|

اقتصاد یا دموکراسی؟ آمریکایی‌ها انتخاب می‌کنند!

نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه روز گذشته از آخرین فرصت تبلیغاتی خود استفاده و سعی کرده اند شهروندان را با خود همراه کنند. سقط جنین، ترمیم اقتصاد و دموکراسی محور وعده‌های انتخاباتی این نامزدها هستند.

اقتصاد یا دموکراسی؟ آمریکایی‌ها انتخاب می‌کنند!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی دربست در خدمت برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای است. آنها امروز تکلیف وفاداری خود را به دموکراسی و یا موضوعاتی مثل اقتصاد روشن می‌کنند. 

علاوه بر این موضوعات نشست COP27 در شرم الشیخ مهمترین موضوع روزنامه‌ها در سراسر جهان است. انتقاد به کشورهای ثروتمند که نقش عمده‌ای در تخریب محیط زیست داشته اند و هزینه آن را نه تنها نپرداخته اند که غرامت مضاعفی به کشورهای فقیر تحمیل کرده اند، مهمترین محور این نشست بوده است. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم با توجه به این نشست COP27 در شرم الشیخ مصر برگزار می‌شود، بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به آن اختصاص داده اند.

 

نیویورک تایمز

اقتصاد یا دموکراسی؟ آمریکایی‌ها انتخاب می‌کنند!

نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه روز گذشته از آخرین فرصت تبلیغاتی خود استفاده و سعی کرده اند شهروندان را با خود همراه کنند. سقط جنین، ترمیم اقتصاد و دموکراسی محور وعده‌های انتخاباتی این نامزدها هستند. 

جمهوریخواهان روی موضوع اقتصاد و چالش‌های مالی امروز جامعه آمریکایی متمرکز شده اند. آنها وعده می‌دهند چنانچه پیروز انتخابات باشند مشکلات اقتصادی ایالات متحده را برطرف می‌کنند. 

از سوی دیگر دموکرات‌ها به ارزش‌هایی مثل حق سقط جنین و دموکراسی اشاره می‌کنند که با حضور جمهوریخواهان از دست رفته و آنها قصد احیای آن را دارند. 

واقعیت این است که جامعه امروز آمریکا هم دچار مشکلات اقتصادی است و هم ارزش‌های خود مثل دموکراسی را در جایگاه تضعیف‌شده‌ای می‌بیند. امروز مشخص می‌شود کدام موضوع برای آمریکایی‌ها مهمتر است. 

 

گاردین

غرامت مضاعف کشورهای فقیر در تغییرات آب و هوایی

 نشست COP27 به محفلی برای اعتراض شدید روسای کشورهای فقیر به کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند تبدیل شده است. آنها می‌گویند کشورهای فقیر نه تنها با منابع طبیعی خود هزینه توسعه‌یافتگی کشورهای پیشرفته را داده اند که در مقیاسی بزرگ‌تر، محیط زیست خود را هم از دست داده اند. 

از جمله روسای کشورهای فقیر معترض در نشست COP27 خانم میا ماتلی، نخست‌وزیر باربادوس است که با سخنانی آتشین، به روسای کشورهای ثروتمند انتقاد کرده است. او گفته کشورهای صنعتی با تولید گازهای گلخانه‌ای بی‌رویه رونق گرفته اند، آنها این هزینه را از جیب کشورهای فقیرتر پرداخته اند، اما هزینه‌ مضاعفی مثل تغییرات آب و هوایی را هم تحمیل کرده اند؛ هم به خودشان و هم کشورهای فقیر.

خانم ماتلی همچنین هشدار داده است اگر سران کشورها چاره‌ای برای تغییرات آب و هوایی نیاندیشند تا اواسط قرن اخیر یک میلیارد آواره ایجاد خواهد شد.

 

عرب نیوز

سرمایه‌گذاری عربستان برای خاورمیانه سبز

عربستان به اتکای برنامه توسعه بدون نفت ۲۰۳۰ حالا از طرح سبز خود برای خاورمیانه حرف می‌زند. دولت سعودی در نشست COP27 از سرمایه‌گذاری کلان خود برای حفظ محیط زیست خاورمیانه خبر داده است. 

ولیعهد سعودی در این نشست گفته کشورش دو و نیم میلیارد دلار برای خاورمیانه سبز سرمایه‌گذاری خواهد کرد. خاورمیانه سبز طرحی ۱۰ ساله است و بخش بزرگی از آن متکی به برنامه توسعه بدون نفت عربستان است. در چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان، این کشور وابستگی اقتصاد خود را به نفت قطع می‌کند و به سمت انرژی‌های پاک می‌رود. 

نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی COP27 در شرم الشیخ مصر و با حضور سران کشورهای جهان برگزار می‌شود. دولت سعودی در این نشست از برنامه کربن صفر خود تا سال ۲۰۵۰ رونمایی کرده است. 

 

 نشنال

برای نجات زمین کنار هم بایستیم

  رئیس امارات متحده عربی هم در نشست COP27 که در شرم الشیخ مصر برگزار شده رهبران جهان را به اتحاد و انسجام برای نجات کره زمین دعوت کرد.

 شیخ محمد در سخنرانی خود در این نشست هشدار داد تغییرات آب و هوایی ثبات و امنیت جهان را به خطر انداخته است. او تاکید کرد مواجهه با این بحران نیازمند کنار هم ایستاد رهبران کشورهای جهان است. 

او یک بار دیگر به یاد شرکت‌کنندگان در این نشست آورد که ما تنها یک سیاره زمین داریم و باید برای نجات آن دست به‌کار شویم. نماینده امارات در شرم الشیخ همچنین ادعا کرد کشورش کمترین میزان گازهای گلخانه‌ای را در میان کشورهای جهان تولید می‌کند. 

شیخ محمد همچنین گفت امارات مطابق نیاز جهان در تولید نفت و گاز تلاش خواهد کرد. این در حالی است که سوخت‌های فسیلی نظیر نفت و گاز مهمترین دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی و در نهایت گرم شدن زمین هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها