|

توافق‌ لبنان و اسرائیل؛ توتال فرانسه دست به‌کار می‌شود

شرکت گازی معتبر و مشهور فرانسوی: توتال هم به خواست لبنانی عملیات حفاری گاز را در این مناطق آغاز خواهد کرد تا مشکلات لبنان در این زمینه حل شود.

توافق‌ لبنان و اسرائیل؛ توتال فرانسه دست به‌کار می‌شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در هیاهوی جنگ اوکراین و بالا گرفتن تنش میان پوتین و زلنسکی، آمریکا موفق شد توافق‌نامه‌ای تاریخی میان دو دولت اسرائیل و لبنان برای حل اختلافات مرزهای آبی مشترک برقرار و راه‌حلی برای رفع بحران انرژی لبنان پیدا کند. روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای در صفحه اول به آن پرداخته اند.

در ادامه این اتفاق شرکت گازی معتبر و مشهور فرانسوی: توتال هم به خواست لبنانی عملیات حفاری گاز را در این مناطق آغاز خواهد کرد تا مشکلات لبنان در این زمینه حل شود. 

از این گذشته جنگ اوکراین و انفجار پل کریمه و واکنش‌های نظامی و غیرنظامی روسیه به آن سوژه مهم دیگری است که در صفحه اول روزنامه‌ها به آن اشاره شده است. تنش چنان بالا گرفته که رئیس امارات هم از روسیه خواسته به میز گفت و گو با اوکراین بازگردد و دیپلماسی را جایگزین جنگ کند.

 

گاردین

 برای عوارض پایدار کووید ۱۹ چاره کنید!

همچنان ۱۰‌ها میلیون نفر در سراسر جهان از عوارض پایدار کووید ۱۹ رنج می‌برند. این افراد نه تنها دچار آسیب‌های جسمانی شده اند که اوضاع معیشت و روزمره آنها هم به خطر افتاده است. 

این هشداری است که رئیس سازمان بهداشت جهانی، دکتر تدروس آدهانوم‌ گبرسوس به کارشناسان و متخصصان ویروس و بهداشت می‌دهد. او خواستار اقدام فوری برای حل بحران کووید پایدار شده است. 

ادامه اختلال در عملکرد بویایی، خستگی و بی‌حالی و تنگی نفس‌های پایدار از جمله مشکلات و عوارض این افراد است. آنها مدت‌ها پیش به کووید ۱۹ مبتلا شده اند، اما از عوارضش خلاص نشده اند. 

طی سه سال اخیر ویروس کرونا بیش از ۶۰۰ میلیون نفر را مبتلا کرد و بیش از ۶ میلیون و پانصد هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشاند. حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد نجات‌یافتگان این ویروس از عوارض میان‌مدت و طولانی‌مدت کرونا رنج می‌برند.

 

نیویورک تایمز

انفجار پل کریمه؛ روسیه ۸ نفر را دستگیر کرد

سرویس اطلاعات امنیت داخلی روسیه ادعا می‌‌کند سازمان جاسوسی اوکراین مسئول انفجار پل شبه جزیره کریمه است. آنها هشت نفر را در ارتباط با این موضوع دستگیر کرده اند. پنج نفر از دستگیر شدگان روسی هستند!

این پل که کریمه را در جنوب اوکراین به روسیه وصل می‌کرد و در سال ۲۰۱۸ افتتاح شده بود، روز شنبه منفجر شد. 

دولت اوکراین هرگز به صورت رسمی و علنی نپذیرفت که در بمب‌گذاری پل دست داشته است. با عبور یک دستگاه کامیون بمب‌گذاری شده،‌ بخش‌هایی از این پل استراتژیک آسیب دید و فروریخت. 

روسیه علاوه بر دستگیری مظنونان، چندین حمله سنگین موشکی و پهپادی را هم در سراسر اوکراین طراحی و اجرا کرد و جان بیش از ۱۰ غیرنظامی اوکراینی را گرفت. 

 

نشنال

درخواست شیخ محمد از روسیه و اوکراین برای گفت و گو

شیخ محمد، رئیس امارات راهی روسیه شده است تا اهداف دیپلماتیک کشورش را محقق کند. او در حومه سن‌پترزبورگ، استرلنا و در کاخ کنستانتین با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده است. 

رئیس امارات در این دیدار به بحران اوکراین اشاره و تاکید کرده این مشکل از طریق گفت و گو و مذاکره و دیپلماسی حل شود. 

او از پوتین و زلنسکی درخواست کرده بنشینند پای میز مذاکره و مشکلشان را حل کنند. گفت و گو درباره ابعاد مختلف روابط میان روسیه و امارات از دیگر محورهای این دیدار بوده است. 

آخرین دیدار رسمی پوتین و شیخ محمد بن زاید در سال ۲۰۱۹ و در سفر رئیس‌جمهور روسیه به ابوظبی اتفاق افتاده بود.

امارات در موضوع جنگ اوکراین همواره سعی کرده به گونه‌ای رفتار کند و موضع بگیرد که روسیه نرنجد.  

 

عرب نیوز

توافق‌ لبنان و اسرائیل؛ توتال فرانسه دست به‌کار می‌شود 

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان لبنان و اسرائیل موفق شدند توافق‌نامه‌ تعیین مرز آبی را به سرانجام برسانند. این اتفاق با میانجی‌گری طولای‌مدت آمریکا رخ داده است.  

این توافق‌نامه تاریخی باعث می‌شود لبنان بتواند از ثروت گازی موجود در آب‌های مرزی خود سود ببرد و بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کند. آمریکا به لبنان تضمین داده در کنار این کشور خواهد بود و به ترمیم اقتصاد فروپاشیده آنها کمک می‌کند.

توتال فرانسه که از غول‌های بخش انرژی به حساب می‌آید با درخواست لبنان به زودی فعالیت حفاری را در آبهای مرزی این کشور آغاز خواهد کرد. 

کمبود انرژی یکی از مهمترین مشکلات لبنان طی سال‌های اخیر بوده است. خاموشی‌های متعدد در کنار بحران مالی و اقتصادی همواره باعث شکل‌گیری اعتراضات گسترده در این کشور بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها