|

فرار روس‌ها به گرجستان و استقبال سرد گرجی‌ها

آنها که این روزها در خیابانهای تفلیس پایتخت گرجستان رفت و آمد می‌کنند دیوارنوشته‌هایی را می‌بینند که علیه شهروندان روس و دولت پوتین در روسیه است.

فرار روس‌ها به گرجستان و استقبال سرد گرجی‌ها
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

روزنامه‌های آمریکایی نمی‌دانند به پیش‌درآمد انتخابات میان‌دوره‌ای بپردازند یا حواشی حضور ماسک در توییتر و یا وقایع جنگ اوکراین. به هر حال این موضوعات در صفحه اول این روزنامه‌ها همچنان داغ است. 

روزنامه‌‌های انگلیسی در کنار نشست COP27 در قاهره، به برگزاری تجمعات اعتراضی لندنی‌‌ها علیه سیاست‌های انقباضی دولت سرگرم شده اند. 

نشست COP27 در قاهره بیش از هر جای دیگر در صفحه اول روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای بازتاب دارد. از آن گذشته موضوع ایران و لبنان هم در این روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

 

گاردین

خود ماسک هم نمی‌داند دارد چه کار می‌کند!

یکی از مدیران اجرایی سابق توییتر در واکنش به اقدامات اخیر ایلان ماسک می‌گوید او خودش هم نمی‌داند دارد در این پلتفرم چه می‌کند!

معاون سابق رئیس بخش اروپا، آفریقا و خاورمیانه توییتر معتقد است ایلان ماسک صاحب جدید توییتر اسیر پیچیدگی‌های برنامه‌های بازسازی خود برای این شبکه اجتماعی شده است. 

تعدیل نزدیک به ۵۰درصد نیروی کار توییتر و خداحافظی تعدادی از شرکت‌های تبلیغاتی و عدم ممانعت از انتشار محتواهای نژادپرستانه و غیراخلاقی موضوعاتی هستند که باعث می‌شود بروس دیزلی ادعا کند توییتر در مسیری غیردموکراتیک پیش می‌رود.

بروس دیزلی معتقد است ماسک با انگیزه تغییر و تحول وارد توییتر شد، اما نمی‌دانست موضوع چقدر پیچیده و مهم است. او پیش‌بینی می‌کند با آغاز مسابقات جام جهانی محتواهایی که از توییتر منتشر می‌شود، همه را شوکه کند؛ چون خود ماسک اینطور خواسته است! اشاره بروس دیزلی به محتواهای نژادپرستانه علیه بازیکنان سیاه‌پوست است.

 

عرب نیوز

کربن صفر؛ وعده کشورهای عربی در نشست COP27

نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در قاهره مصر آغاز شده است. مصر به عنوان میزبان نشست این دوره، سعی کرده تبلیغ طیف وسیعی از پروژه‌های سبز را در دستور کار خود قرار دهد.

عربستان هم که پیش از این اعلام کرده بود علاوه بر حضور پررنگ در COP27، نشست‌‌های حاشیه‌ای به منظور حرکت به سمت انرژی‌های سبز برگزار خواهد کرد، تضمین داده دولت سعودی بیش از پیش در جلوگیری از تولید و انتشار گازهای گلخانه‌‌ای اقدام کند.

ارائه طرح‌های کشاورزی بدون نیاز به خاک و استفاده از مواد بازیافتی و زباله‌ها، آبیاری مدرن، گسترش انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر و پنل‌های خورشیدی و دوری از سوخت‌های فسیلی از جمله برنامه های کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس در نشست قاهره است. 

آنها تضمین داده اند تا سال ۲۰۵۰ تولید گازهای کربنی از جمله دی‌اکسید کربن را به صفر برسانند. این تضمین وعده سنگینی است که نیازمند قطع وابستگی به نفت است.

 

واشنگتن پست

فرار روس‌ها به گرجستان و استقبال سرد گرجی‌ها

آنها که این روزها در خیابانهای تفلیس پایتخت گرجستان رفت و آمد می‌کنند دیوارنوشته‌هایی را می‌بینند که علیه شهروندان روس و دولت پوتین در روسیه است. همچنین کافه‌ها بنرهایی به در و دیوار آویزان کرده اند که معنایش معذوریت از پذیرفتن اتباع روسِ « شستشوی مغزی‌شده و هوادار پوتین» است! 

پس از فراخوان پوتین برای جذب نیروهای غیرنظامی برای ارتش این کشور و شرکت در جنگ اوکراین، بسیاری از شهروندان روس تصمیم گرفته اند به کشورهای همسایه مثل ازبکستان، گرجستان و … فرار کنند. اما کار به این راحتی‌ها نیست. 

گرجستانی‌‌ها بابت جنگ سال ۲۰۰۸ و حمله روسیه به این کشور دل خوشی از آنها ندارند. به همین دلیل هم معتقدند شهروندان روسی برای حضور در گرجستان اول باید آن جنگ و همچنین حمله به اوکراین را محکوم کنند، سپس راهی تفلیس و شهرهای دیگر گرجستان شوند. 

البته روسها بدون ویزا وارد گرجستان می‌شوند، اما کافه‌ها و هتل‌ها استقبال سردی از آنها می‌کنند. شهروندان گرجی نمی‌پذیرند کسانی که سالها قبل به آنها حمله کرده اند، وارد کشورشان شوند و به آن پناه بیاورند!

 

ایندیپندنت

معترضان لندنی انتخابات سراسری فوری می‌خواهند

سیاست‌‌های انقباضی ریشی سوناک مزید بر علت شده تا شهروندان لندنی به خیابان بیایند و خواستار برگزاری انتخابات فوری سراسری شوند. 

آنها منتظر بودند دولت ریشی سوناک و یا پیش از او لیز تراس برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌های زندگی و رفع بحران رفاه ارائه دهند، اما دولت سوناک تصمیم گرفته با کاهش بودجه عمومی و سیاست‌های انقباضی این بحران را رفع کند. این یعنی افزایش فشار بر عموم مردم. 

شهروندان لندنی برای اعتراض به این وضعیت از امبانکمنت تا میدان ترافالگار لندن راهپیمایی کرده اند و خواستار برگزاری انتخابات فوری و سراسری شده اند. آنها امیدی به دولت سوناک و محافظه‌کاران و دست راستی‌ها ندارند. 

اغلب معترضان از طبقه فرودست و جامعه کارگران راه‌آهن، دریانوردی و اتحادیه حمل و نقل بوده اند. سیاست‌های انقباضی دولت بیش از هر طبقه‌ای آنها را متاثر می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها