|

سیاسی شدن تحقیقات درباره منشاء کووید ۱۹

هفته گذشته رئیس FBI ادعا کرد این آژانس به مدارک و اسنادی دسترسی دارد که نشان می‌دهد گسترش ویروس کرونا یک بروز آزمایشگاهی بالقوه در شهر ووهان بوده است.

سیاسی شدن تحقیقات درباره منشاء کووید ۱۹
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

دعواهای کووید هم مثل ماجرای جنگ اوکراین و حواشی آن همچنان در صفحه اول مطبوعات و رسانه‌های جهان مورد توجه است. هر چند که دیگر مثل سال اول همه‌گیری موضوع داغ و فراگیر نیست. مطبوعات بریتانیایی به جز کووید ۱۹ به طور مفصل درگیر پرونده رسوایی مهمانی بوریس جانسون در دوران قرنطینه کووید ۱۹ هستند. 

مطبوعات آمریکا از دیدار شولتس و بایدن در کاخ سفید نوشته اند و از نگرانی‌های ایالات متحده از دخالت چین در جنگ اوکراین. برای آنها بارش سنگین برف در جنوب کالیفرنیا هم موضوعی قابل تامل است. پرونده محکومیت وکیل مشهور و متنفذ آمریکایی همچنان در این رسانه‌ها بازتاب دارد.

برای خاورمیانه‌ای‌ها درگیری‌ها در کرانه باختری و تل‌آویو و همچنین برنامه هسته‌ای ایران و دو دهه فعالیت العربیه و البته حواشی سفر فضایی فضانورد اماراتی سوژه‌هایی مورد توجه در صفحه اول است.

 

گاردین

سیاسی شدن تحقیقات درباره منشاء کووید ۱۹

هفته گذشته رئیس FBI ادعا کرد این آژانس به مدارک و اسنادی دسترسی دارد که نشان می‌دهد گسترش ویروس کرونا یک بروز آزمایشگاهی بالقوه در شهر ووهان بوده است.

پیش از این آمریکا مدعی شده بود نشت آزمایشگاهی در چین باعث همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان شده است. ادعایی که همواره از سوی پکن تکذیب و رد شده است. 

اما این اظهارات باعث شده تا سازمان بهداشت جهانی بیانیه بدهد و از همه کشورهایی که تحقیقاتی درباره منشاء ویروس انجام داده اند، بخواهد تا اسناد و مدارک خود را تحویل بدهند و این اطلاعات را با سازمان بهداشت جهانی به اشتراک بگذارند. دکتر جبریسوس می‌گوید سیاسی شدن اظهارنظرها فعالیت علمی را سخت‌تر می‌کند و اجازه شکل‌ گرفتن بحث علمی را به کارشناسان نمی‌دهد. 

دکتر جبریسوس معتقد است آگاهی نسبت به منشا بروز ویروس به نحوه مبارزه و شناسایی این ویروس و کنترل همه‌گیری کمک می‌کند.

 

عرب نیوز

شبکه خبری العربیه ۲۰ ساله شد!

العربیه ۲۰ ساله شده است. این شبکه خبری سعودی در روز سوم ماه مارس سال ۲۰۰۳ فعالیت خود تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده است. ممدوح المحینی مدیر کل این شبکه خبری در سالگرد بیست سالگی العربیه به سوالات پاسخ داده است. 

 او گفته در طول این دو دهه ناملایمات بسیاری بر سر راه و فعالیت العربیه وجود داشته است، اما این شبکه همچنان بر عهد خود وفادار مانده و از گزارش حقیقت فروگذار نکرده است. این شبکه خبری در ۴۰ شهر در سراسر جهان دفتر دارد و به صورت رسمی فعالیت می‌کند. 

المحینی می‌گوید بارها خبرنگاران فعال در العربیه با آدم‌ربایی و قتل و هر عمل بازدارنده دیگر تهدید شده اند، اما بی‌اعتنا به این محدودیت‌ها کار خود را انجام داده اند. به طور مثال ۱۱ خبرنگار العربیه در عراق و تنش‌های این کشور جان باخته و یا زخمی شده اند. 

 

نیویورک تایمز

نگرانی‌های ایالات متحده از دخالت چین در اوکراین

هر چند بایدن در کنفرانس خبری با صدراعظم آلمان از پاسخ صریح به پرسش‌ها درباره چین و دخالت آنها در اوکراین خودداری کرده است، اما نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. آمریکایی‌ها انتظار دارند آلمان در این زمینه گام‌هایی بردارد.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان راهی واشنگتن شده است تا با رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره اتحاد ناتو، اوکراین و حمایت از این کشور در تقابل با روسیه و البته موضوعات مشترک دو کشور گفت و گو کند. 

یکی از موارد مهم احتمالی در گفت و گوی میان بایدن و شولتس چین است. کشوری که گرچه ادعا می‌کند در جنگ اوکراین بی‌طرف است، اما تردیدهایی درباره آنها در زمینه ارسال تجهیزات نظامی به روسیه و حمایت از مسکو وجود دارد. ناگفته نماند چین شریک تجاری آلمان است. 

بایدن در واکنش به این پرسش که آیا در گفت و گو با شولتس به موضوع چین اشاره خواهد کرد یا نه حرفی نزده است. اما پیش از این وزیر خارجه آمریکا هشدار داده است که چین نشانه‌هایی از آمادگی برای ارسال تجهیزات نظامی به روسیه را دارد. سخنگوی کاخ سفید به صراحت اعلام کرده است در صورت حمایت نظامی چین از روسیه، این کشور با تحریم‌های سنگین مواجه خواهد شد.

 

ایندیپندنت

حفره‌های بزرگ دفاعیه جانسون در رسوایی مهمانی

پرونده رسوایی نخست‌وزیر سابق در نقض قوانین قرنطینه کووید ۱۹ با برگزاری مهمانی در دفتر نخست‌وزیری همچنان باز است. آش چنان شور شده است که مشاور مطبوعاتی بوریس جانسون هم ادعاها و دفاعیه نخست‌وزیر سابق را غیر قابل قبول خوانده و گفته این اظهارات سوراخ‌ها و گاف‌های بزرگی دارد.

از سوی دیگر نمایندگان پارلمان بریتانیا هم گفته اند در این که نخست‌وزیر سابق نقض مقررات کرده شکی نیست. هر چند که جانسون معتقد است این اظهارات و اسناد ساخت و پرداخته سو گری رئیس‌ کمیته بررسی پرونده رسوایی مهمانی است.

بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار بریتانیا همچنان درگیر پرونده رسوایی مهمانی هستند. مهمانی که در دوران قرنطینه کووید ۱۹ و در ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن و با حضور بوریس جانسون،‌ نخست‌وزیر وقت برگزار شد و در نهایت منجر به اظهارات دروغ، سپس عذرخواهی و در نهایت کناره‌گیری او از نخست‌وزیری شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها