|

خنثی‌سازی بمب پیش از سفر بایدن به ایرلند شمالی

پلیس ایرلند شمالی می‌گوید در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایالات متحده به بلفاست، عملیات بمب‌گذاری در این شهر را خنثی کرده است.

خنثی‌سازی بمب پیش از سفر بایدن به ایرلند شمالی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در حالی که روزنامه‌های آمریکایی همچنان مشغول بررسی اسناد فاش شده پنتاگون هستند و از نگرانی‌های وزارت دفاع آمریکا نسبت به ضعف نیروی هوایی اوکراین می‌نویسند، روزنامه‌های خاورمیانه‌ای از خنثی شدن عملیات بمب‌گذاری در بلفاست پایتخت ایرلند شمالی خبر می‌دهند. بایدن قرار است به ایرلند شمالی سفر کند و با مقامات این کشور و همچنین نخست‌وزیر بریتانیا بنشیند و درباره چالش برگزیت و مرزهای ایرلند شمالی و اروپا گفت و گو کند. 

خاورمیانه‌ای‌ها به هشدار پاپ در جشن عید پاک درباره خشونت‌های فراگیر در سرزمین‌های مقدس و تقابل اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هم توجه کرده اند. 

برای روزنامه‌های بریتانیایی انتشار اسناد مربوط به نشت گازی شرکت انرژی متعلق به خانواده سلطنتی و همچنین خشونت‌ها و درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین و کشته شدن شهروندانی غیر نظامی در این وقایع و دیگر مسائل داخلی بریتانیا اهمیت دارد. 

 

گاردین

تاخیر در بررسی نشت گازی شرکت متعلق به پادشاه

اسناد و مدارک رسیده به دست گاردین نشان می‌دهد ۳۸ روز پس از آن که گازهای مضر و سمی گلخانه‌ای از کارخانه « جی.وی انرگن » نشت کرده، مورد بررسی مراکز مسئول قرار گرفته است. 

این اتفاق مربوط می‌شود به سال ۲۰۲۰ که گزارش می‌شود گازهایی از نوع متان، دی اکسید کربن و همچنین آثاری از گاز سولفید هیدروژن در هوای منطقه شرکت انرژی سبز جی‌.وی انرگن شناسایی شده است. ۳۸ روز طول می‌کشد تا ماموران محیط زیستی واکنش نشان دهند و آن را بررسی کنند. پس از این مدت محیط زیست منطقه اعلام می‌کند نشت این گازها بسیار مهم و تاثیر گذار بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد علت نشت گازهای مضر و سمی کارخانه انرژی سبز، باز بودن یکی از بست‌های نگهدارنده در کارخانه بوده است. این کارخانه در منطقه دورچستر و در املاک دوک‌نشین کورنوال قرار دارد و در واقع متعلق به پادشاه چارلز است. پادشاه چارلز البته در سال ۲۰۲۰ هنوز پادشاه نبوده، اما املاک در اختیار او بوده است. این املاک امروز متعلق به شاهزاده ویلیام است. 

شرکت جی.وی انرگن، کارخانه تولید انرژی سبز است. در واقع این کارخانه ضایعات محصولات زراعی را جمع‌آوری و به برق و گاز تبدیل می‌کند. به نظر می‌رسد تعلق این کارخانه به خانواده سلطنتی مانع از این شده است که هر چه سریعتر مورد نشت گاز در آن بررسی و فعالیت آن متوقف شود.

 

نشنال

خنثی‌سازی بمب پیش از سفر بایدن به ایرلند شمالی

پلیس ایرلند شمالی می‌گوید در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایالات متحده به بلفاست، عملیات بمب‌گذاری در این شهر را خنثی کرده است. پلیس معتقد است گروهی وابسته به جمهوری خواهان ایرلند شمالی که از مخالفان دولت به شمار می‌روند، این عملیات را طراحی کرده بودند. 

کشف یک اسلحه گرم قدیمی و دستگیری یکی از اعضای وابسته به جمهوری خواهان ایرلند شمالی باعث خنثی‌سازی عملیات بمب‌گذاری در بلفاست پایتخت ایرلند شمالی شده است. البته این عضو سرشناس IRA اندکی پس از بازداشت آزاد شده است. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است روز سه‌شنبه راهی بلفاست شود. او در این کشور با ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا هم دیدار خواهد کرد. سفر بایدن به ایرلند شمالی در آستانه «توافق جمعه خوب » رخ می‌دهد.

توافق جمعه خوب در سال ۱۹۹۸ و در پایان سه دهه درگیری و خونریزی و جنگ میان جمهوری‌خواهان ایرلند و ایرلند شمالی و در روز دهم آوریل به‌دست آمده است. به نظر می‌رسد برگزیت و تعیین مرزهای بریتانیا و اروپا در ایرلند شمالی باعث شده است بایدن برای پادرمیانی و رفع چالش‌ها این سفر را ترتیب دهد و با مقامات ایرلند و بریتانیا دیدار کند.

 

نیویورک تایمز

اسناد پنتاگون؛ نیروی هوایی اوکراین در خطر است

هر روز بخش بیشتری از اسناد فاش شده پنتاگون در دسترس عموم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد. مثلا در بررسی‌های جدیدتر مشخص شده است که اگر نیروی هوایی اوکراین تقویت نشود در تقابل با روسیه در معرض خطر خواهد بود. 

در واقع این اسناد تایید می‌کنند در طول یک سال گذشته این تجهیزات دفاعی پیشرفته غرب بوده که تهاجمات هوایی روسیه را پس زده و از اوکراین حمایت کرده است. این اسناد به خوبی نشان می‌دهند در روزهای اولیه تهاجم روسها چه اهدافی را برای خود در اوکراین طراحی کرده بودند، اما موفق نشدند به آنها برسند. 

در واقع داده‌هایی که در اختیار اوکراینی‌ها قرار گرفته بود چاشنی واکنش سریع فرماندهان آنها شد و البته اشتباهات مکرر خلبا‌ن‌های روسی هم مزید بر علت شد تا این اهداف در دسترس آنها قرار نگیرد. اما واقعیت این است اگر تجهیزات پیشرفته غرب نبود این اتفاق رخ نمی‌داد و روسها موفق می‌شدند به آنچه می‌خواستند برسند.

نگرانی‌های پنتاگون در این اسناد به خوبی مشخص است که اگر اوکراین بیش از این تجهیز و تقویت نشود، موشک‌های روسی می‌توانند از راه دور بیش از این انبارهای موشکی این کشور را هدف بگیرند و اوضاع را تیره و تار کنند.

 

عرب نیوز

تحویل پیش‌نویس توافق صلح به حوثی‌ها

میانجی‌ها و مذاکره‌کننده‌های عمانی و سعودی برای گفت و گو با نمایندگان حوثی‌ها در صنعا گرد هم آمده اند. نماینده سازمان ملل در امور یمن هم حضور دارد تا بالاخره توافق صلح میان گروه‌های درگیر صورت بگیرد. 

گفته شده است پیش‌نویس این توافق را دولت سعودی به نمایندگی گروه‌های ائتلاف تهیه کرده و در اختیار دولت یمن قرار داده تا پس از تایید نهایی آنها و نماینده سازمان ملل در اختیار حوثی‌ها قرار بگیرد.

از جمله مواردی که در پیش‌نویس متن توافق به آن توجه شده است، یکی تمدید آتش‌بس به مدت ۶ ماه است. دیگری برقراری گفت و گوهای مستقیم با حوثی‌ها و دولت یمن با نظارت سازمان است. همچنین رفع محدودیت‌ها در فرودگاه‌ها و بندرهای در کنترل حوثی‌ها هم از دیگر گزینه‌های گنجانده شده در متن پیش‌نویس توافق است. باز کردن جاده‌های ارتباطی تعز و دیگر شهرها و همچین پرداخت غرامت به کارمندان در منطقه کنترلی حوثی‌ها هم مورد دیگری است که در متن پیش‌نویس به آن توجه شده است.

با توجه به رفع اختلافات میان ایران و عربستان و برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور به نظر می‌رسد توافق صلح در یمن بیش از پیش نزدیک باشد. میانجی‌های عمانی هم به این اتفاق امیدوارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها