|

تراس می‌تواند از بحران جلوگیری کند؟

روزنامه‌های انگلیسی بیش از هر موضوعی درگیر ورود خانم لیز تراس به دفتر نخست‌وزیری هستند.

تراس می‌تواند از بحران جلوگیری کند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

تلاش پوتین برای رها شدن از شر جنگی که خودش به پا کرده ( شاید به طور موقت ) و البته ماجراهای پرونده ترامپ در کنار موضوعات دیگر در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی حضور پررنگ دارند. 

روزنامه‌های انگلیسی بیش از هر موضوعی درگیر ورود خانم لیز تراس به دفتر نخست‌وزیری هستند. آنها چالش‌های پیش روی نخست‌وزیر جدید را بر می‌شمرند و می‌خواهند بدانند تراس از پس آنها بر می‌آید یا نه.

ماجراهای عراق، چالش سوریه و ترکیه، مانور مشترک عربستان و‌ آمریکا،‌ انفجارهای افغانستان و همچنین انتخاب تراس به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

 

گاردین

تراس می‌تواند از بحران جلوگیری کند؟

لیز تراس، بالاخره موفق شد ریشی سوناک را پس بزند و به عنوان جانشین بوریس جانسون وارد ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ استریت لندن شود. او حالا دیگر نخست‌وزیر بریتانیا است. 

لیز تراس در رقابت نهایی صاحب ۸۱ هزار ۳۲۶ رای شد و ریشی سوناک هم ۶۰هزار و ۳۹۹ رای به‌دست آورد. او چهارمین نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا در طول ۶ سال گذشته است.

اما آغاز نخست‌وزیری خانم تراس که پیش از این وزیر خارجه دولت جانسون بود، مصادف است با یک بحران بزرگ در انگلیس؛ کاهش سطح رفاه زندگی و افزایش تعرفه‌های انرژی در آستانه فصل سرد. 

از اینها گذشته تراس همچنین برخاسته از حزبی است که در نهایت آشفتگی و از هم گسیختگی خود قرار دارد. تحلیلگران معتقدند محافظه‌کارهای انگلیس انسجام سابق را ندارند و چه بسا این اعضای از هم گسیخته نقشه شومی هم برای سرنگونی تراس در سر داشته باشند.

 

واشنگتن پست

هواپیمایی که از افغانستان خارج شد و به آمریکا نرسید

سال گذشته وقتی ایالات متحده افغانستان را ترک کرد و طالبان برای بار دوم بر این کشور مسلط شدند، هواپیمایی از کابل بلند شد که در وهله اول فقط برای افغان‌های فراری مکان امنی به حساب می‌آمد نه چیز دیگر. 

۷۸۰ شهروند افغان مسافر هواپیمای « دم سفید » تنها می‌خواستند خودشان را از موقعیتی که طالبان بر آن مسلط است، خلاص کنند. آنها سوار آن هواپیما شدند، اما بر خلاف دیگر شهروندان افغان در ایالات متحده فرود نیامدند. این هواپیما در آلبانی نشست؛ مکانی امن در اروپا و کیلومترها دورتر از خانه مسافران تاز‌ه‌واردش.

این افغان‌ها به هدف اول خود رسیده بودند؛ امنیت، اما کابوس بلاتکلیفی هنوز همراه آنها است. البته دولت بایدن معتقد است هرگز به همه پناه‌جویان فراری از افغانستان وعده نداده آنها را در خاک آمریکا پناه دهد و ساکن کند. اما نکته‌ای که شهروندان فراری افغان نمی‌دانستند این است که هواپیماهای « دم سفید » هرگز در پایگاه‌های آمریکایی فرود نمی‌آیند و در کشورهای دیگر می‌نشینند.

 

نشنال

اسرائیل مسئولیت شلیک به ابوعاقله را می‌پذیرد

در ادامه تحقیقات انجام شده در پرونده کشته شدن خبرنگار فلسطینی خبرگزاری الجزیره تایید شد که گلوله از سلاح سرباز اسرائیلی شلیک شده است. در واقع دولت اسرائیل پذیرفته است که سرباز ارتش اسرائیل گلوله را شلیک کرده است. 

این پرونده همچنان باز است تا گزارش نهایی آن صادر شود. مسئله مهم دیگری که در این پرونده باید روشن شود، موضوع تصادفی بودن و یا هدف‌گیری در شلیک است. 

در گزارش‌هایی که تا امروز منتشر شده تاکید شده سرباز صاحب سلاح به طور تصادفی شلیک کرده و باعث قتل شیرین ابوعاقله در لباس خبرنگاری شده است. هدف سرباز اسرائیلی جمعیت فلسطینی‌های مسلح بوده، اما به شکلی تصادفی گلوله‌ای هم به خبرنگار الجزیره و همکارش خورده است.

 

عرب نیوز

مانور مشترک نیروی هوایی عربستان و آمریکا

نیروهای هوایی دو کشور عربستان و ایالات متحده رزمایش مشترک خود را در پایگاه هوایی ملک فیصل عربستان آغاز کرده اند. این پایگاه هوایی در شمال غرب عربستان واقع شده است. 

وزارت دفاع عربستان می‌گوید این رزمایش با هدف ارتقای سطح آمادگی نیروها و همچنین کمک به ثبات و حفظ امنیت منطقه انجام می‌شود. 

این دومین مانور مشترک نیروهای آمریکایی و عربستانی پس از سفر جو بایدن به عربستان است. اولین رزمایش با عنوان «خشم شدید» برگزار شد که رسته تفنگداران آمریکایی هم در آن شرکت داشتند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها