|

امیرعبداللهیان: در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومندتر هستیم

وزیر خارجه کشور گفت: در خصوص لغو تحریم‌ها ما آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من در حال بررسی آن هستند. ما در مورد تضمین نیازمند متنی قوی‌تر هستیم و باید ضمانت‌های قوی‌تر در این موضوع داشته باشیم.

امیرعبداللهیان: در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومندتر هستیم

ظهر امروز چهارشنبه نشست خبری حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ساختمان وزارت خانه روسیه برگزار شد.

سرگئی لاوروف در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به نشست با همتای ایرانی خود گفت: در حال کار بر روی سند همکاری بلندمدت با ایران در زمینه اقتصادی هستیم. روابط ما با ایران به سطح راهبردی حرکت می‌کند و امکان دارد نقشه راه اقتصادی ترسیم کنیم. هم اکنون کار بر روی توافقنامه‌ای به منظور ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام می‌شود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها میان ایران و 1+4 افزود: ما از احیای توافق هسته‌ای ایران و لغو همه تحریم‌های تحمیل شده علیه تهران حمایت می‌کنیم. مواضع ما در ارتباط با بسیاری از مسائل با ایران منطبق است.

 

حامل پیام یکی از رهبران اروپایی در موضوع اوکراین هستم

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم در نشست خبری مشترک با همتای روس خود گفت: تشکر می‌کنم از حسن استقبال وزیر خارجه روسیه. ما در جریان گفتگوها قبل از هر چیز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی در موضوع اوکراین بودم و ایده‌هایی برای پایان جنگ اوکراین مطرح است. ما در مسئله اوکراین در خصوص مسائل انسانی هم صحبت کردیم.

وزیر خارجه کشورمان افزود: ما در مناسبات دو جانبه درباره مباحث مهمی از جمله، مباحث تجاری، اقتصادی، ترانزیت، شیلات، مسائل دفاعی و امنیتی گفتگو کردیم. خرسندیم که روابط دو کشور در جهت درست خودش قرار دارد و ما به توسعه همکاری اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های موجود مصمم هستیم. ما معتقد هستیم که دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش مناسبات برخوردار هستند و در آینده نزدیک سند همکاری دو کشور پس از بررسی در مجالس، اجرا خواهد شد.

وی در خصوص مسائل منطقه از جمله بحث افغانستان گفت: در خصوص افغانستان ما بر تشکیل دولت فراگیر برگرفته از همه گروه‌های این کشور تاکید داریم.

امیرعبداللهیان درباره سوریه هم گفت: در مسئله سوریه گفتگوی مبسوطی را داشتیم. ما در فرمت آستانه در کمک به برون رفت سوریه از وضعیت کنونی مصمم هستیم.

وزیر خارجه ایران درباره مسئله یمن گفت: در مسئله یمن تاکید ما بر پایدار ماندن آتش بس و بازگشت صلح و ثبات به این کشور و رفع کامل محاصره این کشور است و گفتگوها درباره این کشور هم باید بر مبنای یمنی - یمنی برگزار شود.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: ما در خصوص تداوم حمایت از عراق و کمک به تقویت ثبات این کشور اتفاق نظر داریم. ما از بازگشت ثبات و امنیت به این کشور بسیار خوشحال هستیم و نفش رهبران و مراجع در صلح و ثبات مهم بوده است.

 

امیرعبداللهیان: در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومند‌تر هستیم

وی همچنین گفت: در خصوص لغو تحریم‌ها ما آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من در حال بررسی آن هستند. ما در مورد تضمین نیازمند متنی قوی‌تر هستیم و باید ضمانت‌های قوی‌تر در این موضوع داشته باشیم. ما بر رسیدن به توافق پایدار جدی هستیم، البته یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفته و در متن هم نیرومندسازی باید شود، اولا آژانس از رفتار سیاسی خود فاصله گرفته و ثانیا برای ایران قابل قبول نیست بعد از بازگشت همه طرف‌ها ما شاهد اتهام زنی آژانس باشیم. مسائل پادمانی آژانس هم مورد توجه ما است. اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و متن موجود را نیرومندسازی کنیم، رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها