|

برزیلی‌ها راست‌ افراطی را جواب کردند

دور دوم رقابت میان لولا داسیلوا و ژار بولسونارو برای ریاست جمهوری برزیل، به نفع داسیلوای چپ‌گرا تمام شد با بهتر بگوییم برزیلی‌‌ها افراطی‌های راست‌گرا را جواب کردند آن هم پس از یک دوره ریاست‌جمهوری.

برزیلی‌ها راست‌ افراطی را جواب کردند

صفحه اول رسانه‌‌ها و روزنامه‌‌ها در سراسر جهان پر از خبر و گزارش است؛ از یک سو واقعه تلخ و دردناک فروریختن پل در ایالت گجرات هند در کنار مراسم سوگواری در کره جنوبی پس از جشن هالووین مرگ‌بار سئول این صفحات را به خود مشغول کرده و از سوی دیگر شکست راست افراطی و بولسونارو در برزیل و بازگشت لولا داسیلوای چپ‌گرا به قدرت. 

از این ها گذشته ماجراهای ایلان ماسک و توییتر و حمله با چکش به همسر خانم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم ادامه دارد. در کنار همه این سوژه‌ها لبنان و خلاء قدرت هم که جای خود را در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای دارد.

 

نیویورک تایمز

برزیلی‌ها راست‌ افراطی را جواب کردند

دور دوم رقابت میان لولا داسیلوا و ژار بولسونارو برای ریاست جمهوری برزیل، به نفع داسیلوای چپ‌گرا تمام شد با بهتر بگوییم برزیلی‌‌ها افراطی‌های راست‌گرا را جواب کردند آن هم پس از یک دوره ریاست‌جمهوری.

واقعیت این است که برزیل در دوران ریاست‌جمهوری بولسونارو به روند تخریب جنگل‌های آمازونی تسریع بخشید. همچنین این سیاستمدار در دوران پاندمی و با تاکید بر عدم نیاز به ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، رد پای پررنگی در آمار هولناک ۷۰۰هزار قربانی کرونا در برزیل به جا گذاشت. 

با همه این حرف‌ها اما بولسونارو رقابت ریاست‌جمهوری را با نتیجه‌ای بسیار نزدیک به رقیب چپ‌گرای خود وارگذار کرد. رقیبی که البته حرفهای همیشگی همه سیاستمداران پیروز در انتخابات را به وقت پیروزی تکرار کرد: من رئیس‌جمهور همه برزیلی‌ها هستم، ما دو برزیل نداریم. 

 

گاردین

حاشیه‌سازی ماسک با ماجرای حمله به پلوسی

پای ایلان ماسک هم با توییتی که نوشت و سپس حذف کرد به ماجرای حمله به خانه پلوسی‌ها در سانفرانسیسکو باز شد. او اظهارات هیلاری کلینتون را خطاب قرار داد و به نوعی آن را بی‌اهمیت دانست. هیلاری در توییتی به گزارش لس‌آنجلس تایمز درباره تمایلات افراطی ضارب پلوسی اشاره کرده بود.

هیلاری نوشته بود این نوع نگاه و البته خشونت جاری نتیجه رفتارهای حزب جمهوریخواه است؛ رفتارهایی که آدم را شوکه می‌کند، اما غافلگیر نه! ماسک توییتی معترضه بر این واکنش نوشت و آن را بی‌اهمیت دانست و گفت بزرگنمایی شده و اتفاق خاصی هم نیفتاده است و به نوعی با ادعای نشریه سانتا مونیکا آبزرور درباره حمله به پل پلوسی همراهی کرد.

با توجه به این که سانتا مونیکا آبزرور به زعم رسانه مطرحی مثل تایمز بدنام است و سابقه‌ای طولانی در انتشار گزارش‌های بی‌اساس دارد، ماسک مجبور شد توییتش را پس بگیرد و آن را حذف کند. گرچه که در مدت انتشار ۲۴هزار بار به اشتراک گذاشته و ۸۶هزار بار پسندیده شده بود. 

 

عرب نیوز

خلاء قدرت در لبنان؛ وداع میشل عون و استعفای دولت 

امروز میشل عون کاخ بعبدای بیروت را ترک می‌کند و به خانه‌اش می‌رود تا پایان دوران ریاست‌جمهوری خود را اعلام کند. اما او در آخرین روز حضور در بعبدا پای ورقه استعفای دولت را هم امضا کرد تا خلاء قدرت در لبنان بیش از پیش به چشم بیاید.  

همه فکر می‌کردند پس از امضای توافق با اسرائیل، لبنان به سمت رفع مشکلات اقتصادی پیش برود، اما حالا باید با خلاء قدرت دست و پنجه نرم کند. واقعیت این است که احزاب و نمایندگان پارلمان لبنان بارها با رفتارها و اقدامات خود مانع انتخاب رئیس‌جمهور شده اند. 

این نمایندگان بارها برگه سفید دورن صندوق رای انداخته اند. آنها از انتخابات پارلمانی ماه می تا کنون نه موفق شده اند رئیس‌جمهور جدید انتخاب کنند و نه با دولت‌های کوتاه‌مدت شکل گرفته همکاری کرده اند.

خلاصه این که لبنان دوباره دچار هرج و مرج سیاسی شده است و معلوم نیست رو به کدام سو دارد. مگر دولت موقت لبنان بتواند این وضعیت را سامان دهد و با به عهده گرفتن وظایف ریاست‌جمهوری اقدامی انجام دهد. 

 

 نشنال

عملیات نجات بازماندگان حادثه پل در هند آغاز شد

نیروهای امداد هند برای کمک به بازماندگان حادثه فروریختن پل عملیات خود را آغاز کرده اند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد برخی از شهروندان خودشان را به زحمت به بقایای پل آویزان کرده اند تا شاید زنده بمانند. نیروهای امداد موفق شده اند تعدادی را نجات دهند.

روز گذشته زمانی که جهان درگیر حادثه خفگی و زیر دست و پا ماندن شهروندان کره‌ای در جشن هالووین بود، پلی در غرب هند و در ایالت گجرات فرو ریخت و جان بسیاری را گرفت. 

در گزارش‌های این حادثه آمده هنگام آوار شدن پل، حدود ۴۰۰ نفر روی آن حضور داشته اند. منابع خبری شمار قربانیان فروریختن پل را در حال حاضر ۱۳۰ نفر اعلام کرده اند. 

پل ۲۳۰ متری ایالت گجرات، در قرن نوزدهم و زمان حکومت انگلیسی‌ها در هند ساخته شده است. این پل به منظور تعمیر و بازسازی ۶ ماه تعطیل بود و هفته گذشته بازگشایی شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها