|

درخواست مکرون از شی: روسیه را سر عقل بیاور

رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با شی از او خواسته تا در زمینه جنگ اوکراین، روسیه را به رفتار عاقلانه دعوت کند. دیدار شی و مکرون در پکن صورت گرفته است.

درخواست مکرون از شی: روسیه را سر عقل بیاور
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

دیدار هیات اروپایی و مکرون در پکن با رئیس‌جمهور چین با محوریت جنگ اوکراین یکی از مهم‌ترین سوژه‌های مطبوعات جهان است. از آن گذشته موضوع ترانس‌‌ها در ورزش آمریکا سوژه‌ای است که در مطبوعات ایالات متحده مورد توجه است. به نظر می‌رسد بایدن درصدد است محدودیت‌هایی برای حضور ترانس‌ها در مدارس ورزشی آمریکایی‌ها در نظر بگیرد. 

روزنامه‌های بریتانیایی مشغول بررسی عواقب برگزیت بر تعطیلات عید پاک و همچنین حواشی خانه لردها در ارتباط با نخست‌وزیران سابق بریتانیا یعنی تراس و بوریس جانسون هستند.

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، هجوم نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی و تلاش عربستان برای همبستگی میان کشورهای جهان در محکومیت خشونت فزاینده اسرائیلی‌‌ها و البته درگیری‌های دولت نتانیاهو با لبنان  و موضوعاتی از این دست به چشم می‌خورد.

 

گاردین

درخواست مکرون از شی: روسیه را سر عقل بیاور

رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با شی از او خواسته تا در زمینه جنگ اوکراین، روسیه را به رفتار عاقلانه دعوت کند. دیدار شی و مکرون در پکن صورت گرفته است.

مکرون در ملاقات با رئیس‌جمهور چین گفته حمله نظامی روسیه به اوکراین باعث شده است تا ثبات جهانی متزلزل شود و از دست برود. او در این دیدار خطاب به شی گفته من در بازگشت روسیه به رفتار عاقلانه روی شما حساب می‌کنم. 

رئیس‌جمهور فرانسه با توجه به نزدیکی دو دولت روسیه و چین معتقد است پکن بی‌شک می‌تواند تاثیر مناسبی بر مسکو و تصمیمات پوتین بگذارد. 

در سفر مکرون به چین مقامات اروپایی نظیر خانم اورسولا فون درلاین هم او را همراهی کرده اند. خانم فون در لاین در این سفر و ملاقات با رئیس‌جمهور چین از او خواسته تا با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت و گو کند تا شاید موانع بازگشت دو کشور به مسیر آشتی مهیا شود. 

انتظار می‌رفت در سفر شی به روسیه فضای مکالمه رئیس‌جمهور چین با زلنسکی فراهم شود که چنین چیزی اتفاق نیفتاد. اما پیش‌بینی می‌شود به محض خروج هیات اروپایی از چین این تماس برقرار شود.

 

نشنال

النیادی؛ پیاده‌روی نخستین شهروند جهان عرب در فضا 

سلطان النیادی، فضانورد اماراتی نخستین شهروند جهان عرب خواهد بود که در فضا پیاده‌روی خواهد کرد. او چندی پیش همراه با تعدادی دیگر از فضانوردان از آمریکا و روسیه و … راهی فضا شد تا فعالیت‌های علمی را پیگیری کند. 

سلطان النیادی و همراهش استفن بون به مدت ۶ ساعت و نیم بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی پیاده‌روی خواهد کرد. از زمانی که ایستگاه بین المللی فضایی در سال ۱۹۹۸ به فضا پرتاب شده است، تنها ۲۵۹ فضانورد خارج از این ایستگاه معلق بوده اند. از این تاریخ تا کنون کمتر از ۷۰۰ پیاده‌روی فضایی صورت گرفته است.

امارات نخستین کشور خارج از گروه ایستگاه فضایی بین المللی است که فضانورد خود را برای عملیات پیاده‌روی فضایی اعزام کرده است. پیش از این فضانوردانی که در فعالیت پیاده‌روی حضور داشته اند از کشورهای آمریکا، روسیه، کانادا، ژاپن و چند کشور اروپایی بوده اند.

 

ایندیپندنت

عید پاک، تعطیلات، برگزیت و صف طولانی بازگشت 

انتظار می‌رود تعطیلات عید پاک امسال برای بریتانیایی‌ها به سخت‌ترین و خسته‌کننده‌ترین شکل ممکن به پایان برسد. پای برگزیت و صف طولانی چک پاسپورت‌ها و البته اعتصاب سنگین در فرانسه در میان است.

ترافیک سنگین خودروها در بندر دُوِر در بریتانیا نشان می‌دهد بازگشت شهروندان بریتانیایی به خانه بسیار سخت و خسته کننده شده است. پروازها و حرکت قطارها در پاریس متاثر از برنامه اعتصاب لغو و متوقف شده است و تاثیرش را بر بریتانیایی که برگزیت را تام و تمام اجرا می‌کند، گذاشته است. 

پس از اجرای برگزیت مرحله چک پاسپورت برای خروج و ورود به بریتانیا از مرزهای اروپایی انجام می‌گیرد و با این حساب صفی طولانی در این موضوع برای شهروندان بریتانیا تشکیل شده است. حدود ۹۰ دقیقه این فرایند طول کشیده است. حدود ۲ میلیون بریتانیایی خارج از مرزهای بریتانیا هستند.

 

عرب نیوز

عربستان موج اعتراضی علیه اسرائیل را رهبری می‌کند

پس از اوج گرفتن خشونت‌ اسرائیلی‌ها در برخورد با فلسطینی‌ها و هجوم به مسجدالاقصی عربستان سعودی موجی اعتراضی علیه اسرائیل را کلید زده است. 

اسرائیلی‌ها به بهانه ورود افراد شورشی به محوطه مسجد الاقصی، به این مکان که حکم مقدس‌ترین مکان مسلمانان حمله برده اند و بیش از ۳۰۰ شهروند فلسطینی را دستگیر کرده اند. 

شهروندان فلسطینی در ماه رمضان مشغول برگزاری نماز تراویح بوده اند که نیروهای اسرائیلی درها و پنجره‌ها شکسته اند. آنها با باتوم نمازگزاران را مضروب کرده اند. 

وزارت خارجه سعودی در واکنش به این واقعه رفتار اسرائیلی‌ها را تجاوز آشکار به حریم مسجد الاقصی توصیف کرده و از دیگر کشورهای جهان خواسته آن را محکوم کنند. دولت سعودی می‌گوید آنچه ماموران اسرائیلی در مسجد الاقصی مرتکب شده اند روند صلح خاورمیانه را تضعیف می‌کند و بر خلاف مقدسات است.

در ادامه اعتراضات دولت سعودی به وقایع خشونت‌بار مسجد الاقصی، واشنگتن نیز از دفتر امور فلسطینی‌ها در آمریکا خواسته خویشتن‌داری کنند. دولت ایالات متحده همچنین خواستار حفظ حرمت فعالیت‌های مذهبی و عبادتی در اماکن مقدس شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها