|

الحاق تایوان به چین در دوره شی سریع‌تر پیش می‌رود

وزیر خارجه آمریکا معتقد است چین رویکرد خود را نسبت به تایوان تغییر داده است و دیگر به حفظ و ثبات صلح پایبند نیست.

الحاق تایوان به چین در دوره شی سریع‌تر پیش می‌رود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

برگزاری جلسه حزب کمونیست و کنگره خلق چین و سخنرانی شی جینپینگ باعث تحلیل‌ها و تفسیرهای سیاستمداران شده است. این تفاسیر در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی بازتاب دارد. تحلیلگران به این نتیجه رسیده اند چین سریعتر از هر زمان دیگر در پی الحاق تایوان است. روزنامه‌های چاپ انگلیس تقابل وزیر خزانه‌داری و نخست‌وزیر را هم پیگیری می‌کنند.

از سوی دیگر اوکراین بیش از پیش در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است، عربستان و امارات مشغول ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور هستند و از سوی دیگر سعی می‌کنند با روش‌های دیپلماتیک از تنش روسیه و اوکراین بکاهند. 

 

 گاردین

الحاق تایوان به چین در دوره شی سریع‌تر پیش می‌رود

 آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا معتقد است چین رویکرد خود را نسبت به تایوان تغییر داده است و دیگر به حفظ و ثبات صلح پایبند نیست. 

 این ادعا پس از آن مطرح شد که شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین به تازگی در سخنرانی کنگره حزب کمونیست مسائلی را درباره تایوان به زبان آورده است. او گفته تایوان نقش هسته اصلی را برای جوان‌سازی چین بازی می‌‌کند.

بلینکن پس از شنیدن این اظهارات، با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سال‌های نچندان دور ایالات متحده در دانشگاه استنفورد دیدار کرده و از تغییر نگاه شی در زمینه صلح با تایوان گفته است. 

آمریکا معتقد است چین جدی‌تر از هر زمانی در اندیشه ضمیمه کردن تایوان است و این طرح را به سرعت پیش‌ می‌برد. مقامات تایوان چندی پیش در دیدار با نانسی پلوسی از حفظ استقلال این منطقه گفته بودند. به نظر می‌رسد تنش چین و تایوان پررنگ‌تر شود. 

 

نشنال

تلاش امارات برای کاهش تنش میان روسیه و اوکراین

شیخ محمد رئیس امارات پس از دیدار با پوتین، تماسی هم با زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برقرار کرده است. او در این گفت و گو به طرف اوکراینی ضمانت داده کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی امارات به دست شهروندان این کشور خواهد رسید. 

شیخ محمد در تماس تلفنی خود با زلنسکی تاکید کرده برای حل مناقشه میان اوکراین و روسیه از میانجیگری پاپس نخواهد کشید. او از زلنسکی خواسته به جای ادامه درگیری‌های نظامی، به میز مذاکرات بازگردد و با روسیه گفت و گو کند. رئیس امارات همچنین اعلام کرده است که کشورش از اوکراین حمایت خواهد کرد. 

 امارات در طول جنگ ۸ ماهه اوکراین و روسیه همواره بر روابط گرم و مستحکم خود با هر دو کشور تاکید و سعی کرده نقش میانجی را بازی کند. 

 

ایندیپندنت

خطر طرح هانت برای مستمری‌بگیران

جرمی هانت وزیر خزانه‌داری جدید انگلیس از موسسات خیریه هشدار گرفته که برنامه‌اش باعث لطمه به مستمری‌بگیران و بازنشسته‌ها خواهد شد. این انجمن‌ها همچنین مدعی شده اند کاهش هزینه‌های دولت، فشار بیشتری به خانواده‌های فرودست می‌آورد و آنها را در زمستان پیش رو بیش از پیش به دردسر خواهد انداخت.

وزیر خزانه‌داری جدید انگلیس به دنبال افزایش مالیات و کاهش هزینه‌های دولت است. او می‌خواهد از این طریق پول بیشتری ذخیره کند. سنتی که از سوی حزب مورد موافقت قرار گرفته و البته در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، در تقابل با اندیشه‌های لیز تراس ارزیابی شده است. جرمی هانت معتقد است برنامه‌اش دردناک، اما اجتناب‌ناپذیر است.  

دولت لیز تراس از هر طرف که حرکت می‌کند، هشدار می‌گیرد؛ یک روز برنامه خودش زیر سوال و فشار هم‌حزبی‌ها قرار می‌گیرد و یک روز هم طرح وزیر خزانه‌داری جدیدش که می‌خواهد به سنت افزایش مالیات بازگردد و از هزینه‌ها بکاهد. 

 

 واشنگتن پست

جکسون با پرسش‌ و تسلط آغاز کرد

 نخستین روز فعالیت رسمی خانم کتانجی براون جکسون در دیوان عالی آمریکا بالاخره شروع شد. او نخستین زن سیاه‌پوست آمریکایی است که به این جایگاه دست یافته است. 

در گزارش‌ها آمده حضور خانم جکسون در قامت قاضی و در دیوان عالی پررنگ و ملموس بوده است. او درباره هر موضوعی که مطرح شده پرسش کرده، خواستار توضیح درباره جزییات شده و در نهایت تسلط و دانش خود را درباره مسائل به رخ کشیده است. 

او در نخستین جلسه بسیاری از تفسیرهای یک‌جانبه را به چالش کشیده و موفق شده است جایگاه خود را در سمت قاضی دیوان عالی تثبیت کند. 

گرچه تعداد قاضی‌های منصوب جمهوریخواهان در دیوان عالی بر قضات دیگر برتری دارد و دست بالا در تصویب و یا لغو قوانین با آنها است، اما پرسش‌های چالش‌برانگیز طرف مقابل در رای نهایی بی‌تاثیر نخواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها