|

رقابت داسیلوا و بولسونارو به دور دوم کشید

لولا داسیلوا امیدوار به پیروزی است. این کهنه‌سرباز چپگرا موفق شد در دور اول بیشتر از رقیب راستگرایش رای بیارود، اما اکثریت لازم را نه.

رقابت داسیلوا و بولسونارو به دور دوم کشید
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

رقابت دو سیاستمدار برزیلی برای نشستن روی کرسی ریاست‌جمهوری و از سوی دیگر فاجعه مرگ‌بار استادیوم مالانگ اندونزی سوژه‌های داغ این روزهای روزنامه‌های سراسر جهان است. 

در کنار این موضوعات آمریکایی‌ها به اوکراین و ویرانی‌های طوفان یان در جنوب ایالات متحده هم توجه می‌کنند. اروپایی‌ها سرگرم دولت تراس در انگلیس هستند و می‌خواهند بدانند او ماندگار است یا رفتنی. خاورمیانه‌ای‌ها هم در کنار اوکراین و اندونزی وقایع ایران را پوشش می‌دهند.

 

گاردین

رقابت داسیلوا و بولسونارو به دور دوم کشید

لولا داسیلوا امیدوار به پیروزی است. این کهنه‌سرباز چپگرا موفق شد در دور اول بیشتر از رقیب راستگرایش رای بیارود، اما اکثریت لازم را نه. داسیلوا اما امیدوار است در دور دوم مچ بولسونارو را بخواباند و راهی دفتر ریاست‌جمهوری برزیل شود. 

داسیلوا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بود. او در سال ۲۰۱۸ هم به عنوان رقیب بولسونارو، رئیس‌جمهور حال حاضر برزیل ثبت نام کرد، اما گشوده شدن یک پرونده فساد به نام او باعث شد از رقابت‌ کنار بکشد. داسیلوا در آن پرونده تبرئه شد. 

مبارزه ادامه دارد. یک سو بولسوناروی راستگرای افراطی ایستاده که برزیلی‌‌ها او را با سیاست‌های ضد واکسن در دوران پاندمی کرونا می‌شناسند و تعداد زیاد قربانیان این اتفاق و برنامه‌هایی که باعث از بین رفتن جنگل‌های بارانی برزیل شده است و آن سو داسیلوایی که می‌خواهد احترام نهادهای دموکراتیک را بازگرداند.

 

نیویورک تایمز

اندونزیایی‌ها پلیس را مقصر فاجعه می‌دانند

هواداران فوتبال آمده بودند یک شب شاد را جشن بگیرند، اما در نهایت جنازه دوستان و رفقایشان را از روی زمین سبز چمن و صندلی‌های استادیوم جمع کردند. 

پلیس ضدشورش مالانگ برای جلوگیری از هجوم تماشاگران عصبانی که شاهد شکست تیمشان بودند، گازاشک‌آور شلیک کرد، دست به باتوم برد و بیش از پیش باعث خشم شد. دست کم ۱۲۵ نفر از تماشاگران جان خود را زیر دست و پا از دست داده اند. 

اندونزیایی‌ها پلیس و رفتار ناشیانه‌اش را علت این فاجعه می‌دانند. آنها می‌گویند پلیس به جای آن که راه را برای خروج باز کند، بیشتر باعث آسیب و توقف و خشم مردم شده است. 

فاجعه مالانگ باعث شده شهروندان اندونزی خواستار استعفای رئیس پلیس ملی شده اند. استعفای پلیس ملی اندونزی داغ‌ترین سوژه شبکه‌های اجتماعی این کشور است.

 

عرب نیوز

زلنسکی: قدیروف؟ تهدید هسته‌ای؟ جدی نمی‌گیریم!

رئیس‌جمهور اوکراین در گفت و گویی اینترنتی مقابل خبرنگار روزنامه عرب نیوز عربستان نشسته و به پرسش‌های او درباره جنگ پاسخ داده است. او در این گفت و گو از عربستان و شاهزاده بن سلمان و تلاش برای تبادل اسرای جنگی میان اوکراین و روسیه تشکر کرده است. 

زلنسکی در بخشی از این مصاحبه به رمضان قدیروف، رئیس‌جمهور چچن و هوادار روسیه اشاره کرده است. قدیروف چندی پیش از روسیه تقاضا کرد در حمله به اوکراین از سلاح‌های هسته‌ای ضعیف‌ استفاده کند! 

زلنسکی در واکنش به این اظهار نظر گفته ما برای حرف‌های قدیروف و این تهدیدها اهمیتی قائل نیستیم. این اظهارنظرها جدی نیستند. حتی رفراندوم روسیه برای انضمام خاک کشوری دیگر هم تقلبی و بی‌اهمیت است. ما در اوکراین از این رفراندوم‌ها نداریم!

اوکراینی‌ها فردای اعلام انضمام خاک شرقی و جنوبی اوکراین به روسیه، شهر لیمان را در منطقه دونتسک بازپس گرفتند و روسها را عقب راندند تا در عمل نشان دهند به رفراندوم روسیه در خاکشان اهمیت نمی‌دهند.

 

نشنال

پرونده فاجعه استادیوم مالانگ باز شد

رئیس‌جمهور اندونزی دستور داده تیم تحقیق و بررسی واقعه تلخ استادیوم شهر مالانگ این کشور تشکیل شود و آغاز به کار کند. 

در این فاجعه حداقل ۱۲۵ نفر شهروند اندونزی در استادیوم جان خود را از دست داده اند. تماشاگران و حاضران در استادیوم مالانگ می‌گویند شلیک گاز اشک‌آور و رفتار خشونت‌بار پلیس باعث بروز این فاجعه شده است. 

پلیس برای کنترل جمعیت خشمگین از شکست از گاز اشک‌آور استفاده کرده و روی جمعیتی که مشغول خروج از درهای استادیوم بوده هم باتوم کشیده است. در این حادث بیش از ۱۲۰ نفر جان باخته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی و مصدوم شده اند. 

این موضوع باعث شده رئیس‌جمهور اندونزی دستور بدهد تیم تحقیق و بررسی تشکیل و علت ماجرا روشن شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها