|

بازگشت جانسون یعنی مرگ حزب محافظه‌کار

محافظه‌کاران انگلیس به تکاپو افتاده اند تا چند روز دیگر رهبر حزب را انتخاب کنند و به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا راهی ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت کنند. این میان بوریس جانسون هم اعلام آمادگی کرده است.

بازگشت جانسون یعنی مرگ حزب محافظه‌کار
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تعیین سرنوشت سیاسی انگلیس و انتخاب نخست‌وزیر برای این کشور و البته انتخاب شی جینپینگ برای سومین بار به عنوان رهبر حزب کمونیست چین مهمترین سوژه‌هایی هستند که این روزها رسانه‌های جهان اعمم از اروپایی و آمریکایی و خاورمیانه‌ای به آن می‌پردازند. 

از اینها گذشته ادامه اعتراضات در ایران و حملات پهپادی به بندرهای نفتی یمن هم موضوعاتی هستند که مورد توجه روزنامه‌های خاورمیانه‌ای قرار گرفته اند. 

 

گاردین

بازگشت جانسون یعنی مرگ حزب محافظه‌کار

محافظه‌کاران انگلیس به تکاپو افتاده اند تا چند روز دیگر رهبر حزب را انتخاب کنند و به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا راهی ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت کنند. این میان بوریس جانسون هم اعلام آمادگی کرده است. 

نه تنها احزاب مخالف مثل لیبرال دموکرات و کارگر که برخی اعضای ارشد حزب محافظه‌کار هم با این بازگشت موافق نیستند. آنها معتقدند بازگشت جانسون یعنی مرگ و نابودی حزب محافظه‌کار انگلیس.

 جانسون با رسوایی و دروغ‌گویی و قانون‌شکنی جایگاه نخست‌وزیری خود را از دست داد. بازگشت او بی‌اعتنایی به ارزش‌های اخلاقی است. 

جانسون، سوناک و موردانت برای جانشینی لیز تراس در حزب و نخست‌وزیری رقابت می‌کنند. 

 

عرب نیوز

محکومیت حمله پهپادی به بندر نفتی یمن

عربستان و آمریکا حمله پهپادی حوثی‌ها به بندر نفتی الظبه را محکوم کرده اند. دولت یمن هم در واکنشی به این حملات، آن را اقدامی تروریستی توصیف کرده و گفته همه گزینه‌ها برای برخورد با این حملات روی میز است. 

روز گذشته حوثی‌ها در بندر الظبه یمن، نفت‌کشی با پرچم جزایر مارشال را هدف گرفتند. شرکت یونانی مالک این کشتی تایید کرده است که نفت‌کش آسیب ندیده است. 

اما پس از این اتفاقات وزارت خارجه عربستان و سفیر ایالات متحده در یمن واکنش نشان دادند و این اقدام را حمله به حق کشتیرانی و آزادی تجارت بین‌الملل توصیف کردند و به حوثی‌ها یادآوری کردند که جهان ناظر اعمال آنهاست.

 

نیویورک تایمز

شی برای سومین بار رئیس حزب کمونیست چین شد

شی جینپینگ موفق شد برای سومین دوره پنج ساله ریاست حزب کمونیست چین را به‌دست بیاورد؛ موفقیتی بی‌تردید و تشریفاتی. او نخبگان سیاسی چین را در پکن و در کنگره حزب دور هم جمع کرد و رای مثبت آنها را گرفت و تمام.

شی در کمیته دائمی حزب، افرادی را منصوب کرده است که روابط دیرینه‌ای با او دارند، گاه از سال‌ها قبل با او همکاری می‌‌کنند و به ایدئولوژی او وفادار هستند.

در واقع رئیس‌جمهور چین جمعی از نزدیک‌ترین افرادش را دور خود جمع کرده است تا بتواند سیاست‌های داخلی و خارجی مورد نظرش را در چین اجرا کند. ارتقاء دستگاه امنیت ملی و افزایش قدرت نظامی و پیشرفت فناوری از جمله اهداف آقای شی است.

 

 ایندیپندنت

کارزار انتخابات زودهنگام ۳۵۰هزارتایی شد

پس از استعفای خانم لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا و تلاش محافظه‌کاران برای تعیین جانشین او، احزاب مخالف مثل لیبرال دموکرات و کارگر هم دست به کار شده اند تا به شکلی دیگر نقش خود را در تعیین تکلیف آینده سیاسی انگلیس بازی کنند؛ برگزاری انتخابات زودهنگام. 

آنها کارزار برگزاری انتخابات زودهنگام را کلید زده اند و تا اینجای کار موفق شده اند ۳۵۰هزار امضا برای ارائه آن به پارلمان جمع کنند. البته این تعداد کافی نیست. 

  این احزاب و البته بخشی از شهروندان انگلیسی نمی‌خواهند اسیر اکثریت محافظه‌کاران در پارلمان باشند. انتخابات عمومی زودهنگام به آنها این فرصت را می‌دهد تا نمایندگان و در نهایت شاید حزب حاکم را تغییر دهند و از این بلاتکیفی و بی‌ثباتی سیاستمداران محافظه‌کار خلاص شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها