|

ایتالیا نخستین نخست‌وزیر زن را انتخاب می‌کند؟

روزنامه‌های انگلیس بیش از هر موضوعی درگیر رونمایی از طرح اقتصادی دولت لیز تراس هستند.

ایتالیا نخستین نخست‌وزیر زن را انتخاب می‌کند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

علاوه بر اوکراین سوژه دیگری هم به موضوعات مهم روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی اضافه شده است؛ ایتالیا و آینده سیاسی این کشور. انتخابات ایتالیا امروز برگزار می‌شود و مردم برای انتخابات پارلمانی پای صندوق می‌روند. احزاب راست‌گرای افراطی سر و صدای خاصی به پا کرده اند و احتمال پیروزی آنها می‌رود. 

روزنامه‌های انگلیس بیش از هر موضوعی درگیر رونمایی از طرح اقتصادی دولت لیز تراس هستند. 

خاورمیانه‌‌ای‌ها به وقایع ایران بیش از هر موضوعی توجه می‌کنند. آتش‌بس در یمن و آخرین بازی راجر فدرر در لیور کاپ لندن هم سوژه دیگری است که در صفحه اول این روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

 

گاردین

بودجه یک درصدی‌ها؛ کاهش مالیات به سود اَبَرثروتمندان!

بررسی طرح دولت جدید برای اقتصاد انگلیس می‌گوید بیش از هر چیزی این بودجه به نفع ابرثروتمندان انگلیس است نه همه مردم. این طرح همان‌طور که پیش از این خانم تراس گفته بود، مالیات را به نفع طبقه فرادست انگلیس کاهش می‌دهد. طبقه‌ای که تنها یک درصد جامعه انگلیس را تشکیل می‌دهد.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند این طرح فشار دوچندانی به خانواده‌های فقیر وارد می‌کند و آنها را بیش از پیش فقیرتر می‌کند. با کاهش مالیات برای طبقه ثروتمندان به بهانه نقش بزرگ آنها در رونق اقتصادی، بار را به دوش خانواده‌های متوسط می‌اندازد. 

وزیر خزانه‌داری بریتانیا آقای کواسی کوارتنگ به تازگی از این طرح رونمایی کرده و سر و صدای جامعه منتقدین را درآورده است. پیش از این بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم از طرح خانم تراس، نخست‌وزیر انگلیس انتقاد کرده و گفته بود ریگانیزه کردن اقتصاد غلط، ناکارآمد و خسته‌‌کننده است.

 

عرب نیوز

تور سلامتی دویدن خیابانی برای زنان عربستان

چند وقتی است که زنان عربستانی ساکن ریاض همراه تور سلامتی آدیداس رانرز می‌شوند، از خانه بیرون می‌زنند و در کنار هم در خیابان‌های شهر می‌دوند. 

تور سلامتی آدیداس رانرز صبح زود روزهای چهارشنبه و در منطقه وادی حنیفه پایتخت عربستان برگزار می‌شود. زنهای عربستانی با هر عقیده و مرامی در این تور شرکت می‌کنند تا سطح سلامتی خود و جامعه را ارتقا دهند. 

برند ورزشی آدیداس حامی مالی این تور است و دوندگان را در مسیرهای ۴ تا ۸ کیلومتری پشتیبانی می‌کند. این تور به صورت رایگان برای همه شرکت‌کنندگان برگزار می‌‌شود. زنان شرکت‌کننده می‌‌گویند دویدن دسته‌جمعی در خیابان به آنها اعتماد به نفس مضاعف می‌دهد.

 

واشنگتن پست

دزدی نیابتی روسیه از اوکراین با همه‌پرسی غیراستاندارد

رای‌گیری ضمیمه کردن خاک اوکراین به روسیه از روز جمعه آغاز شد. این همه‌پرسی با هدف انضمام لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپریژیا به خاک روسیه ترتیب داده شده است! بایدن این فرایند را به دزدی روسیه از خاک اوکراین تعبیر کرده است.

تحلیلگران غربی می‌نویسند نتیجه از هم‌اکنون مشخص است: این مناطق حتما به خاک روسیه ضمیمه خواهند شد! روسیه در همه این سالها همه‌پرسی‌هایی برگزار کرده که نتیجه‌اش همواره آن چیزی بوده پوتین و کرملین می‌خواسته اند.

این تحلیلگران معتقدند سربازان روس در زمین اوکراین شکست خورده و در میدان جنگ موفق نشده اند خاک این کشور را تصرف کنند. آنها مدام در حال عقب‌نشینی هستند. بنابراین کرملین در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین که هواداران روسیه ساکن هستند، همه‌پرسی نیابتی پیوست به خاک روسیه برگزار می‌کند. 

نکته شایسته تامل در این موضوع عدم رعایت استانداردهای روسیه در فرآیند پیوست است. پیش‌ از این روسها در مناطقی که در تصرف کامل نظامی خود داشتند، همه‌پرسی برگزار می‌کردند، اما حالا بدون تسلط و تصرف کامل به ضمیمه کردن خاک دیگری دست برده اند.

 

نیویورک تایمز

ایتالیا نخستین نخست‌وزیر زن را انتخاب می‌کند؟

ایتالیایی‌ها امروز می‌روند پای صندوق‌های رای تا تکلیف آینده سیاسی خود را روشن کنند. از مهمترین احزاب حاضر در عرصه انتخابات، حزب راستگرای افراطی برادران ایتالیا و زنده باد ایتالیا هستند. 

اگر ایتالیایی‌ها پشت این احزاب بایستند، خانم جورجیا ملونی نخست‌وزیر این کشور خواهد شد. در این صورت او نخستین زنی خواهد بود که به این مقام می‌رسد. ایتالیایی‌ها او را با لقب فاشیست می‌شناسند. شاید به دلیل تکرار شعار « خدا، سرزمین، خانواده ». 

خانم ملونی از مخالفان سقط جنین به شمار می‌رود ولی از سوی دیگر وعده داده مهدکودک‌های سراسری رایگان را به وفور در اختیار خانواده‌های ایتالیایی خواهد گذاشت. او از هواداران سیاستهای ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان است. 

بسیاری از تحلیلگران سیاسی درباره انتخاب خانم جورجیا ملونی به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا هشدار داده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها