگیری مرد سفید پوست ضارب شده است. این موضوع در کنار هشدار ناظران مراکز نگهداری از کودکان مهاجر درباره پیشنهادات کاری به آنها سوژه‌هایی هستند که رسانه‌های آمریکایی به آن می‌پردازند. سودان و اوکراین هم جای خودشان را در این رسانه‌ها دارند.

پس دادن جایزه از سوی برنده جشنواره جهانی عکس سونی و نوشتن نامه درباره این که او عکس را با کمک هوش مصنوعی تولید کرده تا روش‌های گول زدن مسئولان جشنواره را روشن کند یکی از سوژه‌های مطبوعات و رسانه‌‌های بریتانیا است. آنها همچنین از گشایش پرونده درباره فعالیت‌های سرمایه‌گذاری همسر نخست‌وزیر و پاسخگوی خود سوناک در این زمینه هم می‌گویند. از آن گذشته سودان و خبرهای اوکراین خاصه در خرسون جنوب این کشور هم موضوعات ویژه و همیشگی مطبوعات بریتانیایی هستند. 

همچنان سودان مهمترین خبر روزنامه‌های خاورمیانه است. گزارش‌های مفصل درباره اوضاع این کشور و جزییات اتفاقات و درگیری‌ها از سودان بخش عمده صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را شامل می‌شود. پس از آن سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان هم موضوعی مهم در این روزنامه‌هاست. 

 

گاردین

آغاز تحقیقات پارلمانی از نخست‌وزیر بریتانیا

ناظر پارلمان بریتانیا پرونده‌ای را در زمینه سرمایه‌گذاری‌های همسر نخست‌وزیر بریتانیا گشوده است. پارلمان در این پرونده روابط مالی میان همسر ریشی سوناک و شرکتی را که در زمینه نگهداری و مراقبت از کودکان فعالیت می‌کند، بررسی می‌کند. 

این احتمال و ظن وجود دارد که قانون شفافیت مالی در این روابط نقض شده است. علاوه بر همسر نخست‌وزیر خود ریشی سوناک نیز باید در چارچوب تحقیقات استاندارد، در این زمینه پاسخگو باشد و به سوالات ناظر پارلمانی جواب دهد.

این سومین بار است که ریشی سوناک سوژه تحقیقات قضایی یا از سوی پلیس و یا حالا از سوی ناظر پارلمانی واقع می‌شود. آقای سوناک یک بار به دلیل نقض قوانین کووید ۱۹ و یک بار هم به دلیل نبستن کمربند جریمه شده است. 

احزاب خارج از حاکمیت می‌گویند این اتفاقات نشانه نوعی وضعیت غیر طبیعی در ساختمان شماره ۱۰ است که باید نمادی از قانون‌مندی باشد. ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ در لندن دفتر نخست‌وزیری بریتانیاست که از زمان جانسون تا امروز بیش از پیش سوژه مراجع قضایی و پلیس بریتانیا شده است.  

 

نشنال

صندوق حمایتی مسکن ابوظبی به تایید ولیعهد رسید

ولیعهد ابوظبی با هدف حمایت از ساخت و ساز خانه در پایتخت امارات تشکیل صندوق مسکن را تایید کرده است. ارزش این صندوق ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون درهم معادل ۷۴۶ میلیون دلار آمریکاست.

این صندوق قرار است به افراد نیازمند در زمینه مسکن در ابوظبی که در نظارت مستقیم رئیس امارات هستند، کمک‌رسانی کند. چیزی حدود هزار و ۸۰۰ نفر از ساکنان پایتخت از حمایت‌های این صندوق بهره‌مند خواهند شد. 

اغلب خانواده‌های با درآمد پایین و همچنین خانواده فرد بده‌کار وام که فوت شده است، نیازی به بازپرداخت وام مسکن ندارند. این وام به شهروندان واجد شرایط تعلق می‌گیرد. این خانواده‌ها همچنین پیش از فرارسیدن عید فطر از آخرین بسته کمک‌های معیشتی ماه رمضان هم برخوردار خواهند شد.

شیخ خالد از ماه گذشته و با تایید و انتصاب پدرش، شیخ محمد که رئیس امارات و حاکم ابوظبی است، ولیعهد پایتخت شده و فعالیت خود را در زمینه ارتقای سطح رفاه شهروندان کم‌ درآمد ابوظبی آغاز کرده است.

 

نیویورک تایمز

هشدار ناظران درباره کودکان کار مهاجر

یکی از کارکنان اردوگاه‌‌هایی که از کودکان مهاجر در سن آنتونیو نگهداری می‌کنند، به نیویورک تایمز می‌گوید در دوران فعالیت در این اردوگاه با موارد عجیبی روبه‌رو شده است. یکی از این موارد تلاش برخی برای استخدام کودکان مهاجر ساکن اردوگاه برای کار در شرکت‌های ساختمانی و غیره بوده است. 

این کارمند به محض دیدن این پیشنهاد در نامه‌ای به آژانس‌های فدرال و همچنین وزارت بهداشت و سلامت انسانی هشدار می‌دهد که کودکان مهاجر ساکن اردوگاه‌ها در معرض خطر هستند و به آنها پیشنهاد کار خلاف و غیر خلاف می‌شود و … او در متن نامه از عبارت « این موضوع فوری است » استفاده می‌کند. این کارمند می‌گوید هیچ واکنشی به هشدار او داده نشده و نه دولت و نه ‌آژانس‌های فدرال هیچ اقدامی برای مقابله با این وضعیت نکرده اند. 

نکته عجیب این که او در نامه دیگری در موضوع مشابه و درباره تکرار شدن این موارد هشدار داده و همچنین از رئیس‌ اردوگاه تقاضای کمک کرده و در نهایت این که اخراج شده است! مشاهدات نشان می‌دهد طی دو سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار کودک به تنهایی به ایالات متحده آمده اند! هزاران نفر از این کودکان در فعالیت‌های غیر مجاز به کار گرفته شده اند. 

نیویورک تایمز می‌نویسد پس از رسانه‌ای شدن این موضوع کاخ سفید به ماجرا واکنش نشان داده و با هدف جمع‌آوری برخی شرکت‌ها که از کودکان مهاجر را استخدام می‌کنند، سیاست‌‌های خود را تغییر داده است.

 

عرب نیوز

طرفین دعوای سودان حاضر به مذاکره نیستند

با این که تعداد قربانیان درگیری‌های چند روز اخیر در خارطوم و دیگر شهرهای سودان به ۲۰۰ نفر نزدیک شده است، اما مشاهدات و گزارش‌ها می‌گوید هیچ کدام از طرفین این دعوای خونین و مرگ‌بار حاضر به مذاکره و آتش بس نیستند. 

نه تنها دبیر کل سازمان ملل که بسیاری از کشورهای جهان و مقامات از ارتش ملی سودان و گروه‌های شبه‌نظامی درگیر درخواست کرده اند فضا را برای مفاهمه و مذاکره آماده کنند و دست از خشونت بردارند، اما این درخواست‌ها جواب مثبتی نگرفته است. 

ناظران و شاهدان بین‌المللی می‌گویند سودان به بن‌بست رسیده است و هیچ مسیری برای عبور از این وضعیت باز نیست. آنها در روز دوم معتقد بودند دست بالا با ارتش است و حمله هوایی به مواضع شورشیان آنها را تضعیف کرده است. اما یک روز پس از آن اتفاق هنوز معلوم نیست کفه ترازو به کدام طرف میل می‌کند. 

دو ژنرال درگیر در تنش‌های اخیر یکی عبدالفتاح برهان فرمانده ارتش است و دیگری محمد داگلو فرمانده شبه‌نظامیان شورشی هستند. هر دوی آنها در کودتای ۲۰۲۱ نظامیان علیه دولت نقش داشتند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها