|

اسناد محرمانه پنتاگون؛ نوک کوه یخ است!

افشای اطلاعاتی داده‌های محرمانه وزارت دفاع ایالات متحده بدترین درز اطلاعاتی و نقض امنیت ملی آمریکا در دوران اخیر است.

اسناد محرمانه پنتاگون؛ نوک کوه یخ است!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

رسانه‌های آمریکایی دو موضوع مهم را در صفحه اول خود پیگیری می‌کنند. یکی اسناد محرمانه پنتاگون است که فاش شده و سر زبان‌ها افتاده است. و دیگری حکم قاضی فدرال مبنی بر ممنوعیت یک دارو که برای سقط جنین کاربرد دارد. هر دو موضوع مدتی است در رسانه‌ها بررسی می‌شود و بازتاب دارد. 

روزنامه‌‌های چاپ بریتانیا موضوعات زیادی برای پرداختن دارند. یکی ماجرای اعتصاب پزشکان تازه‌کار است و دیگری سفر بایدن به ایرلند و سپس به بریتانیا برای بررسی موضوع برگزیت و رفع چالش‌های مرزی بریتانیا و اروپا و ایرلند است. موضوع مهم دیگر همین افشای اسناد محرمانه پنتاگون خاصه در زمینه جنگ اوکراین است. بریتانیا مهم‌ترین حامی اروپایی اوکراین است. افشای اسناد می‌تواند جبهه جنگ را برای اوکراین و غرب تضعیف کند.

خشونت‌های گسترده در تقابل میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در کرانه باختری، نزدیک شدن مسیرهای گفت و گو در یمن به صلح و همچنین شورش در ایرلند شمالی در واکنش به سفر سوناک و بایدن به این کشور مهم‌ترین موضوعات روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای هستند.  

 

گاردین

اسناد محرمانه پنتاگون؛ نوک کوه یخ است!

افشای اطلاعاتی داده‌های محرمانه وزارت دفاع ایالات متحده بدترین درز اطلاعاتی و نقض امنیت ملی آمریکا در دوران اخیر است. کارشناسان و تحلیلگران امنیتی پیش‌بینی می‌کنند افشای اسناد محرمانه، نوک کوه یخ است و ممکن است بحرانی بزرگتر و عمیق‌تر در انتظار امنیت ملی آمریکا باشد.

این اسناد جزییاتی از جنگ اوکراین را فاش کرده است که می‌تواند دردسرساز باشد و امیدواری به جبهه روسیه بدهد. در واقع این اسناد از کمبود تجهیزات دفاعی اوکراین در تقابل با روسها می‌گوید و تایید می‌کند اگر تقویت نظامی غرب نبود و نباشد، اوکراین هرگز نمی‌توانست و نخواهد توانست سربلند از میدان نبرد خارج شود. همچنین این اسناد یک بار دیگر ثابت می‌کند آمریکایی‌ها چگونه اطلاعات ریز و درشتی را از متحدان و کشورهای خود به دست می‌آورند و مهر تاییدی است بر عمق نفوذ جاسوسی آنها به لایه‌های زیرین اطلاعاتی کشورهای دور و نزدیک. 

پنتاگون در واکنش به درز اطلاعاتی انجام شده از این وزارت گفته «بله! مدارک افشا شده شامل داده‌های حساس و فوق محرمانه و طبقه‌بندی شده بوده است». گروه روزنامه‌نگاران تحقیقی موسوم به بلینگ‌کت می‌گویند افشای اطلاعاتی از سوی گروهی از نوجوانان علاقمند به بازی‌های اینترنتی یا همان گیمرها صورت گرفته است. آنها این اسناد را در پلتفرم « دیسکورد » که محبوب گیمرهاست فاش کرده اند. 

بلینگ‌کت در گزارش خود می‌نویسد گفت و گو درباره تجهیزات نظامی، موسیقی، بازی، مسیحیت ارتدکس و البته برخی موارد نژادپرستانه در این پلتفرم بسیار رایج است.

 

نشنال

شورش در لاندن‌دری ایرلند شمالی و بایدن در بلفاست

در بیست و پنجمین سالگرد «توافق جمعه خوب» در ایرلند شمالی، برخی گروه‌های جمهوریخواه در گوشه و کنار شهرها دست به شورش زده اند. این اتفاق در حالی رخ داده است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خود را به بلفاست پایتخت ایرلند شمالی رسانده و با ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا و وزیر ایرلند شمالی دیدار و گفت و گو داشته است. آنها قرار است درباره موضوعات مختلفی از جمله چالش‌های مرزی اروپا و بریتانیا پس از برگزیت گفت و گو کنند.

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از لاندن‌دری تایید می‌کنند تعدادی از شورشی‌های جمهوری‌خواه به خیابان آمده اند، به سمت خودروهای پلیس بمب‌های دست‌ساز پرتاب کرده اند و اعتراض خود را نشان داده اند.

کریس هیتون هریس وزیر ایرلند شمالی در واکنش به این وقایع گفته در بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب باز هم گروه‌هایی هستند که بخواهند آرامش را از ما بگیرند و ما را به روزهای تاریک ببرند. او به بیش از سه دهه تنش و درگیری خون‌بار میان جمهوریخواهان و هواداران بریتانیا اشاره کرده است که سرانجام در سال ۱۹۹۸ و با توافق جمعه خوب در روز دهم آوریل پایان گرفت و آرامش برقرار شد.

پیش از سفر بایدن به ایرلند شمالی، پلیس بلفاست خبر داد توطئه بمب‌گذاری را که بی‌ارتباط با جمهوری‌خواهان شورشی نبوده، خنثی کرده است. آنها همچنین قبل‌تر از این اتفاق یکی از چهره‌های برجسته جمهوری‌خواهان را دستگیر و پس از چند سوال و جواب آزاد کرده اند.

 

نیویورک تایمز

اعتراض به حکم قاضی فدرال درباره قرص سقط جنین

حدود ۴۰۰ مدیر شرکت داروسازی در سراسر ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای به حکم قاضی فدرال در زمینه ممنوعیت قرص سقط جنین اعتراض کرده اند. آنها می‌گویند این قاضی بدون توجه به اسناد و مدارک علمی و هیچ ارزیابی تخصصی حکم به بی‌اعتباری قرص میفپریستون داده و تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را باطل کرده است.

در بیانیه اعتراضی مدیران شرکت داروسازی آمده اگر این حکم پابرجا بماند، صنعت داروسازی آمریکا دچار ابهام و چالش‌های غیر قانونی خواهد شد. نکته مهم در بیانیه اعتراضی این ۴۰۰ شرکت این است که هیچ کدام از آنها سازنده قرص میفپریستون نیستند، اما جنبه علمی و تخصصی ماجرا چنان مهم است که به حکم قاضی فدرال اعتراض کرده اند. داروسازها می‌گویند کوتاه آمدن در این موضوع یعنی مواجهه با دردسرهای بزرگتر و مجوز به انتشار ادعاهای غیر علمی. 

به نظر می‌رسد لغو سراسری طرح سقط جنین که سال گذشته دیوان عالی آمریکا به آن رای داد، تبعات گسترده‌‌تری نسبت به موضوع سقط جنین دارد. این اتفاق نشان می‌دهد ماجرا فقط خود موضوع سقط جنین نیست و ادعاهای غیر علمی و دور از چهارچوب کارشناسی هم در حال گسترش است و قاضی‌های فدرال بنا بر اعتقادات خود ( موافقت با حق سقط جنین و یا مخالفت با آن ) حکم می‌دهند.

 

عرب نیوز

راهپیمایی شهر‌ک‌نشینان افراطی در کرانه باختری

وزرای افراطی و راست‌گرای کابینه نتانیاهو دست به کار شده اند و شهرک‌نشینان را برای برپایی راهپیمایی بسیج کرده اند. آنها با این نمایش خیابانی یک بار دیگر از دولت خواسته اند برنامه بازسازی شهرک‌های یهودی‌نشین و به طور کل شهرک‌سازی در کرانه باختری را ادامه دهد.

این برنامه بر اساس قوانین بین‌المللی غیر قانونی و تصرف در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین است. اما افراطی‌ها از خود نتانیاهو برای اجرای این طرح جدی‌تر و مصمم‌تر هستند. 

این راهپیمایی در آویتار در کرانه باختری با اعتراض فلسطینی‌ها مواجه شده و دست کم باعث مصدومیت و مجروحیت بیش از ۲۰۰ شهروند فلسطینی شده است. وزرایی مثل وزیر امنیت ملی اسرائیل و وزیر دارایی و بیش از ۲۰ نماینده کنست ( پارلمان اسرائیل ) این راهپیمایی را رهبری کرده اند. به نظر می‌رسد این اقدام چالشی بزرگ پیش پای نتانیاهو در مواجهه با قوانین بین المللی خواهد گذاشت.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها