|

مواجهه بایدن با جامعه دوقطبی در انتخابات پیش رو

رسانه‌های آمریکایی و حتی اروپایی تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های خود را درباره این اتفاق مهم که شاید سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده را هم روشن کند، آغاز کرده اند.

مواجهه بایدن با جامعه دوقطبی در انتخابات پیش رو
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

چند روز دیگر تا برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا باقی مانده است، اما رسانه‌های آمریکایی و حتی اروپایی تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های خود را درباره این اتفاق مهم که شاید سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده را هم روشن کند، آغاز کرده اند. 

روزنامه‌های انگلیس بیشتر از هر موضوعی درگیر حضور سوناک در نشست COP27 هستند. نخست‌وزیر بالاخره پذیرفت در این نشست شرکت کند. از آن گذشته موضوع نویسنده مصری ـ انگلیسی و وعده سوناک برای گفت و گو درباره او موردی است که روزنامه‌‌ها به آن پرداخته اند.

خاورمیانه‌ای‌از پایان سفر پاپ به بحرین و لغو قوانین کووید ۱۹ در امارات خبر داده اند و البته بیشتر از رسانه‌های غربی به نشست COP27در شرم‌ الشیخ توجه کرده اند.

 

گاردین

سوناک در شرم‌الشیخ از نویسندهمحبوس مصری می‌گوید

پیش از آن که هواپیمای ریشی سوناک از لندن به سمت مصر و شرم‌الشیخ حرکت کند، خواهر علا عبدالفتاح، نویسنده مصری مقابل دفتر نخست‌وزیری ایستاد و عکس‌های او را بلند کرد. 

او از سوناک نخست‌وزیر بریتانیا می‌خواهد برای برادرش که از سال ۲۰۱۱ تا کنون در زندان مصر به سر می‌برد و مدتی است اعتصاب غذا و آب را شروع کرده، کاری بکند. علا، شهروندی دو تابعیتی است؛ مصری و انگلیسی. او در صفحه اجتماعی‌اش از شکنجه زندانیان در زندان‌های مصر نوشته بود.

نگرانی خواهر علا این است که تا پایان نشست COP27 و گفت و گویسوناک و سیسی جان برادرش به خطر بیفتد و از دست برود. او از سوناکخواسته قبل از پایان این نشست با دولت مصر برای آزادی این نویسنده مذاکره کند. ریشی سوناک برای حضور در نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی راهی شر‌م‌الشیخ شده است. 

 

نشنال

لغو قوانین دوران پاندمی کووید ۱۹ در امارات 

از ساعت شش امروز صبح در سراسر امارات عمده قوانین مربوط به دوران پاندکی کووید ۱۹ لغو می‌شود. وضعیت سفید در امارات مدتها پایدار بوده است. 

مقامات بهداشتی امارات به طور خاص قانون رعایت ماسک در فضاهای سربسته و سرباز از جمله بازار و مسجد و دیگر مکان‌های عمومی را لغو می‌کنند. 

در دستور العمل جدید رعایت قوانین دوره کووید ۱۹ در مراکز بهداشتی مثل بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ضروریاست. مراجعه‌کنندگان و کادر درمان در این مکان‌ها حتما باید از ماسک استفاده کنند. ورزشکاران برای ورود به ورزشگاه‌ها نیازمند ارائه نتیجه آزمایش منفی هستند.

گواهی واکسیناسیون کووید ۱۹ روی گوشی افراد رصد می‌شود. اما برای ورود به مکان‌های عمومی نیازی به ارائه مدرک نیست. اما اگر کسی آزمایش کووید ۱۹ بدهد و جوابش مثبت باشد، باید ۵ روز قرنطینه را پشت سر بگذارد و اجازه ندارد از قرنطینه خارج شود. 

 

نیویورک تایمز

مواجهه بایدن با جامعه دوقطبی در انتخابات پیش رو 

بایدن امیدوار بود پس از دوران ترامپ و با تکیه بر ارزش‌های دموکراسی با جامعه‌ای آرام مواجه باشد و با صلح انتخابات میان‌دوره‌ای را رهبری کند، اما آشفتگی‌ها و دوقطبی‌ها عمیق‌تر از این حرفهاست. 

تحلیلگران و کارشناسان می‌گویند شکافی که پیش روی بایدن قرار دارد، جدی است؛ دموکرات‌ها به انتخابات پیش رو به مثابه همه‌پرسی و رای به دموکراسی در ایالات متحده می‌نگرند، اما جمهوریخواهان می‌گویند پیروزی در این رقابت یعنی آنها برای مشکلات اقتصادی راه حل بهتری دارند. 

کارشناسان به یک موضوع دیگر هم اشاره می‌کنند؛ براساس اسناد تاریخی، برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای به ندرت به نفع رئیس‌جمهور وقت به پایان رسیده است. بایدن بیش از پیش تلاش می‌کند نگاه جامعه آمریکایی را به سمت ارزش‌های دموکراسی جلب کند، اما او راه سختی در پیش دارد. 

بایدن به زعم خودش با طیفی از جمهوریخواهان طرف است که معتقدند در هر انتخاباتی یا برنده می‌شوند و یا در آن رقابت تقلب شده است!

 

عرب نیوز

نخستین روز نشست COP27؛ بدترین‌ها در راه است!

نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین با شدیدترین هشدارها در شرم ‌الشیخ مصر آغاز شد. همچنین رئیس قبلی نشست در گلاسگو ریاست جلسه را به رئیس جدید تحویل داد.

نمایندگان بیش از صد کشور جهان به شرم الشیخ آمده اند تا بگویند بدترین وضعیت آب و هوایی در پیش است. آنها در نخستین روز نشست توافق کردند کشورهای ثروتمندتر باید غرامت ضرری که به کشورهای فقیرتر زده اند، بپردازند.

تلاش برای مجاب کردن کشورها در زمینه رو آوردن به انرژی پاک و دوری از سوخت‌های فسیلی هدفی است کهاز سوی نماینده سازمان ملل در این نشست دنبال می‌شود. تاکید بر گرم شدن کره زمین موضوع دیگری است که در اظهارات نماینده سازمان ملل مورد توجه قرار گرفته است. 

نشست COP27 تا روز هجدهم نوامبر ادامه دارد و کشورهای شرکت‌کننده از دستاوردها و چالش‌ها خود در حفظ محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی می‌گویند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها