|

آمادگی امارات برای کاهش تولید روزانه نفت

وزیر نفت و انرژی امارات می‌گوید کشورش به عنوان عضوی از گروه نفتی اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت روزانه خود آماده است.

آمادگی امارات برای کاهش تولید روزانه نفت
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

خبرهای ضد و نقیض از سقوط شهر باخموت در شرق اوکراین در صفحه اول بسیاری از سایت‌های خبری جهان به چشم می‌خورد. اوکراینی‌ها سقوط را تکذیب می‌کنند و روس‌ها مدعی تصرف کامل هستند، اما در کنار این موضوع حواشی ترامپ و پرونده دادگاه نیویورکش برای روزنامه‌های آمریکایی اهمیت دارد. هر چند که آنها به انتخابات فنلاند هم توجه کرده اند. 

روزنامه‌های انگلیسی به آمار عمل‌های لغو شده در بخش کودکان در سازمان بهداشت بریتانیا پرداخته و درباره عواقب نگران‌کننده آن هشدار داده اند. انتخابات فنلاند و همچنین ماجراهای باخموت هم موضوعات دیگری در صفحه اول این رسانه‌ها هستند.

کاهش تولید نفت روزانه برای کشورهای عضو اوپک پلاس هم موضوع مهم روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. از آن گذشته اتفاقات سوریه و حملات هوایی اسرائیل در این کشور و همچنین ادامه گفت و گوهای وزرای خارجه ایران و عربستان با هدف برقراری ارتباط مجدد دیپلماتیک از جمله موضوعات فراگیر در رسانه‌های این منطقه است

 

گاردین

صف انتظار طولانی درمان کودکان در سازمان بهداشت

نتایج پژوهش‌ها و مطالعات در سازمان بهداشت بریتانیا نشان می‌دهد تاخیرهای غیرقابل قبول در فرآیند درمان آثار طولانی مدت جدی و گاه مادام‌ العمر بر سلامت کودکان می‌گذارد.

این تاخیرها شامل لغو وقت‌های معاینه و فرآیند درمان و یا عمل جراحی کودکان بوده است. به طور دقیق‌تر این که در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ هزار روند درمانی مربوط به امراض کودکان و حتی عمل‌های جراحی آنها متوقف و لغو شده است! این عدد در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است. آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۱هزار و ۸۰۰ عمل جراحی مربوط به کودکان به تعویق افتاده و یا انجام نشده است. 

کارشناسان می‌گویند لغو و توقف فرآیند درمان در کودکان می‌تواند منجر به اتفاقات ناگوار و جدی برای خود کودک و همچنین خانواده او شود. متوقف شدن روند درمان و یا تاخیر در آن نه تنها آسیب‌های جدی جسمی در پی خواهد داشت که منجر به اختلالات روحی و روانی هم خواهد شد.

 

نشنال

آمادگی امارات برای کاهش تولید روزانه نفت

وزیر نفت و انرژی امارات می‌گوید کشورش به عنوان عضوی از گروه نفتی اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت روزانه خود آماده است. به گفته سهیل المزروعی امارات با هدف تعادل بازار نفت و انرژی این برنامه را به صورت داوطلبانه در دستور کار خود قرار خواهد داد. 

علاوه بر امارات، اعضای دیگر اوپک پلاس نظیر عربستان، عراق، کویت، عمان و الجزایر نیز اعلام کرده اند تولید نفت خود را در مجموع به بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد. این اقدام از ماه آینده و تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد. ۲۳ عضو گروه اوپک پلاس سال گذشته تولید خود را به ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده بودند. 

در میان این کشورها، وزیر نفت و انرژی عربستان اعلام کرده است که تولید نفت خود را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. اما اماراتی‌ها از کاهش ۱۴۴ هزار بشکه‌ای خبر می‌دهند. 

این کشورها اعلام کرده اند با هدف تنظیم و تعادل بازار نفت و انرژی برنامه کاهش تولید نفت را در دستور کار خود قرار داده اند. 

 

نیویورک تایمز

شکست نخست‌وزیر و سوسیال دموکرات‌ها در فنلاند

نتایج قطعی انتخابات پارلمانی فنلاند اعلام شده است. در این انتخابات حزب حاکم یا همان سوسیال دموکرات‌ها ( چپ میانه ) شکست خورده و رقابت را به احزاب راست‌گرای افراطی و ملی‌گرا واگذار کرده اند.

نخست‌وزیر حال حاضر فنلاند خانم سانا مارین در واکنش به این اتفاق گفته دموکراسی موضوع شگفت‌انگیزی است هر چند که ما در آن شکست خورده ایم. مشارکت فنلاندی‌ها در این انتخابات نزدیک به ۷۲ درصد و یا به عبارت دقیق‌تر، ۷۱/۹ درصد بوده است. 

احزاب ائتلافی راست‌گرایان افراطی کمی بیشتر از ۲۰/۸ درصد آراء را به خود اختصاص داده اند. بعد از آنها حزب ملی‌گرایان فنلاند هستند که با ۲۰/۱ درصد به رتبه دوم این رقابت دست یافته اند. حزب چپ میانه یا سوسیال دموکرات‌ها هم ۱۹/۹ درصد آراء را کسب کرده اند. 

خانم سانا مارین به عنوان نخست‌وزیر شکست خورده از حزب چپ میانه، پس از شکست به همه رقبای خود تبریک گفته و البته از افزایش تعداد آراء حزبش هم به نسبت انتخابات قبل خوشحال شده است. 

 

عرب نیوز

اعتصاب در واکنش به جنایت در دروازه مسجد الاقصی 

پزشکی فلسطینی به نام دکتر محمد العصیبی مقابل یکی از دروازه‌های مسجد الاقصی در قدس هدف گلوله قرار گرفته و جان باخته است. گزارش‌ها می‌گویند ماموران پلیس اسرائیل در این واقعه دست داشته اند.

طرف اسرائیلی هنوز گزارشی درباره علت تیراندازی منتشر نکرده است، اما منابع فلسطینی می‌گوید تیراندازی با دلایل واهی و نامعلوم صورت گرفته است. 

تیراندازی به پزشک فلسطینی باعث شده ساکنان مناطق عرب‌نشین سرزمین‌های اشغالی دست به اعتصاب و اعتراض بزنند. ساکنان شهرهای حورا، تمره و عربه برنامه اعتصاب و اعتراض را سازمان‌دهی کرده اند. 

مدت‌هاست ساکنان سرزمین‌های مقدس چه در بخش اسرائیلی نشین و چه فلسطینی‌نشین دچار تنش و درگیری هستند. از یک سو دولت نتانیاهو به دلیل برنامه اصلاحات قضایی خود باعث اعتراض اسرائیلی‌‌ها شده و از سوی دیگر تندروی‌ها و خشونت نظامیان اسرائیلی در تقابل با فلسطینی‌ها تنش و درگیری را میان شهروندان افزایش داده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها