|

قطع خدمات اینترنتی ایلان ماسک در اوکراین؟

انگیسی‌ها بیش از هر موضوعی آشفتگی کابینه و احتمال برکناری لیز تراس از سمت نخست‌وزیری را پیگیری می‌کنند.

قطع خدمات اینترنتی ایلان ماسک در اوکراین؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

دعوای ایلان ماسک و اوکراین و احتمال قطع شدن اینترنت ماهواره‌ای استار لینک یکی از مهمترین موضوعاتی است که در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است. 

از آن گذشته تلاش روسیه برای محکم کردن جای پای خود در اوکراین و در مناطق الحاقی جدید هم سوژه دیگری در صفحه اول این روزنامه‌هاست. 

انگیسی‌ها بیش از هر موضوعی آشفتگی کابینه و احتمال برکناری لیز تراس از سمت نخست‌وزیری را پیگیری می‌کنند. 

در صفحه اول روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای اعتراضات جدید علیه ریاست‌جمهوری در تونس و همچنین چالش حوثی‌ها در یمن و تلاش عربستان برای دلجویی از اوکراینی‌ها بازتاب داشته است.

 

نیویورک تایمز

گام دوم روسیه برای تثبیت الحاق!

 با وجود این که روسیه در تامین امنیت مناطق الحاقی جدید دچار ضعف شده است، اما تلاش می‌کند تا جای پای خود را در این مناطق محکم کند.

یکی از راه‌های تثبیت الحاق روسیه در اوکراین این است که مانع خروج اهالی خرسون بشود. اهالی این منطقه تنها به یک شرط اجازه دارند خرسون را ترک کنند؛ سفر به روسیه. خرسون در جنوب اوکراین قرار دارد و چندی پیش همراه با سه منطقه دیگر در این کشور به خاک روسیه الحاق شد. 

راه دیگری که کرملین در مناطق الحاقی برای تثبیت در پیش گرفته، بستن قراردادهای اجباری با کارمندان اوکراینی است. از جمله این قراردادها در پایگاه هسته‌ای زاپریژیا منعقد می‌شود. روس‌ها مصرانه تلاش می‌کنند کارمندان این پایگاه را وادار کنند با آژانسی روسی وارد رابطه شوند و با قوانین و اصول آنها فعالیت کنند. 

 

عرب نیوز

کمک‌ ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان برای اوکراین

پس از این که تصمیم اخیر اوپک پلاس این تصور را به وجود آورد که عربستان گوش به فرمان روسیه و قصدش ضربه زدن به اوکراین است، دولت سعودی بسته‌های کمکی‌اش را راهی این کشور کرد. 

این بسته‌ها به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار شامل هرگونه کمک بشردوستانه دولت سعودی به اوکراین خواهد بود. در تماسی تلفنی میان رئیس‌جمهور اوکراین و ولیعهد عربستان، زلنسکی از این اقدام تشکر کرده است. 

پیش از این نیز عربستان در نقش میانجی میان روسیه و اوکراین، تعدادی از اسرای جنگی هر دو کشور را مبادله کرد و آنها را به خانه‌‌هایشان فرستاد. 

عربستان همچنین در واکنش به پروژه ضمیمه کردن مناطق شرقی و جنوبی اوکراین به روسیه، به قطع‌نامه سازمان ملل علیه این کشور رای مثبت داد و مخالفت خود را با پروژه کرملین اعلام کرد. 

 

واشنگتن پست

قطع خدمات اینترنتی ایلان ماسک در اوکراین

بگو مگوی توییتری میان سفیر اوکراین در آلمان و ایلان ماسک باعث تردیدهایی درباره ادامه فعالیت استارلینک در اوکراین شده است. اگر این پروژه متنفی شود، نه تنها اطلاع‌رسانی در اوکراین که ارتباط ارتش این کشور به خطر خواهد افتاد.

در واقع ایلان ماسک صاحب پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک گفته هزینه‌های مالی این پروژه رایگان را در اوکراین تامین نخواهد کرد. این پروژه هزینه‌بر است و ماسک نمی‌تواند بدون دریافت پول این کار را انجام دهد.

 

چالش کلامی میان ماسک و آندری ملینک زمانی رخ داد که ثروتمندترین مرد جهان در توییتی که بوی حمایت از روسیه از آن بلند می‌شد، نوشت کاش جنگ اوکراین تمام شود. سفیر اوکراین در آلمان هم در جوابش از فحش‌های F دار استفاده کرد و ادامه داد این دیپلماتیک‌ترین جوابی است که می‌شود برایت به کار برد. 

 

گاردین

‌عملیات نجات و تلاش برای برکناری تراس!

ممکن است لیز تراس و کابینه‌اش خیلی زودتر از آن که تصور می‌شد، ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن را ترک کنند. تکلیف این موضوع در جلسه محافظه‌کاران ارشد برای عملیات نجات روشن می‌شود. 

تراس و وزیر خزانه‌داری منتخبش نتوانستند برنامه مورد نظر خود را اجرا کنند که این اتفاق باعث اخراج کواسی کوارتنگ شد. حالا جرمی هانت جایگزین او در کابینه خانم تراس شده است. 

به نظر می‌رسد میان تراس و وزیر خزانه‌‌داری‌اش چندان اتفاق نظر وجود ندارد. همین موضوع باعث می‌شود محافظه‌‌کاران ارشد که به جرمی هانت نزدیک‌تر هستند، جای پای نخست‌وزیر تراس را سست‌تر کنند و او را زودتر از آن که فکر می‌شد، به خانه بفرستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها