|

تحقیر پوتین بعد از ضمیمه کردن خاک اوکراین

روزنامه‌های انگلیسی چند روزی است که از چالش‌های اقتصادی دولت تراس می‌نویسند و از احتمال برکناری او پیش از کریسمس هم خبر می‌دهند.

تحقیر پوتین بعد از ضمیمه کردن خاک اوکراین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

اوکراین موضوع مهم صفحات اول روزنامه‌های آمریکایی است؛ بازپس گیری شهر لیمان در دونتسک و عقب‌نشینی نیروهای روسیه پس از ضمیمه این مناطق تحقیر بزرگی برای پوتین به حساب می‌آید. 

آنها به ادامه بررسی پرونده ترامپ در دادگاه و ماجراهای اسناد محرمانه و همچنین شورش روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ هم توجه نشان می‌دهند. 

روزنامه‌های انگلیسی چند روزی است که از چالش‌های اقتصادی دولت تراس می‌نویسند و از احتمال برکناری او پیش از کریسمس هم خبر می‌دهند. تراس کمتر از یک ماه است که زمام امور سیاسی انگلیس را به عهده گرفته است. 

یمن و اتفاقات ایران و آن چه در زاهدان گذشته سوژه روزنامه‌های خاورمیانه‌است.

 

گاردین

تحقیر پوتین بعد از ضمیمه کردن خاک اوکراین

نیروهای اوکراینی موفق شده اند شهر استراتژیک لیمان را بازپس بگیرند و آزاد کنند. این اتفاق درست پس از آن که پوتین خاک اوکراین را در شرق و جنوب به روسیه ضمیمه کرد، رخ داد و باعث تحقیر او شد. 

شهر لیمان در منطقه دونتسک در شرق اوکراین قرار دارد. سربازان اوکراینی به محض آزادی لیمان، پرچم زرد و آبی کشور را در این شهر برافراشتند و با رقص و شادی این اتفاق را جشن گرفتند. 

وزارت دفاع روسیه از دست دادن کنترل شهر لیمان را با شرمساری تایید کرده و پذیرفته که نیروهای روس از این منطقه عقب‌نشینی کرده اند. 

به نظر می‌رسد اتفاقاتی از این دست در دیگر مناطقی که پوتین جزیی از خاک روسیه اعلام کرده،‌ باز هم رخ دهد. واقعیت این است که پوتین زمانی در این شرق و جنوب اوکراین همه‌پرسی ضمیمه برگزار کرده که هرگز تسلط نیروهایش بر این مناطق کامل نبوده است.

 

نیویورک تایمز

آزادی زندانیان آمریکایی محبوس در ایران و ونزوئلا

دولت ونزوئلا هفت شهروند آمریکایی را آزاد کرد. ونزوئلا در عملیات تبادل زندانیان، دو خواهرزاده همسر رئیس‌جمهور این کشور را تحویل گرفت و هفت شهروند آمریکایی را تحویل داد. خواهرزاده‌های خانم کیلیا فلورس از سال ۲۰۱۷ و به اتهام قاچاق کوکائین به آمریکا حکم حبس گرفته بودند. 

از سوی دیگر آقای سیامک نمازی تاجر دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی هم آزاد شد. او از سال ۲۰۱۵ در زندان جمهوری اسلامی حضور داشت. البته گفته شده آزادی آقای نمازی موقت و او به مرخصی زندان رفته است. از این گذشته جمهوری اسلامی ممنوعیت خروج آقای باقر نمازی، پدر سیامک نمازی را هم لغو کرده است.

از سیامک نمازی ۵۱ ساله به عنوان قدیمی‌ترین شهروند آمریکایی محبوس در زندان جمهوری اسلامی نام برده شده است.

 

عرب نیوز

موافقت دولت یمن با تمدید آتش‌بس 

با میانجی‌گری نماینده ویژه سازمان ملل به نظر می‌رسد دولت یمن با تمدید آتش‌بس میان گروه‌های درگیر موافقت کرده است. هنوز جزییات خبر رسمی پذیرش و مواقت نیامده، اما مفهوم خبرهای پشت پرده این مذاکرات مثبت است. 

چند روز پیش فرستاده ویژه سازمان ملل راهی صنعا شد تا پیشنهاد تمدید آتش‌بس را بگذارد روی میز دولت یمن. سازمان ملل علاوه بر تمدید آتش بس خواستار شکستن حصر شهر تعز و باز شدن مسیرهای رفت و‌ آمد دیگر شهرها و پرداخت حقوق کارمندان هم شده بود. 

با این که خبر موافقت دولت با تمدید دو ماه آتش‌بس در یمن منتشر شده، اما معلوم نیست آنها با رفع حصر شهرها هم موافقت کرده اند و یا این موضوع به زمان دیگر موکول می‌شود و یا مشروط و با ملاحظاتی انجام خواهد شد.

 

ایندیپندنت

خط و نشان محافظه‌کاران بریتانیا به نخست‌وزیر

برنامه اقتصادی دولت برای مقابله با بحران رفاه زندگی واکنش‌های زیادی در پی داشته است. در تازه‌ترین جبهه‌گیری، محافظه‌کاران به لیز تراس گفته اند از طرح کاهش مالیات صرفه‌نظر کند و یا با شورش مواجه خواهد شد. 

آنها رودربایستی را کنار گذاشته اند و هشدار داده اند اگر نخست‌وزیر از طرحش کوتاه نیاید، امکان دارد کریسمس ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت را هم نبیند. 

دولت تراس شروع نکرده زیر فشار وحشتناک رسانه‌ها و جامعه انگلیس و هم‌حزبی‌ها قرار گرفته است. نتایج نظرسنجی‌های عمومی می‌گوید تراس با افت محبوبیت و اعتماد روبرو شده است. شهروندان انگلیسی معتقدند تراس و وزیرخزانه‌داری فرمان اقتصاد را رها کرده اند.

 

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها