|

زلنسکی: روسیه تنها دو گزینه تسلیم یا فرار پیش رو دارند

رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور اراضی «اشغال شده» را از نظامیان روسیه پس خواهند گرفت.

زلنسکی: روسیه تنها دو گزینه تسلیم یا فرار پیش رو دارند

رئیس‌جمهور اوکراین در یک اظهارنظر درباره شدت گرفتن درگیری‌ها در مناطق جنوبی این کشور خطاب به نیروهای روسیه گفت که آنها تنها دو گزینه تسلیم یا فرار پیش رو دارند.

 
با شدت گرفتن درگیری‌ها بین نیروهای نظامی اوکراین و روسیه در مناطق جنوبی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی که در صفحه تلگرام منتشر کرد، برای نظامیان روسی خط و نشان کشید.
 
به گزارش خبرگزاری آناتولی، ولودیمیر زلنسکی از نظامیان روسیه خواسته است که به خاطر حفظ جان خودشان از اوکراین فرار کنند.
 
رئیس‌جمهور اوکراین در این مطلب تاکید کرد که نیروهای نظامی این کشور هر کاری که از دستشان بر بیاید دارند می‌کنند که نظامیان روسیه «پاسخ اوکراین را با ترسی وحشتناک احساس کنند».
 
وی در ادامه مناطقی که کنترل آن در دست روسیه قرار دارد را «اراضی به طور موقت اشغال شده»، توصیف کرد.
 
ولودیمیر زلنسکی نوشت: «ارتش روسیه در سرتاسر سرزمین موقتا اشغال شده اوکراین، از کریمه تا منطقه خارکیف، یک پایگاه امن و مکان آرام واحد ندارد و نخواهد داشت».
 
رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داد: «مدافعان ما (نیروهای نظامی اوکراین) همه انبارها، مقرهای اشغالگران، تجهیزاتشان را هر جایی که باشد نابود خواهند کرد...اینجا سرزمین اوکراین است و اشغالگران فقط دو کار می‌توانند بکنند: فرار یا تسلیم شدن. ما برای آنها گزینه‌های دیگری باقی نخواهیم گذاشت».
 
وی در ادامه باز هم وعده بازگرداندن شبه جزیره کریمه به اوکراین را تکرار کرد. کریمه در سال ۲۰۱۴ بعد از یک همه پرسی، از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شد اما مقامات اوکراینی این همه پرسی را رد کرده و الحاق آن به روسیه را «اشغالگری» خوانده‌اند.
 
ولودیمیر زلنسکی خطاب به ساکنان کریمه گفت که «از تاسیسات نظامی روسیه فاصله بگیرید، در نزدیکی پایگاه‌های و فرودگاه‌های نظامی روسیه نباشید، هر چه اطلاعات درباره اشغالگران دارید به سرویس‌های ویژه اوکراین (اطلاعات اوکراین) اطلاع دهید تا آزادسازی کریمه زودتر اتفاق بیافتد».
اظهارنظر رئیس‌جمهور اوکراین در شرایطی مطرح شده که در روزهای اخیر درگیری‌ها در مناطق جنوبی با روسیه شدت گرفته است.
 
بحران اوکراین پس از آن آغاز شد که پس از تشدید لفاظی دولت غربگرای این کشور درباره عضویت در ناتو، روابط کی‌یف و مسکو به شدت تیره شد. به دنبال تشدید تنش‌ها، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) به ارتش دستور داد که «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» را آغاز کند. این دستور به فاصله چند روز بعد از به رسمیت شناختن استقلال «لوهانسک» و «دونتسک» از اوکراین صادر شد.
 
مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که این کشور به دنبال تامین منافع امنیتی خود، خلع سلاح اوکراین، نازی زدایی این کشور و تضمین درباره عدم عضویت اوکراین در ناتو است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها