|

مورد لینه‌کر؛ فشار بر مدیران بی‌بی‌سی برای استعفا

آقای تیم دیوی یکی از مدیران ارشد بی‌بی‌سی به صراحت گفته اهل استعفا و کناره‌گیری نیست و به کارش ادامه خواهد داد.

مورد لینه‌کر؛ فشار بر مدیران بی‌بی‌سی برای استعفا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تصاویر گری لینه‌کر بیش از دورانی که بازیکن بود روی صفحه اول روزنامه‌های بریتانیا منتشر شده است. توییت‌های جنجالی او علیه طرح ضد پناهجویان دولت سوناک سر و صدای زیادی به پا کرده است. از طرفی لینه‌کر از اجرای برنامه ورزشی مشهور و پربیننده‌اش محروم شده و از سوی دیگر مدیران بی‌بی‌سی زیر فشار استعفا برای صدور چنین حکمی قرار گرفته اند. روزنامه‌های منتسب به جناح‌های مختلف سیاسی بریتانیا این موضوع را پوشش داده اند. موضوع آزادی بیان و همچنین سیاست‌های حزبی چالش بزرگی در بریتانیا راه انداخته است. علاوه بر این سوژه‌های دیگری مثل اعتیاد برخی کودکان به دیدن فیلم‌های پورن هم مورد توجه است.

برای روزنامه‌‌های آمریکایی بحران در بانک سیلیکون ولی و صنعت تکنولوژی موضوعی داغ و هیجانی است. از آن گذشته برقراری روابط ایران و عربستان با دخالت چین موضوعی است که آمریکایی‌ها آن را دنبال می‌کنند. 

روابط ایران و عربستان برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم همچنان اهمیت دارد. در کنار آن مذاکرات طرفین درگیری در یمن برای تبادل زندانی‌ها پیش از آغاز ماه رمضان و همچنین اعتراضات در خیابان‌های پاریس و نجات گروه بزرگی از پناه‌جویان در سواحل ایتالیا هم مورد توجه قرار گرفته است.

 

گاردین

مورد لینه‌کر؛ فشار بر مدیران بی‌بی‌سی برای استعفا

حمایت دیگر مجریان و همکاران گری لینه‌کر مجری برنامه ورزشی « بازی روز » در بی‌بی‌سی از او فشار را بر مدیران بنگاه خبری بی‌بی‌سی برای استعفا افزایش داده است. 

نحوه برخورد مدیران بی‌بی‌سی با مجری خود باعث واکنش دیگر کارمندان و درخواست آنها برای استعفا شده است. آلن شیرر و یان رایت که کارشناسان برنامه « بازی روز » بودند و با لینه‌کر همکاری می‌کردند، پشت دوست و همکار خود در آمدند و از او حمایت کردند. 

گری لینه‌کر، مجری برنامه ورزشی « بازی روز » در چند رشته توییت اعتراض خود را نسبت به طرح جدید کابینه سوناک برای برخورد با قایق‌های پناهجویان نشان داده و آن را مطابق ادبیات و اقدامات آلمان نازی در دهه ۳۰ برآورد کرده است. 

مدیران بی‌بی‌سی لینه‌کر را بابت این توییت‌ها معلق کردند و اجازه ندادند او برنامه‌اش را شنبه شب اجرا کنند. همکاران و کارشناسان همراه لینه‌کر هم در حمایت از او دست از کار کشیدند و برنامه ۸۰ دقیقه‌ای تنها به مدت ۲۰ دقیقه بدون کارشناس و مجری برگزار شد. 

با اینکه نخست‌وزیر، ریشی سوناک از لینه‌کر حمایت کرده و اعتراض را حق او دانسته، اما مدیران بی‌بی‌سی می‌گویند باید میان آنها و کارمندان توافقی درباره فعالیت‌هایشان در فضای مجازی شکل بگیرد و اگر کسی خلاف توافق عمل کرد، با او برخورد شود. تا زمان توافق لینه‌کر معلق خواهد بود. 

 

گلف نیوز

بازگشت معترضان به خیابان‌های ‌پاریس

برای هفتمین روز معترضان فرانسوی به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود را با برنامه اصلاحی دولت ماکرون برای دوران بازنشستگی نشان دهند. دولت ماکرون از گفت و گو با نماینده اتحادیه‌های کارگری سرباز زده و با آنها ملاقات نکرده است.

دولت ماکرون قصد دارد قانون مستمری‌بگیری را اصلاح کند و سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ افزایش دهد. این اصلاحات مورد تایید اتحادیه‌های اصناف نیست و آنها را وادار به واکنش کرده است. 

حدود یک میلیون معترض به خیابان‌ها در سراسر فرانسه آمده اند و از ماکرون خواسته اند از برنامه‌اش کوتاه بیاید. نماینده اصناف طی هفته گذشته دو بار درخواست دیدار با رئیس‌جمهور داده که رد شده است. 

نه دولت و نه معترضان کوتاه نمی‌آیند. پیش‌نویس برنامه دولت در سنا تصویب شده است. حالا مانده تایید پارلمان ملی تا لایحه به قانون تبدیل شود. معترضان هم می‌گویند این بازی باید به درستی تمام شود. سکوت دولت قابل قبول نیست.

 

عرب نیوز

از سرگیری روابط دیپلماتیک تونس و سوریه 

از اقدامات جدید رئیس‌جمهور تونس یکی همین برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با سوریه است. روابط دو کشور تونس و سوریه به مدت بیش از یک دهه قطع بود. 

در واقع آغاز اعتراضات در سوریه و سرکوب معترضان باعث شد تونس همراه با بسیاری از کشورهای عربی روابط دیپلماتیک خود را با دولت اسد قطع کند. 

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس در کنفرانس خبری مشترک خود با وزیر خارجه کابینه بیانیه‌ای خواند و گفت: هیچ چیز نمی‌تواند غیبت سفیر سوریه را در تونسیا و غیبت سفیر تونس را در دمشق توجیه کند. او در ادامه تاکید کرد پرسش از دولت اسد مربوط به شهروندان سوری است و کسی نمی‌تواند در امور داخلی کشوری دیگر دخالت کند.

قیس سعید در ماه فوریه به برنامه دولت خود برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه اشاره کرده بود. او حالا این هدف را محقق کرده است.

 

ساندی تلگراف

مدیر بی‌بی‌سی: من استعفا نمی دهم!

آقای تیم دیوی یکی از مدیران ارشد بی‌بی‌سی به صراحت گفته اهل استعفا و کناره‌گیری نیست و به کارش ادامه خواهد داد. تیم دیوی، لینه‌کر ۶۲ ساله را بهترین مجری ورزشی جهان توصیف کرده، اما اعلام کرده استعفا هم نمی‌دهد. جریان استعفا در واکنش به حکم تعلیق گری‌ لینه‌کر مجری برنامه فوتبالی « بازی روز » راه افتاده است.

 بسیاری از مجریان ورزشی در حمایت از لینه‌کر مدیران بی‌بی‌سی را زیر فشار استعفا گذاشته اند. این مجریان نه تنها در برنامه «بازی روز» شرکت نکرده که دیگر برنامه‌‌های ورزشی را اجرا نکرده اند. آنها می‌گویند اظهارنظرهای توییتری لینه‌کر مستوجب تعلیق نیست، اما مدیران بی‌بی‌سی می‌گویند او با فعالیت مجازی خود پروتکل‌های بی‌بی‌سی را نقض کرده است.

همکاران لینه‌کر معتقدند نه تنها تیم دیوی که مدیریت کل مجموعه یعنی آقای ریچارد شاپ هم که به تازگی منصوب شده است، باید استعفا دهند. پای ریچارد شاپ به جز مورد لینه‌کر، در پرونده‌ای مرتبط با بوریس جانسون هم گیر است و از مدیران جنجالی بی‌بی‌سی به شمار می‌رود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها