|

دیوان عالی مانع رفراندوم استقلال اسکاتلند شد

عالی‌ترین نهاد قضایی در بریتانیا اعلام کرد برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال اسکاتلند مجاز نیست.

دیوان عالی مانع رفراندوم استقلال اسکاتلند شد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

حکم دیوان عالی بریتانیا درباره همه‌پرسی استقلال اسکاتلند و باخت تیم ملی فوتبال آلمان در نخستین بازی جام جهانی سوژه روزنامه‌های اروپایی خاصه انگلیس است. 

 روزنامه‌های آمریکایی همچنان درگیر تیراندازی در فروشگاه والمارت ویرجینیا و کلورادو و البته تلاش نهاد قضایی برای بازجویی از مایک پنس معاون اول سابق هستند. 

خاورمیانه‌ای‌ها از باخت آلمان مقابل یک تیم آسیایی پس از شکست آرژانتین به همین شکل به وجد آمده اند. از این گذشته انفجار دو بمب در قدس و کشته و زخمی شدن چند شهروند اسرائیلی و همچنین ورشکستگی بانک‌های لبنان و چالش‌های آنها موضوعات مورد توجه آنها در صفحه اول روزنامه‌‌هایشان است. 

 

گاردین

سود مخفی نماینده مجلس اعیان از معامله گان و شیلد

اسنادی به دست روزنامه گاردین رسیده است که نشان می‌دهد نام یکی از نمایندگان مجلس اعیان ( لردها ) بریتانیا در سود قرارداد دولت در زمینه لوازم محافظ پزشکی پررنگ است. 

مدارک می‌گویند لیدی میشله مون از نمایندگان محافطه‌کار مجلس اعیان و همسرش با لابی‌های فراوان سعی کرده اند تا نام شرکتی خاص را به عنوان طرف قرارداد دولت برای تهیه لوازم محافظ پزشکی مطرح کنند.

 شرکت « مدپرو » کمپانی مورد نظر لیدی مون و همسرش در دوران پاندمی کرونا قراردادی ۲۰۰ میلیون پوندی برای تولید ماسک، گان و شیلد با دولت منعقد کرد.

جوش خوردن این معامله ۲۹ میلیون پوند به جیب خانواده لیدی مون واریز کرده است. این سود به صورت مخفی و جداگانه از طریق یک تراست مالی دیگر برای خانواده لیدی مون لحاظ شده است.

 

نشنال

دیوان عالی مانع رفراندوم استقلال اسکاتلند شد

عالی‌ترین نهاد قضایی در بریتانیا اعلام کرد برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال اسکاتلند مجاز نیست.

خانم نیکولا استورجن امیدوار بود بتواند بدون هماهنگی با پارلمان بریتانیا، ‌همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس را در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ برگزار و به وعده‌ انتخاباتی حزبش عمل کند. 

وزیر اول اسکاتلند از حکم دیوان عالی ناراضی است و در توییتی نوشته « ما اجازه نداریم آینده‌مان را انتخاب کنیم». 

دیوان عالی بریتانیا در حکم خود تاکید کرده است که برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند بدون رضایت پارلمان بریتانیا ( وست مینستر ) برگزار نخواهد شد. 

اسکاتلند یک بار در سال ۲۰۱۴ و با مجوز وست‌ مینستر رفراندوم جدایی برگزار کرد که بیش از ۵۰درصد به آن رای مخالف دادند. از سال ۱۷۰۷ تا امروز اسکاتلند متحد انگلستان است.

 

    نیویورک تایمز

    نهاد قضایی در پی بازجویی از مایک پنس

    دادگستری ایالات متحده در تلاش است تا سوالاتی را از مایک پنس، معاول اول سابق ترامپ درباره وقایع روز ششم ژانویه و حمله به کنگره بپرسد.

    دادستان‌ها می‌‌خواهند بدانند رئیس‌جمهور سابق برای ماندن در مقام خود چه اقداماتی را انجام داده است. 

    پرونده حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره پس از از دست رفتن انتخابات ۲۰۲۰ همچنان باز است. نهاد قضایی می‌خواهد به طور دقیق بداند ترامپ چه کرده و چه گفته که باعث تحریک هوادارانش و حرکت انها به سمت کنگره شده است. 

    نهاد قضایی می‌گوید مایک پنس یکی از مطلع‌ترین افراد در این زمینه است. باید دید معاون اول سابق در مقام پاسخ‌گویی برمی‌آید و یا راهی برای فرار از این موقعیت پیدا می‌کند. 

 

    عرب نیوز

    تیم ملی آلمان حرفی برای گفتن نداشت!

آلمانی‌ها که بازی را با سکوت معنادار خود و برای اعتراض به فیفا آغاز کرده بودند، در پایان بازی هم مجبور به سکوت شدند.  آلمانی‌ها در طول بازی غافلگیر شدند و در نخستین مسابقه خود در جام جهانی دو بر یک به ژاپن باختند. آلمانی‌ها در پایان بازی هم به واقع سکوت کردند. آنها به معنای واقعی حرفی برای گفتن نداشتند و نتوانستند از پس سامورایی‌ها بربیایند؛ یک لال واقعی. پس از شکست آرژانتین مقابل عربستان، دومین شگفتی جام جهانی قطر با شکست آلمان مقابل ژاپن رقم خورد؛ با همان نتیجه به همان شکل.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها