|

اسناد فاش‌شده پنتاگون؛ FBI فرد متهم را بازداشت کرد

پلیس امنیت فدرال آمریکا می‌گوید فرد متهم به انتشار اسناد محرمانه پنتاگون را دستگیر کرده است. فرد بازداشت شده جک تکسیرا نام دارد. او ۲۱ ساله و عضو گارد ملی نیروی هوایی ماساچوست است.

اسناد فاش‌شده پنتاگون؛ FBI فرد متهم را بازداشت کرد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

دستگیری فرد متهم به انتشار اسناد محرمانه پنتاگون مهم‌ترین سوژه رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است. پلیس امنیتی فدرال آمریکا موفق شده است جوانی ۲۱ ساله و عضو گارد ملی نیروی هوایی ماساچوست را در خانه‌اش دستگیر و به بازداشتگاه منتقل کند. او متهم است به درز اطلاعاتی اسنادی محرمانه متعلق به وزارت دفاع آمریکا از جنگ اوکراین و داده‌هایی از این دست. 

روزنامه‌های چاپ بریتانیا هم علاوه بر پرداختن به موضوع محرمانه پنتاگون سوژه‌هایی داغ مثل انتقاد شدید محافظه‌کاران ارشد بریتانیا به وزیر کشور کابینه سوناک و همچنین ممنوعیت تبلیغ بنگاه‌های شرط‌بندی روی پیراهن باشگاه‌های فوتبال و درگذشت یکی از ستاره‌های دنیای مد یعنی خانم مری کوانت را در صفحه اول خود بازتاب داده اند. 

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای ماجرای پیچیده شدن صلح یمن همچنان اهمیت دارد. به نظر می‌رسد این توافق تا حدودی دور از دسترس شده است. از آن گذشته گزارش سفر بایدن به جمهوری ایرلند و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور در دوبلین و همچنین شیوع کرونا در هند در این روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

 

نیویورک تایمز

اسناد فاش‌شده پنتاگون؛ FBI فرد متهم را بازداشت کرد

پلیس امنیت فدرال آمریکا می‌گوید فرد متهم به انتشار اسناد محرمانه پنتاگون را دستگیر کرده است. فرد بازداشت شده جک تکسیرا نام دارد. او ۲۱ ساله و عضو گارد ملی نیروی هوایی ماساچوست است. 

اسناد محرمانه پنتاگون چندی پیش درون یک پلتفرم اجتماعی آنلاین خاص گیمرها موسوم به دیسکورد منتشر شد. جک تکسیرا عضو این شبکه اجتماعی بوده است. آنها گروهی به نام «تاگ شیکر سنترال» تشکیل داده و مشغول بازی ماین کرافت بوده اند. گفته شده تکسیرا این گروه را رهبری می‌کند. پنتاگون در واکنش به درز اطلاعاتی گفته بود: محتوای این اسناد فوق محرمانه و بسیار حساس بوده است. 

ماموران FBI سوار بر هواپیمای دو موتوره بر فراز خانه مادری تکسیرا به پرواز درآمده و اوضاع را رصد کرده و نیمی دیگر با ورود به خانه و البته همراه با سلاح‌ گرم و سنگین جک تکسیرا را دستگیر کرده اند. ماموران علاوه بر بازداشت این عضو گارد ملی نیروی هوایی ماساچوست، تعدادی اسلحه نیز در خانه‌اش پیدا کرده اند.

دادستان کل ایالات متحده در واکنش به این دستگیری می‌گوید با توجه به فاش شدن مهم‌ترین اسناد محرمانه وزارت دفاع فرد متهم می‌تواند در کم‌ترین حالت به ۱۰ سال زندان محکوم شود، اما با توجه به بزرگی و اهمیت پرونده به نظر می‌رسد حبس طولانی‌مدتی در انتظار متهم باشد.

 

نشنال

موج چهارم کرونا در هند؛ ۱۰ هزار مبتلا در ۲۴ ساعت 

گزارش‌های منتشر شده از هند می‌گویند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در طول یک ‌شبانه‌‌روز به ۱۰ هزار نفر رسیده است. این اتفاق، موج چهارم شیوع کرونا در هند است. آمار ۲۴ ساعت گذشته هند شمار کل مبتلایان در موج جدید کووید ۱۹ را در این کشور به ۴۵ هزار نفر می‌رساند.

وزارت بهداشت هند آمار فوتی‌های این موج را ۱۵ نفر اعلام کرده است. این نهاد رسمی هندی همچنین به شهروندان هشدار داده پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌های دوران پاندمی را یک بار دیگر در دستور کار قرار دهند؛ ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و … 

پیش از هندی‌ها موج سهمگین امیکرون را پشت سر گذاشته اند و یکی از وحشتناک‌ترین دوران تاریخ معاصر را تجربه کرده اند. آنها از سال ۲۰۲۰، آمار ۴۴ میلیون مبتلا و بیش از ۵۰۰ هزار فوتی را در اثر کرونا ثبت کرده اند. هندی‌ها هرگز تصاویر مرده‌سوزی حتی در پارک‌های محلی را در دهلی‌ و دیگر شهرهای گرفتار فراموش نخواهند کرد. جمع‌آوری برخی فوتی‌ها از آبهای منطقه‌ای و … از جمله هولناک‌ترین وقایع سه سال گذشته هند و تجربه پاندمی کرونا است.

 

گاردین

محافظه‌کاران ارشد: وزیر کشور یک نژادپرست متعصب است

محافظه‌کاران ارشد بریتانیا علیه اظهارات و لفاظی‌های نژادپرستانه سوئلا بریورمن، وزیر کشور کابینه سوناک موضع سفت و سختی گرفته اند. آنها می‌گویند وزیر کشور به دلیل جاه‌طلبی‌های شخصی خود این حرف‌ها را می‌زند.

چندی پیش پلیس در یکی از بارهای اسکس مجموعه‌ای از عروسک‌ها و وسایل بازی را که مفاهیمی نژادپرستانه داشتند، جمع‌آوری کرد. اما وزیر کشور در واکنش به اقدام پلیس انتقاد کرد. اعتراض خانم سوئلا بریورمن خشم عمومی جامعه مهاجران و اقلیت‌های نژادی را در پی داشت.

محافظه‌کاران ارشد حزب معتقدند تندروی‌های خانم سوئلا بریورمن بیشتر از آن که جنبه آزادیخواهانه داشته باشد، در جهت جلب نظر افراطی‌هاست تا شاید او را به مقام ریاست حزب محافظه‌کار برسانند. 

محافظه‌کاران ارشد می‌گویند این رفتارها باعث خشم عمومی و ریزش جایگاه حزب میان شهروندان و در نهایت شکست حزب محافظه‌کار خواهد شد. آنها بریورمن را یک نژادپرست واقعی و متعصب توصیف می‌کنند.

 

عرب نیوز

حوثی‌های تندرو مانع توافق صلح شدند

طرفین درگیر خاصه عربستانی‌ها و متحدان آنها در یمن انتظار داشتند تا پیش از عید فطر و پایان ماه رمضان به توافق صلح دست یابند و آتش‌بسی هر چند موقت را به مدت ۶ ماه تمدید کنند. 

حالا به نظر می‌رسد این هدف محقق نخواهد شد. سعودی‌ها می‌گویند حوثی‌ها مانع دست یافتن به چنین توافقی شده اند. یا به عبارت بهتر این که امید به توافق صلح تا پیش از عید فطر کمرنگ شده است. 

در گزارش‌ها آمده یکی از جناح‌های تندروی حوثی‌ها معتقدند عربستان صاحب جایگاه میانجی صلح نیست و یکی از شرکت‌کنندگان در جنگ ۹ ساله یمن است و با اعتبار میانجی نمی‌تواند در مذاکرات شرکت کند. این موضع‌گیری باعث پیچیده‌تر شدن مذاکرات صلح در صنعا شده است.

از هفته گذشته هیات‌هایی سعودی و عمانی و نمایندگان طرفین درگیر در یمن و همچنین نماینده سازمان ملل در صنعا گرد هم آمده اند تا پیش‌نویس توافق صلح را تهیه و امضا کنند،‌ اما موانعی ایجاد شده است که نمی‌گذارد آرامش به یمن بازگردد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها