|

ناتوانی روسیه در تامین امنیت مناطق الحاقی

نظامیان روسیه از اهالی خرسون خواسته اند برای حفظ امنیت خود شهر را تخلیه کنند و به روسیه بروند! خرسون در جنوب اوکراین یکی ازمناطقی است که روسیه به تازگی با رفراندومی نمایشی آن را به خاک خود ضمیمه کرده است.

ناتوانی روسیه در تامین امنیت مناطق الحاقی

تخلیه خرسون و خروج غیرنظامیان از این شهر جنوبی اوکراین و پرونده باز حمله حامیان ترامپ به کنگره مهمترین موضوعات روزنامه‌هایآمریکایی است. در روزنامه‌های چاپ انگلیس، چالش‌های اقتصادی نخست‌وزیر و وزیر خزانه‌داری به موضوعات قبلی اضافه می‌شود و در صفحهاول انعکاس پیدا می‌کند. 

 

برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای چالش عربستان و آمریکا بر سر کاهش تولید نفت روزانه و تصمیم اخیر اوپک پلاس مهم است و سر و سامانگرفتن عراق پس از یک سال بن‌بست سیاسی در این کشور.

 

گاردین

ناتوانی روسیه در تامین امنیت مناطق الحاقی

نظامیان روسیه از اهالی خرسون خواسته اند برای حفظ امنیت خود شهر را تخلیه کنند و به روسیه بروند! خرسون در جنوب اوکراین یکی ازمناطقی است که روسیه به تازگی با رفراندومی نمایشی آن را به خاک خود ضمیمه کرده است. 

نکته شایسته توجه این که وقتی روسیه توان تامین امنیت مناطق الحاقی جدید را ندارد و مجبور به تخلیه غیرنظامیان می‌شود، چگونه مدعی تسلطبر این مناطق است؟ 

به نظر می‌رسد کرملین تنها برای مرهم‌گذاشتن بر زخم شکست‌های اخیر ارتش روسیه در اوکراین، رفراندومی نمایشی برگزار کرده است. روسیهپس از این ماجرا، پل کریمه را از دست داد و همچنین از چند شهر و روستا در منطقه دونتسک عقب‌نشینی کرد. 

 

نیویورک تایمز

پرونده حمله به کنگره؛ تلاش پلوسی برای حفظ دموکراسی

پرونده حمله حامیان و هواداران ترامپ در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ همچنان باز است و از هر بار بررسی آن جزییات جدیدی به دست می‌آید؛ ازجمله انتشار فایلی تصویری از پلوسی و دیگر رهبران که سعی می‌کنند وسط شلوغی راهی برای حفظ امنیت ارز‌ش‌های دموکراسی و انتخاباتآمریکا پیدا کنند!

این فیلم که تا به حال منتشر نشده بود، به تازگی در پرونده حمله به کنگره مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد خانم پلوسی در مقام سخنگویخانه نمایندگان و چاک شومر و … که در فورت مک‌‌نر پناه گرفته اند، با آرامش و تعقل دنبال راهی هستند تا به ساختمان کنگره بازگردند وهمچنان موضوع شمارش آراء را در دستور کار قرار دهند تا به دموکراسی و انتخابات احترام بگذارند. 

اما کسی از راه می‌رسد و می‌گوید حاضران در محوطه کنگره ماسک ضد گاز زده اند و اوضاع هولناک‌تر از آن است که فکرش را بکنند. پلوسیدر واکنش به این حرف زمزمه می‌کند: « باورت می‌شود؟»؛ او تازه از بزرگی حمله به کنگره خبردار می‌شود. 

 

عرب نیوز

عربستان: تصمیم اوپک پلاس خطای اقتصادی نیست

وزارت خارجه عربستان بالاخره مجبور شد زیر بار فشار دموکرات‌‌های آمریکا و البته آژانس بین‌المللی انرژی بیانیه‌ای صادر و از برنامه اوپکپلاس برای کاهش تولید نفت دفاع کند. 

در بیانیه دولت سعودی آمده: انتقادات مطرح شده از سوی آمریکا بر اساس واقعیات نیست. تصمیم اوپک پلاس هم خطای اقتصادی به شمارنمی‌آید و عربستان هم در پی تقویت روسیه در جبهه اوکراین نخواهد بود. اقدام به کاهش یک تصمیم جمعی است.

دموکرات‌های آمریکا و دولت بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای به ضعف دیپلماسی و عدم نفوذ بر عربستان متهم شدند. آنها در چند روزگذشته تنبیه ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان را هم در دستور کار قرار دادند. گرچه هنوز تصمیمی برای اجرای آن نگرفته اند.

نه تنها آمریکا که آژانس بین‌المللی انرژی هم معتقد است کاهش تولید نفت روزانه باعث رکود اقتصاد جهانی خواهد شد. 

 

نشنال

عراق سر و سامان می‌گیرد؟

 

بالاخره یک سال بن‌بست سیاسی در عراق به پایان رسید و با رای پارلمان آقای عبدالطیف رشید به سمت ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب شد. او در نخستین گام از سیاستمداران با سابقه عراقی درخواست کرد تلاش کنند عرصه سیاست را پویا نگه دارند و اجازه رکود و بن‌بست ندهند. 

رئیس‌جمهور عراق در گام دوم مسئولیت تشکیل دولت را به آقای محمد شیعه السودانی سپرد و به او ۳۰ روز مهلت داد تا کابینه‌اش را تشکیل دهد. برخی منابع خبری نوشته اند سودانی به گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نزدیک است. 

سودانی فعالیت سیاسی خود را با عضویت در حزب الدعوه آغاز کرده و سه دوره در پارلمان عراق نماینده بوده است. او سابقه وزارت کار و حقوقبشر را در کارنامه‌اش دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها