|

ردپای فناوری آمریکایی در پیشرفت‌های موشکی چین

تحقیقات انجام شده اخیر در برنامه‌‌های نظامی چین نشان می‌دهد آنها برای ارتقاء سیستم موشکی خود از تکنولوژی آمریکایی بهره برده اند.

ردپای فناوری آمریکایی در پیشرفت‌های موشکی چین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تحلیل آنتونی بلینکن از تلاش چین برای الحاق تایوان باعث شده تا نام این کشور هم در کنار موضوعاتی مثل جنگ اوکراین و روسیه به صفحه اول روزنامه‌‌های آمریکا برسد.

روزنامه‌های انگلیسی سراسر درگیر وضعیت نابه‌سامان دولت تراس هستند. برخی از تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری خبر می‌دهند و برخی دیگر از عملیات محافظه‌کارها برای برکناری تراس. 

در صفحه اول روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای اوکراین همچنان موضوع داغی است. چالش دیپلماتیک پیش آمده میان ایران و این کشور و همچنین اقدام جدید استرالیا برای به رسمیت نشناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و البته موضوع عراق از دیگر سوژه‌های مورد توجه این روزنامه‌هاست. 

 

 ایندیپندنت

حالا وقت برگزاری انتخابات سراسری است!

اوضاع و احوال اقتصادی در انگلیس باعث شده تا احزاب مخالف دست به کار شوند و برای خروج از وضعیت موجود مطالباتشان را مطرح کنند. از جمله حزب لیبرال انگلیس که بدش نمی‌آید انتخاباتی زودهنگام برگزار شود، شاید کار به کل از دست محافظه‌کاران خارج شود و سرنوشتی دیگر برای این کشور رقم بخورد. 

واقعیت این است که تورم اخیر در انگلیس عدد ۱۰درصد را هم رد کرده است؛ سطح رفاه اجتماعی بحرانی شده و زمستان و افزایش هزینه‌های انرژی در راه است و بدتر از همه این که حزب حاکم چنددسته شده و دولت از کارآمدی ساقط.

حزب محافظه‌کار تلاش می‌کند لیز تراس را از کار برکنار کند تا چهارمین نخست‌وزیر را طی سه سال اخیر برای ساختمان شماره ۱۰ برگزیند، اما به نظر می‌رسد دیگر احزاب انگلیس مثل لیبرال و کارگر کارزاری دیگر را شروع کرده اند. 

 

نشنال

آغاز بازجویی از مقامات عراقی در پرونده اختلاس 

همان‌طور که نخست‌وزیر السودانی وعده داده بود ماجرای اختلاس دو و نیم میلیارد دلاری در عراق پیگیری و با متخلفان برخورد می‌شود. این مبلغ از حساب مالیاتی وزارت دارایی عراق یازده ماه خارج و به حساب برخی شرکت‌ها واریز شده است.

در گام نخست حکم بازداشت برخی مقامات عراقی صادر شده و همچنین پای پنج مدیر ارشد مالیاتی به دادگاه باز شده است. آنها بازجویی شده اند تا روشن شود این پول‌ها سر از کجاها در آورده اند. نام بانک رافدین بغداد هم در این پرونده ثبت شده است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق نیز به خبر اختلاس دو و نیم میلیارد دلاری واکنش نشان داده و از مقامات رسمی این کشور خواسته پول عراقی‌ها را از اختلاس‌کنندگان پس بگیرند. 

 

عرب نیوز

 دوربرگردان استرالیایی‌ها از اورشلیم

وزیر خارجه استرالیا تصمیم دولت قبلی را برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل لغو کرد. پنی وانگ معتقد است همه چیز به نتیجه پروژه صلح خاورمیانه بستگی دارد. انتقال پایتخت اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم ( قدس ) در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا و با حمایت او انجام گرفت.

 دولت جدید استرالیا اعلام کرده است که این کشور به راه حل تشکیل دو کشور مستقل پایبند است و به همزیستی مسالمت‌آمیز شهروندان این منطقه اعتقاد دارد. این تصمیم استرالیایی‌ها مورد استقبال فلسطینی‌ها واقع شده است. 

محمد شتیه نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین در واکنش به این اقدام گفته: استرالیایی‌‌ها مطابق قوانین بین‌المللی عمل کرده اند. آنها با این کار نشان داده اند که فلسطین سرزمینی الحاقی به اسرائیل نیست. 

 

واشنگتن پست

ردپای فناوری آمریکایی در پیشرفت‌های موشکی چین

تحقیقات انجام شده اخیر در برنامه‌‌های نظامی چین نشان می‌دهد آنها برای ارتقاء سیستم موشکی خود از تکنولوژی آمریکایی بهره برده اند. 

در این تحقیقات به نام شرکت‌هایی که محور اصلی طراحی و ساخت موشک‌های فراصوت چینی هستند، اشاره شده است. نام آنها در لیست سیاه تحریم‌های صادراتی آمریکا قرار دارد، اما با این همه از فناوری و دانش‌ نظامی آمریکا برای ارتقاء محصولات خود سود برده اند. 

روزنامه واشنگتن پست این تحقیقات را انجام داده و رد پای پنجاه شرکت آمریکایی را در این همکاری رصد کرده است. این شرکت‌ها محصولات نرم‌افزاری خود را با وجود بگیر و ببندها و انواع سخت‌گیری‌ها به شرکت‌‌های خصوصی چینی فروخته اند و این شرکت‌ها هم در نهایت محصول را به دست نهادهای نظامی این کشور رسانده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها