|

رای سازمان ملل به خروج فوری روسیه از اوکراین

در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین، اعضای سازمان برنامه خروج روسیه از اوکراین را در مجمع عمومی بررسی کردند و به آن رای دادند.

رای سازمان ملل به خروج فوری روسیه از اوکراین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

نام اوکراین دوباره به صفحه اول رسانه‌ها و روزنامه‌های جهان بازگشته است. سال گذشته درست در چنین روزی نخستین حملات روسیه به خاک اوکراین صورت گرفت؛ روس‌ها هرگز واژه حمله و تجاوز را نپذیرفتند و به شلیک‌های موشکی و حضور تانک‌های خود در خاک اوکراین نام عملیات نظامی دادند! روزنامه‌های آمریکایی در یک سالگی این حمله در پی تحلیل و مرور آن هستند. آنها به سوژه‌هایی دیگر زلزله ترکیه و سوریه هم پرداخته اند.

روزنامه‌های بریتانیایی گزارش‌های اختصاصی از ویرانه‌های شهرهای جنگ‌زده اوکراین تهیه کرده اند. خاورمیانه‌ای‌ها به تقاضای سازمان ملل برای خروج فوری روسیه از خاک اوکراین توجه نشان داده اند. البته درگیری‌های سرزمین‌های اشغالی و همچنین وقایع لبنان و اتهام اختلاس برای رئیس سابق بانک مرکزی هم موضوعات دیگر در صفحه اول این رسانه‌هاست.  

 

گاردین

ماریوپل؛ ویرانه‌‌های یک شهر 

درست یک سال از روزی که روسیه حمله به اوکراین را آغاز کرد، می‌گذرد. گزارشگران در سالگرد این حملات وقایعی را که بر بندر ماریوپل گذشته مرور می‌کنند تا از ویرانه‌های یک شهر روایت کنند. 

از بندری بگویند که تعدادی از سربازانش ۸۰ روز جانانه در کارخانه آزوف مقاومت کردند، اما در نهایت حملات سنگین روس‌ها را تاب نیاوردند و زخمی و مجروح بازداشت شدند. از ۳۵۰ هزار شهروند ماریوپلی بگویند که مجبور شدند خانه خود را ترک کنند؛ یا ساکن روسیه شوند و یا به دیگر شهرهای اوکراین و کشورهای دیگر بروند. البته برخی هم دوباره بازگشته اند. 

از گورستانی بنویسند و روایت کنند که مرده‌هایش نام و نشان ندارند. کسی از هویت جسدها چیزی نمی‌داند. آنها فقط عدد هستند؛ شماره‌ای ثبت شده بر تابلویی روی گورها …  

از روزهای پس از سقوط بندر ماریوپل بگویند که روس‌ها تلاش کردند همه نشانه‌های جنایات را پاک کنند، پرچم‌های روسیه را در جای جای بندر بالا ببرند و روسی‌سازی را شروع کنند. 

از ساختمان‌های بلندی روایت کنند که زیر موشک‌باران روس‌ها فروریخته و آوار شده اند، اما هنوز کمر راست نکرده و همچنان ویران در گوشه و کنار شهر باقی مانده اند. از زایشگاهی بگویند که هدف حمله روسها واقع شد و … 

 

نشنال

رای سازمان ملل به خروج فوری روسیه از اوکراین

در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین، اعضای سازمان برنامه خروج روسیه از اوکراین را در مجمع عمومی بررسی کردند و به آن رای دادند. این تقاضا با ۱۴۱ رای مثبت و تنها ۷ رای مخالف تصویب شد. نماینده ۳۲ کشور از جمله ایران و چین نیز نظر ممتنع داشتند و از اعلام رای خودداری کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل در روز پنج‌شنبه برگزار شد،‌ اما تا ساعات پایانی این روز رای‌گیری انجام نشد. در نهایت روز جمعه نتیجه قاطع رای‌گیری اعلام شد. ماه مارس گذشته نیز مشابه چنین رای و نظری علیه روسیه اعلام شده بود. نمایندگان سازمان ملل امیدوار بودند این بار ۱۵۰ رای موافق از مجموع ۱۹۳ عضو حاصل شود که در نهایت همان نتیجه ماه مارس به‌دست آمد.

بر اساس این قطعنامه، سازمان ملل خواستار خروج فوری روسیه شده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حمله روسیه به اوکراین را توهین به وجدان جمعی توصیف کرده است. 

به نظر می‌رسد روسیه چندان اهمیتی برای این رای و نظر قائل نباشد و حضور خود در اوکراین ادامه بدهد. اظهارات روزهای قبل پوتین و همچنین بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بر این ادعا که جنگ ادامه پیدا خواهد کرد صحه می‌گذارند.

 

نیویورک تایمز

سالگرد حمله روسیه به اوکراین؛ یک جهان درگیر جنگ

حمله روسیه به اوکراین سال گذشته در چنین روزی آغاز شد. سراسر اوکراین ترس و نگرانی را تجربه کرد. میلیون‌ها نفر آواره شدند. ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست دادند. شهرها یکی پس از دیگری ویران شدند. زیرساخت‌ها از دست رفتند و … 

روسیه در این یک سال منزوی‌تر از گذشته شده است. تحریم‌های سنگین اقتصادی و اجتماعی را تجربه کرده و هزینه کلانی برای نظامیان و ارتش خود داده است، اما همچنان ادعای خود را مطرح می‌‌کند؛ احیای امپراتوری روسیه! این در حالی است که در جنگ دستاورد چندانی کسب نکرده است. اوکراینی‌ها به اتکای تسلیحات و تجهیزات آمریکایی و اروپایی مقاومت کرده اند، زمین‌های تصرف شده را پس گرفته و نظامیان روس را عقب رانده اند. 

حمله روسیه به اوکراین، ندای جنگ را در سراسر جهان طنین‌انداز کرده است؛ بحران مواد غذایی، کمبود گندم و التهاب بازار انرژی بخشی از آثار جنگ اوکراین است. اروپایی‌ها به این نتیجه رسیدند بند ناف گازی خود را از روسیه قطع کنند و به سمت انر‌ژی‌های جایگزین بروند. ناتو به احتمال زیاد دو عضو جدید یعنی سوئد و فنلاند را در اختیار خواهد داشت و جبهه غربی را گسترده تر خواهد کرد.

 

عرب نیوز

اعتصاب عمومی و اعتراضی در کرانه باختری 

فلسطینی‌ها در واکنش به جنایت نابلس مدارس، بانک‌ها و مراکز خرید را در کرانه باختری تعطیل کرده و دست به اعتصاب زده اند. نیروهای اسرائیلی طی عملیاتی در روز چهار‌شنبه، در نابلس دست کم ۱۱ نفر را کشته اند و ۵۰۰ نفر را زخمی و مصدوم کرده اند. 

اسرائیلی‌ها به قصد دستگیری و انهدام گروهی شبه‌نظامی در کرانه باختری این عملیات را ترتیب داده بودند. آنها مدعی هستند در میان کشته‌ها اجساد دست کم سه فرد مسلح را شناسایی کرده اند.

اعتصاب اعتراضی در کرانه باختری در حالی آغاز شده است که در غزه موشک‌هایی به سمت اسکلون و سدروت شلیک شده است. اسرائیل هم در عملی تلافی‌جویانه حملات هوایی را ترتیب داده است.

تنش میان فلسطین و اسرائیل بالا گرفته است. این اتفاق از زمانی که دولت راست‌گرا و تندروی نتانیاهو به عرصه قدرت در اسرائیل بازگشته است، بیش از پیش به چشم می‌آید. فعالیت‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری و خشونت محسوس نیروهای نظامی آنها در برخورد با فلسطینی‌ها باعث بروز تنش‌های جدید در سرزمین‌های اشغالی شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها