|

دو اتهام برای فاش‌کننده اسناد محرمانه پنتاگون

نخستین جلسه دادگاه جک تکسیرا در پرونده درز اطلاعاتی اسناد محرمانه پنتاگون برگزار شده است.

دو اتهام برای فاش‌کننده اسناد محرمانه پنتاگون
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ماجراهای سودان حتی روزنامه‌ها و سایت‌های آمریکایی و اروپایی را هم به خود مشغول کرده است. بالا گرفتن درگیری و تنش‌ و زد و خوردهای خیابانی در پایتخت سودان میان شبه نظامیان و ارتش باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر شده است. با این همه اما روزنامه‌‌های آمریکایی با جدیت پرونده اسناد فاش شده پنتاگون را دنبال می‌کنند و از برگزاری دادگاه متهم خبر می‌دهند. دادگاه در نخستین جلسه دو اتهام برای فرد بازداشت شده در نظر گرفته و آن را تفهیم کرده است. 

روزنامه‌های بریتانیایی‌ موضوعات مختلفی در کنار سودان برای پرداختن دارند؛ اعتصاب کادر پزشکی که به تازگی پرستارها هم اعلام آمادگی کرده اند. از سوی دیگر نقض قانون ممنوعیت بوتاکس در کلینیک‌های آرایشی و سالن‌های زیبایی لندن و همچنین موضوع زن اسپانیایی که حدود ۵۰۰ روز در غار زندگی کرد و این روزها بیرون آمده و از تجربیات خود می‌گوید. 

حواشی و محدودیت پلیس اسرائیل و دولت نتانیاهو برای مسیحیان ارتدوکس در جشن عید پاک آنها در اورشلیم، همچنین موضوع سودان مهم‌ترین سوژه‌‌های رسانه‌های خاورمیانه‌ای است. 

 

نیویورک تایمز

دو اتهام برای فاش‌کننده اسناد محرمانه پنتاگون

نخستین جلسه دادگاه جک تکسیرا در پرونده درز اطلاعاتی اسناد محرمانه پنتاگون برگزار شده است. در این جلسه دو موضوع اتهامی برای این نیروی هوایی گارد ملی ماساچوست در نظر گرفته شده است؛ نگهداری و انتقال غیر مجاز اسناد محرمانه وزارت دفاع و دیگری از بین‌ بردن غیر مجاز اسناد طبقه‌بندی شده دفاعی. 

وزارت دادگستری آمریکا در این جلسه همچنین اعلام کرده است یکی از دلایلی که نشان می‌دهد این عضو نیروی هوایی گارد ملی به اسناد دسترسی داشته است، مجوزی است که در سال ۲۰۲۱ به‌دست آورده است. جک تکسیرا به سبب شغلش مجوز امنیتی فوق محرمانه را دریافت کرده است. او آنالیزور سیستم‌های کامپیوتری در محل کارش بوده است و به همین سبب مجوز امنیتی فوق محرمانه را دریافت و بالطبع به اسناد محرمانه وزارت دفاع نیز دست پیدا کرده است. 

با توجه به دو اتهامی که دادگاه برای او در نظر گرفته است، به نظر می‌رسید جک تکسیرا متهم به درز اطلاعاتی اسناد محرمانه و جاسوسی در صورت اثبات مجرمیت به ۱۵ سال زندان محکوم شود. او چند روز پیش در خانه‌اش و با عملیات ماموران FBI دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد.

 

 گلف نیوز

دوباره سودان؛ فروپاشی کامل اتفاق می‌افتد؟

نام سودان دوباره سر زبان‌ها افتاده و دعوا و درگیری میان شبه‌نظامیان و ارتش این کشور بالا گرفته است. دست کم ۲۵ نفر از شهروندان غیر نظامی در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده و بیش از ۱۸۰ نفر زخمی و مجروح شده اند. 

بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از طرفین خواسته اند آرامش خود را حفظ و آتش‌بس اعلام کنند. 

دعوای اخیر در سودان، خاصه در پایتخت این کشور پس از چند هفته درگیری و عدم توافق میان رهبر نظامیان سودان یعنی برهان و فرمانده شماره دوی این گروه یعنی داگلو بر سر برنامه ادغام نیروهای مسلح بالا گرفته است. 

شبه‌نظامیان سودان ادعا می‌کنند کاخ ریاست‌جمهوری و فرودگاه خارطوم را در کنترل کامل دارند، اما ارتش این ادعا را رد و تکذیب کرده است. رهبران گروه‌‌های سیاسی و غیر نظامی سودان می‌گویند این دعوا می‌تواند به فروپاشی کامل سیاسی سودان ختم شود. 

 

گاردین

قانون‌شکنی بوتاکسی کلینیک‌های آرایشی لندن

تحقیقات و مطالعات انجام شده در کلینیک‌های آرایشی و زیبایی پایتخت بریتانیا نشان می‌دهد تقریبا در همه آنها نقض قانون منع بوتاکس صورت می‌گیرد. 

محققان دانشگاهی کالج لندن در تحقیقات خود متوجه شده اند ۸۸ درصد مراکز آرایشی و زیبایی لندن به موضوع ممنوعیت تبلیغ بوتاکس توجه ندارند و بر خلاف قانون آن را تبلیغ می‌کنند. به این ترتیب این کلینیک‌ها با تبلیغ موضوعی مثل بوتاکس سلامت جامعه را به خطر می‌‌اندازند و باعث تشویق شهروندان برای آسیب‌رسانی به خود می‌شوند.

تزریق ماده ضد پیری که به بوتاکس معروف است، ممنوع است مگر با نسخه پزشک و مجوز او. همچنین این که تبلیغ این ماده از سال ۲۰۱۲ ممنوع شده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در لندن کلینیک‌ها این دارو را تبلیغ می‌کنند و در مواردی تزریق آن را انجام می‌دهند. 

به نظر می‌رسد رونق بازار بوتاکس باعث می‌شود کلینیک‌های آرایشی و زیبایی از آن چشم‌پوشی نکنند. برآوردها نشان می‌دهد ارزش این بازار چیزی حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند است.

 

عرب نیوز

حمله پلیس اسرائیل به مسیحیان ارتدوکس

پس از آن که دولت اسرائیل دعوت‌ خود را از مسیحیان ارتدوکس برای برگزاری جشن عید پاک در اورشلیم پس گرفت، تعدادی از ماموران پلیس اسرائیلی هم به روحانیون مسیحی قبطی مقابل کلیسای اورشلیم حمله کرده اند. 

ماموران پلیس اسرائیلی همچنین صدها نفر از مسیحیان را در مسیر حرکت به سمت کلیسا دستگیر کرده اند. در واقع آنها حتی اجازه نداده اند همه کسانی که مجوز ورود به کلیسا را دارند، وارد شوند و مراسم مذهبی خود را برگزار کنند. علاوه بر دستگیری، ماموران پلیس مسیرهای منتهی به کلیسای اورشلیم را هم مسدود کرده اند.

کلیسای مقبره مقدس از جمله مکان‌های مورد توجه مسیحیان در سرزمین‌های مقدس و گفته می‌شود مدفن مسیح علیه السلام است. طبق رسمی بسیار قدیمی همواره مسیحیان برای برگزاری جشن عید پاک راهی کلیسای اورشلیم می‌شوند.

در سال‌های گذشته حدود ۱۰ هزار مسیحی خود را به کلیسای مقبره مقدس می‌رساندند و مراسم را آنجا برگزار می‌کردند. اما امسال با اقدامات اسرائیل این عدد به کمتر از ۲ هزار نفر کاهش پیدا کرده است. مقامات فلسطینی در واکنش به این اقدام اسرائیل آن را حمله آشکار به آزادی عبادت توصیف کرده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها