|

روسیه به لاشه MQ-9 دست پیدا می‌کند؟

آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند زودتر از روسیه لاشه پهپاد ۳۲ میلیون دلاری خود را از دریای سیاه جمع کنند تا دست روس‌ها به آن نرسد.

روسیه به لاشه MQ-9 دست پیدا می‌کند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

برخورد جنگنده روسی و پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی دریای سیاه رقابتی برای جمع‌آوری لاشه پهپاد گران‌قیمت آمریکایی به وجود ‌آورده است. این موضوع که ممکن است باعث برخورد‌های شدیدتر آمریکا و روسیه شود در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه‌های آمریکایی اما بیش از پیش از برقراری آرامشی نسبی در نظام بانکی ایالات متحده خبر می‌‌دهند.

برای بریتانیایی‌ها علاوه بر درگیری دو جنگنده روسی و آمریکایی در آسمان دریای سیاه، فشار دولت وقت بریتانیا بر خبرگزاری بی‌بی‌سی در دوران همه‌گیری کرونا اهمیت دارد. اسنادی اختصاصی به دست گاردین رسیده است که سردبیر بی‌بی‌سی‌ از گزارشگران می‌خواهد از کلمه قرنطینه استفاده نکنند. 

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم سقوط سنگین ارزش لیره لبنان برابر دلار آمریکا و اعتصاب‌ بانک‌ها در بیروت بیش از هر موضوعی مورد توجه است. از آن گذشته اقدام دولت اسرائیلی برای تغییر نام کرانه باختری به استان « یهود و سامری » باعث خشم و عصبانیت فلسطینی‌ها شده است. اسرائیل می‌خواهد کرانه باختری را هم از فلسطینی‌ها بگیرد. 

 

نیویورک تایمز

نفس راحت مدیران بانکی پس از روزهای وحشت

پس از یک هفته اضطراب و نگرانی، مدیران بانکی در آمریکا نفسی راحت می‌کشند و به کارشان ادامه می‌دهند. آنها در این یک هفته با هجوم مشتریانی مواجه بودند که برای برداشت پول‌‌ها بستن سپرده‌های‌شان راهی بانک می‌شدند. اتفاقی که در بانک سیلیکون ولی کالیفرنیا رخ داده بود، در حال سرایت به دیگر بانک‌ها بود.

در طول این یک هفته شاخص‌های بانکی در حال سقوط و رسیدن به ورشکستگی مالی بود. اما ناگهان در بانک فرست ریپابلیک ماجرا عوض شد. مسئولان بسته نجات چند میلیارد دلاری ترتیب دادند که نتیجه اش بازگشت شاخص و البته بازگرداندن سود مشتری‌ها بود. هرچند که هنوز شاخص به جایگاه اولیه خود نرسیده است.

این اتفاق در دیگر بانک‌هایی که تا آستانه سقوط پیشرفته و با هجوم مشتری‌ها روبه‌رو شده بودند، به شکل‌های مختلفی تکرار شد تا آرامشی دوباره به نظام بانکی ایالات متحده بازگردد. برخی کارشناسان می‌گویند شاید این آرامش موقتی باشد و دوباره ترس و نگرانی مشتری‌ها را فرا بگیرد. 

با همه این حرف‌ها بایدن اطمینان داده نظام بانکی آمریکا به قدری انعطاف دارد تا با وضعیت کنونی مقابله و اسباب خاطر جمعی و آرامش مشتری‌ها را فراهم کند. او به آمریکایی‌ها اطمینان داده جای سرمایه‌شان در بانک‌ها امن است.

 

گاردین

روسیه به لاشه MQ-9 دست پیدا می‌کند؟

آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند زودتر از روسیه لاشه پهپاد ۳۲ میلیون دلاری خود را از دریای سیاه جمع کنند تا دست روس‌ها به آن نرسد. این لاشه حاوی اطلاعات پیشرفته‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی است. ژنرال رایدر می‌گوید مطابق داده‌ها هنوز روس‌ها به لاشه دست پیدا نکرده اند.

روز سه‌شنبه دو جت روسی سوخو ۲۷ به سمت پهپاد آمریکایی MQ-9 در حال پرواز در آسمان آب‌های بین‌المللی غرب کریمه پرواز کرده و آن را تهدید کرده اند. پنتاگون می‌گوید نحوه پرواز سوخوها به سمت پهپاد نه تنها غیر حرفه‌ای بوده که عاری از رعایت حداقل‌‌های امنیتی بوده است. آمریکایی‌ها می‌گویند برخورد جت با پهپاد منجر به سرنگونی MQ-9 در دریای سیاه شده است. به زعم آمریکایی‌ها جت روسی هم در یکی از پایگاه‌ها در کریمه فرود آمده است. 

طرف روسی این ادعا که میان جت آنها و پهپاد آمریکایی‌ها برخوردی رخ داده است را تکذیب می‌کنند و معتقدند اشتباه محاسباتی خلبان باعث سقوط پهپاد شده است. فرماندهی اروپا در واکنش به این اتفاق بیانیه‌ای صادرکرده و هشدار داده این رفتارهای تهاجمی و خشمگینانه از سوی خدمه هوایی روسیه خطرناک است و می‌تواند منجر به اشتباه محاسباتی ناخواسته و تشدید برخوردها شود.

 

نشنال

آزمایش‌های علمی بافت قلب انسان در فضا

یکی از فعالیت‌های فضا‌نورد اماراتی سلطان نیادی در ایستگاه بین المللی فضایی انجام آزمایش‌‌های علمی بوده است. آزمایش روی بافت قلب انسان در فضا برای کمک به بیماران قلبی در سنین جوانی یکی از این فعالیت‌های علمی خواهد بود. 

قلب مهندسی‌ساز انسان که در دانشگاه جان هاپکینز تولید شده در فضا مورد آزمایش و تجربه قرار می‌گیرد تا اثرات ریز گرانشی بر قلب فضانوردان به دقت بررسی شود. کارشناسان این طرح می‌گویند دستاورد این آزمایش نه تنها در اکتشافات فضایی کمک‌حال فضانوردان خواهد بود که برای ساکنان زمین هم مفید است. 

بیماری‌های قلبی یکی از پررنگ‌ترین عوامل مرگ و میر بشر در طول حیاتش است. به این ترتیب هرگونه دستاورد در این زمینه به حفظ حیات و طول عمر او کمک خواهد کرد. آزمایش و بررسی بافت قلب انسان در فضا اما با نظارت کارشناسان روی زمین انجام می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ نیز آزمایش‌‌ها و بررسی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. خاصه روی عملکرد متقابل ماهیچه‌ های قلبی. این آزمایش همچنان در سال ۲۰۲۳ و در عملیات فضایی جدید نیز پیگیری خواهد شد.

 

عرب نیوز

سقوط سنگین ارزش لیره و اعتصاب بانک‌های لبنان 

سقوط سنگین ارزش واحد پولی لبنان، لیره در تقابل با دلار باعث افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت در این کشور و اعتصاب بانک‌‌ها شده است. در بازار آزاد بیروت هر یک دلار آمریکا با بیش از ۱۰۰ هزار لیره لبنان برابری می‌کند

بانک‌‌ها در واکنش به این وضعیت درهای خود را بسته و دست به اعتصاب زده اند. در واقع آنها با این اقدام مانع از هجوم مشتری‌ها برای برداشت پول خود شده اند. در چند ماه گذشته لیره چند بار رکورد زده و هر بار ارزش خود را از دست داده و بحران آفریده است. طوری که وزارت اقتصاد و بازرگانی لبنان از سوپرمارکت‌ها و فروشنده‌های مواد غذایی خواست قیمت دلاری کالاها را برچسب کنند و آن را ثابت نگه‌ دارند و مانع سوء استفاده شوند. 

شهروندان لبنانی نخبگان سیاسی کشور را عامل این وضعیت می‌دانند. آنها می‌گویند نخبگان هرگز برای تغییر وضعیت کاری نکرده اند. شهروندان لبنانی از طنز سیاه برای شرح وضعیت خود استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند این روزها به جای اینکه پول‌ها را بشمریم، آن را وزن می‌کنیم!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها