|

آمریکا در پی مقابله با نفوذ چین در منطقه نیست

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در گفت و گو با روزنامه نشنال امارات می‌گوید کشورش به دنبال مقابله با نفوذ دیپلماتیک چین در خاورمیانه نیست؛ هر چند که نگرانی‌هایی وجود دارد.

آمریکا در پی مقابله با نفوذ چین در منطقه نیست
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ماجرای درز اطلاعاتی وزارت دفاع ایالات متحده تا حدی در صفحه اول کمرنگ شده و جای خود را به موضوع سودان داده است. اما در کنار این موضوع تلاش گوگل برای رقابت با هوش مصنوعی و راه‌اندازی موتور جستجوی هوشمندتر و کارآمدتر هم موضوعی است که دنبال می‌شود. 

برای بریتانیایی‌ها برگزاری جشن عید پاک جامعه مسیحیان ارتدوکس در اوکراین و خارج از این کشور و همچنین عدم دسترسی ۲۵۰ هزار کودک بریتانیایی به مراکز درمان مشکلات روانی اهمیت دارد. آنها همچنین به ماجرای سودان هم توجه کرده اند و لحظه به لحظه تغییر و تحولات را گزارش می‌دهند. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بیش از هر موضوع دیگری درگیر سودان هستند. برخی در کنار آن به موضوع یمن و آزادی گروگان‌ها و زندانیان در مسیر صلح میان گروه‌های درگیر پرداخته اند و برخی دیگر به ماجرای میانجی‌گری چین در خاورمیانه و مسائلی از این دست توجه نشان داده اند. 

 

گاردین

عدم دسترسی ۲۵۰ هزار کودک به مراکز بهداشت روان

مطالعه‌ای اختصاصی به دست گاردین رسیده است که نشان می‌دهد سازمان بهداشت بریتانیا در درمان مشکلات روحی برخی کودکان شکست خورده است. در این گزارش می‌خوانیم حدود ۲۵۰ هزار کودک بریتانیایی مبتلا به بیماری‌‌های روانی شناسایی شده است که سازمان بهداشت موفق نشده است مشکل آنها را برطرف کند. 

موردی که در این گزارش روی آن تاکید شده این است که این کودکان از روند درمان محروم بوده اند. به عبارت دقیق‌تر این که دسترسی این کودکان به درمان و مراکز درمانی مسدود و یا محدود بوده است. 

این گزارش به وضوح نشان می‌دهد مشکل سازمان بهداشت در زمینه پراکندگی مراکز درمان و تعداد کافی کادر متخصص است. در واقع مرکز‌های عمومی بهداشت و درمان در زمینه سلامت روان در همه نقاط بریتانیا در دسترس شهروندان قرار ندارد و در برخی مناطق هم کادر درمان به تعداد کافی نیست. به این ترتیب روند تشخیص و درمان کودکان مبتلا به مشکلات روانی به تاخیر می‌افتد و گاه به کل انجام نمی‌شود.

در حال حاضر مدت زمان انتظار برای دسترسی به مرکز‌های بهداشت روان کودکان در برخی نقاط بریتانیا به طور میانگین از سه روز تا ۱۰ روز متفاوت است.

 

نشنال

آمریکا در پی مقابله با نفوذ چین در منطقه نیست

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در گفت و گو با روزنامه نشنال امارات می‌گوید کشورش به دنبال مقابله با نفوذ دیپلماتیک چین در خاورمیانه نیست؛ هر چند که نگرانی‌هایی وجود دارد. 

خانم باربارا لیف در این گفت و گو تاکید می‌کند ایالات متحده از دامنه و گستردگی روابط خود در این منطقه و همچنین از مدت زمان و غنا و آینده‌اش بسیار مطمئن است. اما نگرانی‌هایی از کنار هم قرار گرفتن سیستم‌های آمریکایی و چینی در خاورمیانه وجود دارد. 

او در واکنش به برقراری مجدد روابط ایران و عربستان با میانجی‌گیری چین می‌گوید: این اتفاق بزرگی است که پس از هفت سال در منطقه رخ داده است، اما بقای این بزرگی مشروط به این است که اتفاقات گذشته ( وقایعی که باعث قطع روابط شد) دوباره تکرار خواهد شد یا نه. اگر تکرار نشود حتما یکی از ذینفعان این اتفاق، یمن خواهد بود.

لیف معتقد است تبادل زندانیان میان عربستان و حوثی‌ها در یمن یکی از امیدوارکننده‌ترین اتفاقاتی است که در ادامه برقراری روابط ایران و عربستان رخ داده است. با این همه مسیر صلح طولانی است و تا این مسیر به پایان نرسیده و هدف محقق نشده است، نمی‌شود گفت کاری به تمامی انجام شده است. 

 

نیویورک تایمز

غول گوگل بر می‌خیزد؛ مگی در رقابت با هوش مصنوعی

با رونق گرفتن بازار شرکت‌هایی که با اتکا به هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، گوگل احساس خطر کرده است. برای نمونه همین که کارمندان این غول دیجیتال متوجه شدند کمپانی سامسونگ به جای موتور جستجوگر گوگل سراغ موتور بینگ رفته، زنگ خطر را به صدا درآوردند.  

موتور جستجوی بینگ در مایکروسافت سال‌ها فعالیت خود را آغاز کرده بود. اما حالا که فناوری هوش مصنوعی را به کار گرفته، محبوبیت بیشتری میان کمپانی‌ها از جمله سامسونگ پیدا کرده است. با این حساب گوگل رقبای سرسختی دارد که از پس سالها رکود و کسادی با قدرت بلند شده اند و قرار است بازار را دست بگیرند.

به همین دلیل مسئولان گوگل در حال ساخت یک موتور جستجوی کاملا جدید و پیشرفته هستند که بتواند در رقابت با A.I. ها حرفی برای گفتن داشته باشد و دوباره بازار را مال خود کند. 

نام پروژه جدید گوگل « مگی » است و به کاربران اجازه می‌دهد تجربیات شخصی جدیدی داشته باشند و مهم‌تر از آن تلاش می‌کند نیازهای آنها را شناسایی و برطرف کند.

 

عرب نیوز

حمله هوایی ارتش سودان به مواضع شورشی‌ها

درگیری میان ارتش سودان و گروه شبه‌نظامیان این کشور برای سومین روز پیاپی ادامه دارد. خبر می‌رسد ارتش سودان به مواضع شورشیان حمله هوایی کرده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان برای توقف درگیری‌‌ها درخواست کرده اند؛ از جمله مصر که خواستار عقلانیت و خویشتن‌داری طرفین برای پایان دادن به این درگیری خونین شده است. یا وزیر خارجه آمریکا که از طرفین خواسته هرچه سریعتر آتش‌بس فوری برقرار کنند.

شمار کشته‌ها به ۱۰۰ نفر رسیده است. اغلب آنها غیر نظامی هستند. سه نفر از کارکنان سازمان ملل هم در میان کشته‌ها شناسایی شده اند. مسئولان مراکز بهداشتی و بیمارستانی خارطوم می‌گویند دچار کمبود ذخایر خون برای درمان مصدوم‌ها و مجروح‌ها هستند.

شاهدان و ناظران این درگیری‌ها می‌گویند ارتش با انجام حملات هوایی به مواضع شورشیان دست بالا را در این بحران دارد. این حملات بخش عمده تاسیسات متعلق به شبه‌نظامیان شورشی را منهدم کرده است. ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرده اند پیروزی و پایان این معرکه نزدیک است. 

سخنگوی سازمان ملل نیز خبر داده است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به بحران سودان دور هم جمع خواهند شد و جلسه‌ای تشکیل خواهند داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها