|

هشدار وزیر خارجه چین درباره درگیری با آمریکا

بعد از ماجراهای شلیک به بالون سفید چینی و هشدارهای بایدن و بلینکن درباره دخالت چین در جنگ اوکراین، وزیر خارجه چین هم کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرده و واکنش نشان داده است.

هشدار وزیر خارجه چین درباره درگیری با آمریکا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

کنفرانس مطبوعاتی وزیر خارجه چین و خط و نشان کشیدن برای آمریکا نام این کشور را پس از ماجرای بالون سفید دوباره به صدر اخبار و صفحات اول سایت‌ها و رسانه‌ها آورده است. 

رسانه‌های اروپایی و آمریکایی علاوه بر این به موضوع اعتصابات سراسری در فرانسه و همچنین تعلل پلیس بریتانیا در کشف جسد سه نفر از کسانی که جان خود را در تصادفی مرگ‌بار در کاردیف از دست داده اند، پرداخته اند.

در صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای خبر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در هدف گرفتن مواضع القاعده در یمن، سرمایه‌گذاری‌ دولت سعودی در ترکیه، برنامه هسته‌ای ایران و عملیات تخریب خانه‌های فلسطینی در قدس شرقی بازتاب داشته است.

 

گاردین

هشدار وزیر خارجه چین درباره درگیری با آمریکا

بعد از ماجراهای شلیک به بالون سفید چینی و هشدارهای بایدن و بلینکن درباره دخالت چین در جنگ اوکراین، وزیر خارجه چین هم کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرده و واکنش نشان داده است. 

آقای کین گنگ درباره سیاست‌های ایالات متحده نسبت به تایوان و احتمال بروز درگیری در این تنگه هشدار داده است. او واشنگتن را بابت این سیاست‌ها و همچنین شلیک به بالون چینی سرزنش کرده و گفته اگر آمریکا تغییر رویه ندهد، احتمال درگیری وجود دارد. لحن آقای کین گنگ در این نشست بسیار خصمانه و عصبانی بوده است. 

وزیر خارجه چین از سوی دیگر در این کنفرانس مطبوعاتی از ارتقا روابط دولت چین با روسیه خبر داده است. این نخستین حضور مطبوعاتی وزیر خارجه چین پس از بروز مجموعه‌ای از تنش‌ها میان دولت متبوعش و ایالات متحده است. 

آقای کین گنگ در این نشست مسیر دیپلماسی و سیاست خارجی چین را برای سال آینده مشخص و همچنین ایالات متحده را منبع و منشا تنش و درگیری در جهان معرفی کرده است.

 

گلف نیوز

تاسیس شعبه بانک AIIB در امارات 

معاون رئیس امارات خبر می‌دهد در جلسه کابینه و با حضور شیخ محمد مصوب شده است شعبه‌ای از بانک توسعه زیر ساخت آسیا موسوم به AIIB در امارات تاسیس شود و آغاز به کار کند. 

شیخ محمد بن راشد حاکم دوبی و معاون رئیس امارات می‌‌گوید این بانک با سرمایه‌ای حدود ۱۰۰ میلیارد درهم فعالیت خود را در امارات آغاز خواهد کرد. AIIB دومین بانک چندوجهی جهان است و دفتر مرکزی آن در پکن چین قرار دارد.

بانک توسعه زیرساخت آسیا با هدف ارتقای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در آسیا بنیان‌ گذاشته شده است و در حال حاضر ۱۰۶ عضو دارد. این بانک با همکاری ۵۷ کشور فعالیت می‌کند. 

بانک توسعه زیرساخت آسیا در سال ۲۰۱۶ در چین تاسیس شده است و نکته جالب آن این است که اعضای موسس زبان انگلیسی را برای جلسات رسمی آن انتخاب کرده اند.

 

نیویورک تایمز

اعتصابات سراسری؛ تقابل اتحادیه‌ها و دولت فرانسه 

برای ششمین بار پیاپی امروز، سه‌شنبه فرانسوی‌ها در سراسر فرانسه دست به اعتصاب و اعتراض خواهند زد تا دولت ماکرون را وادار کنند از برنامه خود دست بکشد. آنها می‌خواهند دولت ماکرون را به بن‌‌بست و تسلیم بکشانند.

اتحادیه‌های کارگری می‌‌خواهند دست کم یک میلیون نفر را به خیابان‌ها بیاورند، مدارس را تعطیل کنند، قطارها را متوقف کنند، پروازها را لغو کنند، بندرها را ببندند و تعطیل کنند و … تا دولت ماکرون برنامه افزایش سن بازنشستگی را پس بگیرد. 

دولت ماکرون تصمیم گرفته برای کمک به اقتصاد خود سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۴ سال برساند. تا امروز هیچ‌کدام از طرفین این دعوا کوتاه نیامده اند. اگر خواسته ماکرون محقق نشود، رئیس‌جمهور فرانسه یکی از بزرگترین شکست‌های سال اول دوره دوم ریاست‌جمهوری خود را تجربه خواهد کرد. 

اتحادیه‌های کارگری یکی از قوی‌ترین تشکلات در فرانسه هستند که همواره مطالبات کارگری را سفت و سخت پیگیری می‌کند و تا آنجا که می‌تواند از مواضع خود عقب نمی‌نشیند. آنها یکی از بزرگترین رویدادهای اجتماعی سال‌های اخیر را علیه دولت ترتیب داده اند.

 

عرب نیوز

سرمایه‌گذاری عربستان در بانک مرکزی ترکیه

دولت سعودی با هدف کمک به اقتصاد آسیب دیده ترکیه ۵ میلیارد دلار به این کشور کمک خواهد کرد. عربستان این مبلغ را به صورت سپرده در بانک مرکزی آنکارا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 

اقتصاد ترکیه پس از زلزله سنگین و مرگ‌بار اخیر آسیب فراوان دیده و ضعیف شده است. افزایش تورم پس از این واقعه یکی از نشانه‌های اختلال در اقتصاد ترکیه است. این کشور همچنین برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان در تاریخ چهاردهم می امسال هم آماده می‌شود. 

صندوق توسعه عربستان می‌گوید این معامله نه تنها نشانه‌ای از همکاری‌ نزدیک و روابط تاریخی میان دو کشور است که بیانگر حمایت دولت سعودی از دولت ترکیه با هدف تقویت تلاش‌های اقتصادی آنهاست.

ترکیه همواره همکار اقتصادی و تجاری کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و به امنیت منطقه کمک کرده است. دولت ترکیه در واکنش به خبر سرمایه‌گذاری سعودی در بانک مرکزی آنکارا گفته امیدواریم این سرمایه‌گذاری کمک‌حال دولت برای گذر از خسارات زلزله باشد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها