|

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با لاوروف در خصوص بحران اوکراین

وزیر امور خارجه کشور گفت: درباره بحران اوکراین ایده‌هایی از سوی برخی مقامات اروپایی مطرح شده که در این مورد نیز گفت‌وگو خواهیم کرد.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با لاوروف در خصوص بحران اوکراین

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته (سه‌شنبه) هشتم شهریور ماه به منظور دیدار و گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه فدراسیون روسیه راهی مسکو شد، ظهر امروز (چهارشنبه) با حضور در محل وزارت امور خارجه روسیه با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاوروف در این دیدار گفت: ما امروز موضوعاتی چون احیای بی قید و شرط برجام را بررسی و درباره وضعیت بحرانی در منطقه و هماهنگی‌ها در چارچوب سازمان ملل گفت‌وگو خواهیم کرد. کار زیاد داریم و امیدوارم به صورت دوستانه و ثمربخش با هم کار کنیم.

امیرعبداللهیان هم در این دیدار ضمن تشکر از حسن استقبال و مهمان نوازی وی و همکارانش در مسکو گفت: خرسندم روابط دو کشور در مسیر درست خودش قرار دارد. ما بر آنچه که بر منافع دو ملت و دو کشور تأکید و تمرکز دارد، تمرکز داریم.

وی افزود: در جریان سفر اخیر آقای پوتین به تهران گفت‌وگوهای مهم و سطح بالایی انجام شد. امروز فرصت داریم در خصوص پیگیری اجرایی شدن توافقات روسای دو کشور با هم گفت‌وگو کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: البته در خصوص بحران اوکراین هم ایده‌هایی از سوی برخی مقامات اروپایی مطرح شده که در این مورد نیز با هم گفت‌وگو خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در عین حال فرصت داریم در خصوص برخی مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دیدگاه‌های همدیگر را از نزدیک بشنویم و بر همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی ادامه می‌دهیم.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی نیز امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفت: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی از طرف‌های اروپایی از جمهوری اسلامی ایران درخواست دارند که در بحران اوکراین وارد شود و به کاهش درگیری‌ها، بازگشت شرایط در میز مذاکره و توقف جنگ کمک کند. لذا یکی از اهداف اصلی سفر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان این وضعیت در اوکراین است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همچنین در خصوص تحولات افغانستان نیز با آقای لاوروف رایزنی خواهیم داشت. در خصوص برخی از موضوعات دوجانبه که در دستورکار ما نیز هست با همتای روس خودم گفت‌وگو خواهم داشت.

هفته پیش لاوروف از دیدارش با امیرعبداللهیان خبر داده بود.

این سومین سفر امیرعبداللهیان به مسکو پس از تصدی این سمت است. وزیر امور خارجه مهر ماه و اسفند ماه سال گذشته به روسیه سفر کرد و لاوروف هم اوایل تیرماه سفری دو روزه به تهران داشت و ضمن دیدار با امیرعبداللهیان با سید ابراهیم رئیسی هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها