|

سفر ناگهانی بایدن به کیف

سفر ناگهانی و غیر منتظره بایدن به کیف آن هم در یکسالگی حمله روسیه به اوکراین و روزهایی که روسیه دوباره برای تسخیر کیف رویا می‌بافد، همه رسانه‌ها را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است.

سفر ناگهانی بایدن به کیف
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از روزنامه‌‌های آمریکایی تا اروپایی و خاورمیانه همه درگیر سفر بایدن به کیف هستند. سفری که نه تنها از پیش اعلام نشده که بر خلاف همیشه بدون استفاده از هواپیمای خاص ریاست‌جمهوری آمریکا صورت گرفته است. 

روزنامه‌های خاورمیانه در کنار این موضوع به وقوع دو زلزله سنگین دیگر در ترکیه و سوریه پرداخته اند و البته به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دفاعی ابوظبی هم توجه کرده اند. 

برای روزنامه‌های بریتانیا به جز سفر بایدن به اوکراین و لهستان و زلزله جدید ترکیه و سوریه، حواشی پرونده پیدا شدن جسد نیکولا بولی سه هفته پس از ناپدید شدن او اهمیت دارد.

 

نیویورک تایمز: سفر ناگهانی بایدن به کیف

افزایش روحیه اوکراینی‌ها و هشدار به روسیه

سفر ناگهانی بایدن به اوکراین و دیدارش در پایتخت این کشور با زلنسکی اتفاقی غیر منتظره است. حضور بایدن در کیف از یک طرف باعث افزایش روحیه اوکراینی‌ها شده است که زمستانی سخت را پشت سر گذاشته و با حملات روس‌ها دست و پنجه نرم کرده اند. از طرف دیگر چالش آمریکا و روسیه را به شکلی دیگر افزایش داده است. بایدن در کیف گفت « دموکراسی پابرجاست ». 

البته چند ساعت قبل از عزیمت بایدن به اوکراین، روس‌ها در جریان این سفر قرار گرفتند، اما واقعیت این است که حضور بایدن در کیف بیش از هر مخاطبی جواب ادعاهای روسیه است. روسیه‌ای که سال گذشته رجز خوانده بود به سرعت برق و باد کیف را تسخیر خواهد کرد و … 

سه روز دیگر حمله روسیه به اوکراین یک ساله می‌شود. در این یک سال نه تنها کیف به چنگ روس‌ها نیفتاده است که بیم از دست رفتن کریمه‌ای که سال ۲۰۱۴ به تسخیر روس‌ها درآمد هم می‌رود. با همه این حرف‌ها روسیه باز هم ادعای خود را تکرار کرده است: کیف را تا چند روز دیگر محاصره می‌کنیم. سفر بایدن به کیف خط و نشانی دیگر برای این ادعاست. 

 

عرب نیوز

ترکیه و سوریه با دو زلزله دیگر لرزیدند

جنوب شرق ترکیه و شمال غرب سوریه دو هفته پس از زلزله سنگین هفت و هشت‌دهم ریشتری، دو بار دیگر لرزیدند و ترس و وحشت را به جان بازماندگان و آوارگان انداختند. شهروندانی در مصر و لبنان هم لرزش‌ها را حس کرده اند. 

شب گذشته بار اول زلزله‌ای به بزرگی شش و چهار دهم ریشتر و ساعاتی پس از آن زلزله یا پس‌لرزه‌ای به بزرگی پنج و هشت‌دهم ریشتر ترکیه و سوریه را لرزاند. گرد و خاک زیادی متاثر از زلزله اخیر در هوای انتاکیه ترکیه برپا و آسیب بیشتری به خانه‌های نیمه‌ویران این منطقه وارد شده است. سه نفر جان خود را در ترکیه از دست داده اند و ۲۱۳ نفر هم زخمی شده اند.

مراکز زلزله‌نگاری می‌گویند زلزله دیشب در عمق دو کیلومتری سطح زمین رخ داده و به همین دلیل آثار لرزش آن بسیار شدید حس شده است. ساکنان چادرهای امداد موجود در منطقه می‌گویند حس کرده اند زمین زیر پایشان شکافته است. 

دو زلزله دیشب ترکیه و سوریه بیشتر از آن که آسیب و خسارت جانی و مالی داشته و سازه‌ها را ویران کرده باشد، باعث ترس و وحشت شهروندان ترکیه و سوریه شده است.

 

گاردین

بایدن در لهستان و دیدار با آندری دودا

پس از حضور غافلگیرکننده در کیف، بایدن راهی ورشو، پایتخت لهستان شده است تا با دودا، رئیس‌جمهور این کشور هم دیدار و گفت و گویی داشته باشد. کاخ سفید این سفر را تایید کرده است. 

بر خلاف سفر ناگهانی بایدن به کیف، سفر به لهستان با خبررسانی و اعلام قبلی انجام شده است. او در این سفر از لهستان به خاطر همه کمک‌ها و حمایت‌هایش از اوکراین تشکر خواهد کرد. لهستان یکی از نخستین کشورهایی است که مسیر کمک‌های بشردوستانه به اوکراین را گشود و همچنین میزبان مهاجران و پناهجویان اوکراینی شد.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی آمریکا می‌گوید بایدن در لهستان یک بار دیگر برای همگان روشن خواهد کرد که جنگ تا هر چقدر که طول بکشد، ایالات متحده در کنار اوکراین خواهد ایستاد. 

بایدن در سفر غیر منتظره اخیر خود به اوکراین تضمین داد ۵۰۰ میلیون دلار دیگر در زمینه تسلیحاتی و نظامی به این کشور کمک خواهد کرد.

 

نشنال

قرارداد یک میلیارد دلاری نظامی اماراتی‌ها

در نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی دفاعی خاورمیانه اماراتی‌ها قرارداد‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار امضا کرده اند. منابع خبری امارات می‌گویند اغلب این قراردادها با شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید تجهیزات دفاعی داخلی بوده است. 

نمایشگاه بین‌المللی دفاعی ابوظبی یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجهیزات دفاعی و نظامی خاورمیانه است هر ساله از مهمترین شرکتهای جهان در این زمینه میزبانی می‌کند.

بسیاری از شرکتهای نظامی و دفاعی در این نمایشگاه بهترین تولیدات خود را به نمایش می‌گذارند و بازاری برای محصولات خود در سراسر جهان دست و پا می‌کنند. مدیران نمایشگاه بین‌المللی دفاعی ابوظبی می‌گویند به نسبت سال ۲۰۲۱، تعداد شرکت‌کنندگان ۱۰ درصد افزایش داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها