|

روسیه ایزیوم را در شرق اوکراین از دست داد

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم در کنار خبرهای مربوط به خانواده سلطنتی بریتانیا پس از درگذشت ملکه، به اتفاقات یمن و برنامه هسته‌ای ایران هم توجه نشان داده اند.

روسیه ایزیوم را در شرق اوکراین از دست داد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که جهان سرگرم حواشی و مراسم درگذشت ملکه الیزابت دوم است، اما اوکراینی‌ها همچنان مقاومت می‌کنند و زمین‌‌های خودشان را از دست روسها بازپس می‌گیرند. از جمله شهر ایزیوم در شرق این کشور است که با عقب‌نشینی محسوس روسها به دست اوکراینی‌ها افتاده است. 

ناکامی جمهوری خواهان در تصویب قوانین محدود کننده حق سقط جنین در آمریکا هم از دیگر موضوعاتی است که در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است. آنها همچون روزنامه های انگلیسی به آغاز سلطنت پادشاه چارلز سوم هم پرداخته اند. 

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم در کنار خبرهای مربوط به خانواده سلطنتی بریتانیا پس از درگذشت ملکه، به اتفاقات یمن و برنامه هسته‌ای ایران هم توجه نشان داده اند.

 

گاردین

از ظروف پلاستیکی تا بخاری برقی ملکه!

یکی از عادات ملکه الیزابت دوم نگهداری کورن فلکس صبحانه درون ظروف پلاستیکی بوده است. یعنی در میان آن همه ظرف و وسیله لوکس و گران‌قیمت غذاخوری، تعدادی ظرف پلاستیکی موسوم به « تِپِوِر » ( نام برند جایگزین نام کالا شده است ) محبوب ملکه بوده است. 

استفاده از بخاری برقی معمولی در حضور شومینه در کاخ باکینگهام هم یکی دیگر از آن علاقمندی‌های ساده ملکه بریتانیا برای گرم شدن بوده است. این بخاری حتی در دیدار مقامات رسمی استرالیا با او در پس زمینه تصاویر حضور دارد. 

در این که ملکه الیزابت دوم زندگی متفاوت و سلطنتی داشته که شکی نیست. مثلا کارشناسان سلطنتی می‌گویند سرو یک میز صبحانه برای او ساعت‌ها زمان می‌برده است ( هر وسیله و هر خوراک جای خاص خود را روی میز داشته است ). اما حضور برخی وسایل ساده و عادی در میان وسایل سلطنتی باعث توجه بیشتر برخی شهروندان نسبت به او می‌شده است.

 

نیویورک تایمز

روسیه ایزیوم را در شرق اوکراین از دست داد

نیروهای اوکراینی موفق شده اند در شرق این کشور دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. آنها بعد از بازپس‌گیری چند روستا، شهر استراتژیک ایزیوم را هم از چنگ روسها درآورده اند. 

این اتفاق پس از عقب‌نشینی تحقیر‌آمیز نیروهای روس از کیف‌، بزرگترین ضربه به ارتش روسیه از زمان حمله به اوکراین است. با این ضربه کمر خط مقدم ارتش روسیه شکسته و آنها مجبور به عقب‌نشینی شده اند؛ گرچه مدعی هستند این اتفاق، اقدامی از قبل برنامه‌ریزی‌شده بوده است!

با آزاد شدن ایزیوم، جمعیت باقی‌مانده در شهر دست به جشن و پایکوبی‌ زدند. اما آنها می‌دانند ویرانی‌های به جا مانده از حملات روسها جایی برای ادامه جشن نمی‌گذارد.

 

واشنگتن پست

ناکامی جمهوریخواهان در تصویب محدودیت‌های حق سقط جنین 

با این که تصمیم‌گیری درباره حق سقط جنین به ایالت‌های آمریکا واگذار شده است، اما بسیاری از ایالت‌‌های جمهوریخواه در تصویب محدودیت‌های مورد مطالبه ناکام مانده اند. در واقع جمهوریخواهان در امر محدودیت سقط جنین شکست خورده اند. 

چندی پیش دیوان عالی آمریکا حق سراسری سقط جنین را لغو و آن را به تصمیم‌گیری ایالتی سپرد. به نظر می‌رسید با این اقدام ایالت‌های جمهوریخواه آمریکا ( مخالف حق سقط جنین ) به سرعت موفق شوند این حق عمومی را محدود کنند، اما حالا وضع فرق کرده است. 

از سویی نتیجه رای‌گیری‌ها به وضوح برخلاف خواست قانون گذاران ایالتی بوده و مردم به محدودیت‌های این حق رای نداده اند مثل ایالت کانزاس و از سوی دیگر این که خود قانون‌گذاران موفق نشده اند بر سر استثنائاتی مثل تجاوز و زنای محارم به توافق برسند؛ مثل کارولینای جنوبی.

 

عرب نیوز

آغاز رسمی سلطنت چارلز سوم در بریتانیا 

با تشکیل شورای انتقال سلطنت پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم و با حضور شاهدان و انجام مراسم، شاهزاده چارلز، فرزند ارشد او فعالیت پادشاهی خود را آغاز کرد.

البته مراسم تاج گذاری پس از برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری ملکه و با انجام آیین‌های خاص خود انجام خواهد گرفت. 

شاه چارلز سوم ۷۳ ساله است و یکی از مسن‌ترین پادشاهان بریتانیا محسوب می‌شود. او در سخنرانی رسمی پس از آغاز دوران سلطنت خود همچنان از مادر محبوبش ملکه الیزابت دوم یاد کرد که همواره تعهد و مسئولیت‌پذیری و خدمت به ملت سرلوحه کارش بود و وعده داد تا زمانی که خدا به او عمر دهد راه ملکه را ادامه دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها